| | | Nový rok na Artu: Intimní zpověď odcházející umělkyně a ostrovy vizuality kolem nás Rozhovor s vážně nemocnou umělkyní Veronikou Lukášovou není lehkým čtením. Její citlivé přemýšlení nad tvorbou a životem s vidinou blízkého odchodu ale zaslouží pozornost. Kromě toho si na webu ČT art můžete přečíst také nový seriál o vizualitě míst, která nás obklopují. Dozvíte se třeba, proč jsou si všechny kavárny tak podobné nebo proč architekti kancelářských budov mají rádi sklo. A přinášíme také esej o upírské klasice Nosferatu a recenzi nového filmu Paola Sorrentina. | | | | Následující interview je nejspíš poslední, které fotografka a teoretička Veronika Lukášová poskytla. Proč, to vyplývá z dialogu, který v předvánočním čase vznikl písemnou formou. „Odkládáte to, co je pro vás nejdůležitější, až bude čas? Možná nikdy nebude. Jediné, co máme, je teď,“ říká v intimní zpovědi odcházející umělkyně. | | | | | Jsou všude. Vizualita těchto „ostrovů“, různých prostředí se společnými jmenovateli, nás obklopuje na každém kroku, ale v každodennosti ji vnímáme až příliš samozřejmě. Nová série Ostrovy vizuality, si právě takových fenoménů všímá. V prvních třech dílech jsme se vypravili do kaváren, kancelářských budov nebo na vánoční trhy. Jak k nám tato místa promlouvají? | | | | | Snímek Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, který je nyní v kinech, představuje gotickou variaci na upírské filmové klasiky: expresionistického Upíra z Nosferatu (1922) a na snímek Nosferatu – Fantom noci (1979). Příběh o upírovi, jenž touží po krvi ze srdce dívky, zůstává stejný, mění se však zrcadlení doby, v níž ten který filmový horor vznikl. Má nám příběh stále co říct? | | | | | „Zlé jazyky tvrdí, že Paolo Sorrentino se počínaje Velkou nádherou proměnil v midcultového šarlatána fingujícího hlubokomyslnost a parazitujícího na pantheonu italských autorů s Federicem Fellinim v čele. Parthenope skeptickému výkladu přitakává,” nešetří Ondřej Pavlík ve své recenzi nejnovější film italského držitele Oscara. Proč podle něj Sorrentino už neměl natáčet další film? Přečtěte si. | | | | | | | | |