| | | Mimozemšťané, komunisté, nanotechnologie, ale i rozhovory o výtvarném umění Kamil Fila se v květnové Filmové siréně věnoval seriálové adaptaci čínského sci-fi Problém tří těles. V novém díle Knihoven nám novinářka Apolena Rychlíková pověděla proč sleduje, co kdo v tramvaji čte. A nabízíme také dva rozhovory s výtvarnými umělci – Kamilou Ženatou a Hynkem Martincem – mluvili jsme s nimi o autocenzuře, výtvarných trendech i spojení terapie a umění. | | | | V májovém speciálu pátrá Kamil Fila po tom, kde udělali soudruzi z Číny a kapitalisté z Netflixu chybu. Nenachází ji však tak snadno. Zaměřil se totiž na sci-fi sérii Problém tří těles – rafinované dílo o cestách do vesmíru a nanotechnologiích. Jde ale vážně o mimozemšťany, nebo spíš o naši civilizaci? Má kolektiv vždycky pravdu? A je správné potlačit individualismus kvůli přežití lidstva? | | | | | Hynek Martinec se už krátce po škole uchytil na britské výtvarné scéně. Dnes je ve středním věku a současný stav výtvarného provozu, ale i obecnější stav společnosti nahlíží dost kriticky. „Ocitáme se ve zvláštním procesu, kdy určité skupiny můžou kritizovat, a určité skupiny kritizovat nesmí – a pokud budou kritizovat, ihned budou napadeny.“ říká v rozhovoru. Umění podle něj nejvíce svědčí, když není korigované autocenzurou, politikou a trendy. | | | | | Na výstavách Kamily Ženaté se snoubí zkušenost výtvarnice i terapeutky. Pro svou aktuální expozici Moje boty, tvoje boty přizvala další umělkyně, které společně se svými dcerami či matkami zpracovaly svá rodinná traumata. „Do jaké míry se dokážeme usmířit se svými předky, do té míry nastane v naší psychické realitě klid a mír. Jenže mír je složitá cesta,“ komentuje svou výstavu. | | | | | V nejnovějším díle série Máte knihovnu? jsme navštívili novinářku a dokumentaristku Apolenu Rychlíkovou. Mluvila o tom, proč má v literatuře nejradši autofikci, jak knihy vytváří neviditelné spojenectví mezi lidmi i o důležitosti široké sítě veřejných knihoven. | | | | | | | | |