Drama a story čili Dvě ženy v letech
Tři billboardy kousek za Ebbingem a Bába z ledu – o čem obecnějším vypovídají
![Tři billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/poster-34-e1523960709942.jpg)
Často slyším nářky na to, že současné české filmy si nevedou dobře v zahraničí, že se téměř nedostávají na prestižní festivaly, natož aby dosáhly na významná ocenění. Na dvou konkrétních filmech lze ukázat, proč tomu tak asi je.
Tři billboardy kousek za Ebbingem a Bába z ledu mají společné to, že byly ve své zemi oceněny prestižní cenou – Zlatým glóbem a Českým lvem. Srovnání může být o to zajímavější, že obě díla cíleně tematizují jako hrdiny obyčejné lidi.
![Tri billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/tri-billboardy-04.jpg)
Ve filmu Tři billboardy kousek za Ebbingem hlavní hrdinka Mildred nechá za městem vylepit billboardy se vzkazem místnímu šerifovi, že už půl roku bez výsledku vyšetřují vraždu její dcery, a co on s tím. Celé město ví, že šerif je ve finálním stadiu rakoviny, akci Mildred všichni odsuzují. Mezi ní a policejním oddělením vypukne válka. Vlastně nejvíc pochopení má pro Mildred samotný šerif Willoughby, ale ostatní, zejména zástupce šerifa Dixon, reagují zuřivě. Protagonisté z obou stran mají pro své jednání legitimní důvody, Mildred je hnána silou pomsty, zástupce šerifa Dixon hájí šéfa. Dochází ke střetu, který vyvolává v život další akce. Zlo vyvolává zlo, násilí plodí násilí, až nakonec rozpoutaný konflikt vyústí v překvapivý zvrat.
![Tri billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/tri-billboardy-05.jpg)
Postupně se vyjeví, že šerif Willoughby byl pouze katalyzátorem děje. Jeho sebevraždu si všichni mylně vysvětlují jako důsledek kampaně, kterou proti němu rozpoutaly billboardy. Willoughbyho posmrtné dopisy, poslané Mildred a zástupci Dixonovi, to uvedou na pravou míru. Jenže pozdě: Mildred s Dixonem se už nacházejí v čelním střetu. Ale právě tato srážka vede k policistově prohlédnutí a zásadnímu obratu. Dixon je ve skutečnosti druhou hlavní postavou příběhu, snímek vypráví o jeho proměně. V závěru jedou ti dva dosavadní nepřátelé, Mildred a Dixon, vykonat pomstu. I když si to možná rozmyslí… to už nechává režisér a dramatik Martin McDonagh otevřené.
![Tri billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/tri-billboardy-06.jpg)
Zajímavé je, jak se některé recenze míjejí s podstatou látky Tří billboardů kousek za Ebbingem. V jedné jsem se dočetl, že film řeší kromě jiného rasismus. Rasismus zde však není tématem k řešení, některé postavy prostě jsou rasisté, je to jejich vlastnost. V jiné kritice psali, že Mildred dochází k tomu, že zlo plodí jen zlo, a tento poznatek její zlobu pacifikuje. Naprostý omyl: jako kdybychom od Hamleta čekali prozření, že zlo plodí jen zlo, a on by se nesnažil pomstít smrt svého otce. Jde o drama, v němž lidé jsou ovládáni osudovými silami a střetávají se v tragickém zápase, jehož výsledkem je jejich proměna, anebo smrt. Oni nemohou jinak, jejich vzájemný zápas je nevyhnutelný.
![Tri billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/tri-billboardy-02.jpg)
Film Bába z ledu výborně popisuje text distributora filmu: „Po setkání s otužilcem Broňou začíná ovdovělá Hana pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů, snach a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku.“
![Baba z ledu](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/baba-z-ledu-02.jpg)
K popisu bych jen dodal, že synové a snachy jsou z jakýchsi důvodů na matku strašně protivní. Nejspíš to nemá žádnou příčinu v minulosti, není to tedy tím, že by se mezi syny a matkou něco ošklivého stalo. Důvodem protivnosti všech mladých postav je zřejmě konzumní způsob života a chamtivost, aspoň to nepřímo a ne zcela zřejmě vyplývá z kontextu vyprávění. Broňa je totiž chudý, má jen to své plavání, maringotku a slepici, což jej činí dobrým. A Hana u něj nachází čistotu a prostotu, které jí tak zoufale chybí u synů a snach. Stejně tak to cítí i vnuk Ivánek.
![Baba z ledu](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/baba-z-ledu-01.jpg)
V porovnání s Třemi billboardy kousek za Ebbingem chybí Bábě z ledu opravdový střet mezi postavami. Figury tady o sebe spíše jen drhnou, nenacházejí se v zásadním konfliktu. Nemá to nic společného s dramatem, je to spíše story ilustrující představu, že majetek lidi kazí a odcizuje. Nic proti tomu, ale v zahraničí s tímto těžko uspějeme. Tam jsou zvyklí na trochu jiné látky.
![Tri billboardy](/cms/art/article-2018-16/articles/drama-a-story-cili-dve-zeny-v-letech/tri-billboardy-07.jpg)
Porovnáme-li oba filmy z hlediska vizuální stránky nebo výpravnosti, příliš se vzájemně neliší. Tři billboardy kousek za Ebbingem nejsou žádnou vizuálně strhující podívanou. A přesto mezi oběma díly zeje kvalitativní rozdíl několika tříd. Není dán lepším finančním zabezpečením, které by se promítlo do vizuálu nebo production value, nýbrž tkví v obsahu, ve scénáři. Ve volbě látek, ve stavbě příběhu, v odkrytí podstatných konfliktů a osudových dramat. Není možné se spokojit s líčením rodinných trablů používaných a la teze. S takovým konceptem díru do světa neuděláme.