Rozhovor s vážně nemocnou umělkyní Veronikou Lukášovou není lehkým čtením. Její citlivé přemýšlení nad tvorbou a životem s vidinou blízkého odchodu ale zaslouží pozornost.
 
ČT Art
 

Nový rok na Artu: Intimní zpověď odcházející umělkyně a ostrovy vizuality kolem nás

Rozhovor s vážně nemocnou umělkyní Veronikou Lukášovou není lehkým čtením. Její citlivé přemýšlení nad tvorbou a životem s vidinou blízkého odchodu ale zaslouží pozornost. Kromě toho si na webu ČT art můžete přečíst také nový seriál o vizualitě míst, která nás obklopují. Dozvíte se třeba, proč jsou si všechny kavárny tak podobné nebo proč architekti kancelářských budov mají rádi sklo. A přinášíme také esej o upírské klasice Nosferatu a recenzi nového filmu Paola Sorrentina.

01.jpg

Život je jen shrnutím toho, co děláte každý den

Následující interview je nejspíš poslední, které fotografka a teoretička Veronika Lukášová poskytla. Proč, to vyplývá z dialogu, který v předvánočním čase vznikl písemnou formou. „Odkládáte to, co je pro vás nejdůležitější, až bude čas? Možná nikdy nebude. Jediné, co máme, je teď,“ říká v intimní zpovědi odcházející umělkyně.

02.jpg

Jak avokádový toust začal měnit svět

Jsou všude. Vizualita těchto „ostrovů“, různých prostředí se společnými jmenovateli, nás obklopuje na každém kroku, ale v každodennosti ji vnímáme až příliš samozřejmě. Nová série Ostrovy vizuality, si právě takových fenoménů všímá. V prvních třech dílech jsme se vypravili do kaváren, kancelářských budov nebo na vánoční trhy. Jak k nám tato místa promlouvají?

03.jpg

Promlouvá gotický Nosferatu i k 21. století?

Snímek Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, který je nyní v kinech, představuje gotickou variaci na upírské filmové klasiky: expresionistického Upíra z Nosferatu (1922) a na snímek Nosferatu – Fantom noci (1979). Příběh o upírovi, jenž touží po krvi ze srdce dívky, zůstává stejný, mění se však zrcadlení doby, v níž ten který filmový horor vznikl. Má nám příběh stále co říct?

04.jpg

Civění na nahou ženu a chytračení vyšeptalých starců

„Zlé jazyky tvrdí, že Paolo Sorrentino se počínaje Velkou nádherou proměnil v midcultového šarlatána fingujícího hlubokomyslnost a parazitujícího na pantheonu italských autorů s Federicem Fellinim v čele. Parthenope skeptickému výkladu přitakává,” nešetří Ondřej Pavlík ve své recenzi nejnovější film italského držitele Oscara. Proč podle něj Sorrentino už neměl natáčet další film? Přečtěte si.

 
ČT Art Facebook       Instagram
 

Tuto zprávu jste dostali, protože jste přihlášeni k odběru newsletteru webu art.ceskatelevize.cz.
Pokud si nepřejete dostávat tato sdělení, můžete se odhlásit zde.

© Česká televize 1996–2025
Česká televize, Divácké centrum, Kavčí hory, 140 70 Praha 4 | Ústředna: 2 6113 6113

Kompletní znění souhlasu se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletterů