Nastražené uši. Říjnové novinky české hudební alternativy ve výběru Vinyly

Vinyla
repro: ČT art

Love Cowboys Jedna z fotografií, která doprovází album Amelie Siby Love Cowboys, zdroj: Facebook umělkyně, foto: Katerina Guić

Amelie Siba: Love Cowboys

Mladičká česká písničkářka Amelie Siba obdržela za svůj loňský debut Dye My Hair ceny Apollo i Anděl i nominaci na Vinylu. Letos na něj nejprve navázala EP When is our time a před pár dny albem Love Cowboys. Na něm rozšiřuje žánrové spektrum svého introspektivnho debutu až k alternativnímu či indie rocku. Deska se dotýká jarního období, konce starých lásek a nových začátků. Ovšem Siba zde rovněž pracuje s motivy zlosti, frustrace, křivdy, osamostatnění. Autorka písně i tentokrát skládala sama, ale při nahrávání nyní využila služeb kapely. Na basu ji doprovází Josef Hradílek z kapel Dukla a Mayen, na kytaru Vojtěch Pejša známý ze shoegaze projektu Manon Meurt. Na výsledné postprodukci a mixu se podílel Kryštof Kříček (Please The Trees, Haru). Siba si desku vydala sama.

Vyšlo 20. října vlastním nákladem.

Obal třetího alba kapely Vole Obal třetího alba kapely Vole; dostalo název Tohle není prdel, repro: Stoned to Death

Vole: Tohle není prdel

„Od metalu zpátky k punku a rocku,“ charakterizuje frontman Tomáš Mitura cestu, kterou urazila kapela Vole mezi svojí druhou nahrávkou Dej Bůh Pěstí a třetím dlouhohrajícím titulem Tohle není prdel. Hluční Vole se zrodili roku 2016 na troskách kapely Hlinomaz: duo Emil Prachař a David Vála k sobě tehdy přibralo dvojici studentů umění, sochaře Ondru Filípka a malíře Tomáše Mituru. Dříve než vydali desku, sklízeli uznání za intenzivní koncerty. Novinka navazuje na hypnotickou atmosféru předchozího alba, ovšem více míří k punkrocku a japonskému kamikaze disbeatu. „Mitura ve své tvorbě reflektuje společenskou situaci, období lockdownu, volnou rukou se ale umí propsat až k obchodu s uměním, punkovému pozérství a obecné lyrické halucinaci,“ dočteme se v tiskové zprávě. Deska vyšla na vinylu se zinovou přílohou Davida Kukoly.

Vyšlo 18. října na značce Stoned to Death.

Zrcadla ve tmě Obal alba Šimona Holého Zrcadla ve tmě (OST), repro: Bandcamp

Šimon Holý: Zrcadla ve tmě (OST)

Šimon Holý dělí svůj čas mezi hudbu a film. Ostatně jeho celovečerní filmařský debut Zrcadla ve tmě – pohled na vztahy, sny a starosti dnešních lidí okolo třicítkyměl premiéru na letošním festivalu v Karlových Varech. Režisér ve snímku kombinuje vytříbenou filmařskou poetiku se svou vlastní hudbou – filmovou i písňovou. Holý před lety natáčel taneční hudbu pod jménem Holy, tentokrát se vrací ke svému občanskému jménu, pod nímž už vydal kupříkladu soundtrack k filmu Všechno bude (s Monikou Midriakovou) nebo spolupracoval s Klárou Vytiskovou. Soundtrack k Zrcadlům ve tmě je nasáklý současnou klubovou hudbou. Objevuje se na něm zástup českých hudebnic: Rapperka Hellwanna, zpěvačky Annabelle, Klára Vytisková, Sára V., Terra, Annabelle, Eva Pašuldová či představitelka hlavní role Zrcadel ve tmě Alena Doláková. Klip vznikl ke skladbě Don´t Leave Me, v níž zpívá Terra.

Vyšlo 1. října vlastním nákladem.

Test Pressing Obal alba Test Pressing, které pražský hudebník Kryštof Kříček nahrál pod pseudonymem Haru, repro: Bandcamp

Haru: Test Pressing

Pražský hudebník Kryštof Kříček (viz výše uvedené informace o albu Amelie Siby) byl dříve známý jako Kurisutaru – pod tímto jménem dělal osobitý elektronický outsider pop. Poslední tři roky je rovněž členem skupiny Please The Trees, s nimiž na jaře vydal EP 0 s novými verzemi jejich starých hitů; kromě toho se s frontmanem této kapely Václavem Havelkou podílel na opeře Logika chaosu. Minulý měsíc publikoval svůj první dlouhohrající počin pod jménem Haru. Album Test Pressing začal připravovat v loňském prosinci a nahrávku postavil na hledání nového zvuku. Od synthpopových songů došel k většímu experimentu, k neurotické rychlosti a abstrakci. „V textech se zpovídám ze svých mentálních problémů, závislostí, špatných životních zkušeností a chyb,“ prozrazuje o tématech písní.

Vyšlo 5. října na labelu VerifyYrAge.

Jáchym Kovář Fotografie použitá jako poster k sólovému albovému debutu The Boy Who Came Here from the Dust Jáchyma Kováře alias Yashy, zdroj: Facebook umělce, foto: Ondřej Lebeda

Yasha: The Boy Who Came Here from the Dust

The Boy Who Came Here from the Dust je sólový albový debut Jáchyma Kováře alias Yashy, který jinak tvoří polovinu dua JayRo a šéfuje labelu Oddity. „Už od třinácti jsem chtěl vydat sólovou desku. Na tomto albu jsem pracoval přes tři roky, když jsem se přestěhoval do Berlína. Jde o velkou a důležitou etapu mého života,“ pravil Yasha o nahrávce, která žánrově spadá do kategorie elektronického popu s přesahy do indie rocku. Yasha na albu odhaluje své emoce: jsou zde písně věnované členům jeho rodiny nebo pohnutým životním momentům. O produkci desky se postaral Néro Scartch (Mydy Rabycad, Android Asteroid) a na desce zní hlasy zpěvaček Amelie Siby nebo Anny Vaverkové, Yashovy kolegyně z Oddity Records.

Vyšlo 8. října v distribuci Believe Music.

Související