Nová sezóna, vrací se Artzóna. Začíná cyklus o Dejvickém divadle. A zpět do von Trierova Království
ČT art v týdnu od 11. září
Vrcholný koncert z festivalu Dvořákova Praha je jedním z našich tipů pro tento týden. Ale je toho daleko víc – viz třeba titulek našeho dnešního bloku anotací. A protože se blíží letošní ročník festivalu Zlatá Praha, přehlídky dokumentů z tanečního, divadelního a hudebního prostředí, ČT art nasazuje do programu hned několik snímků oceněných na ročníku loňském.
Pondělí 11. září, 20:15
Přední český novocirkusový ansámbl Cirk La Putyka uvedl v roce 2010, po debutu La Putyka (2009), svou druhou inscenaci Up End Down Symphony. Umírající muž (hraje jej Rostislav Novák starší) rekapituluje svůj život. Inscenace čerpá inspiraci z poetického filmového dramatu Wima Wenderse Nebe nad Berlínem (1987), kde nad městem – podobně jako v Up End Down Symphony nad umírajícím mužem – bdí strážní andělé. O hudební doprovod se postarali Vojtěch Dyk, Jakub Prachař a Jan Maxián, kteří tehdy společně účinkovali v pop-funkové skupině Nightwork. „Nejde pouze o za sebou jdoucí řadu čísel nového cirkusu, inspirovaného tím francouzským – Rostislav Novák ml., který je autorem koncepce i režie projektu, přidává i dějovou linku a dodává příběhu dramatickou kvalitu,“ napsala tehdy v recenzi pro ČT 24 Johana Mücková.
Up End Down Symphony z produkce Cirk La Putyka, foto: archiv ČT
Úterý 12. září, 20:15
Na sedmé avenue v New Yorku, v síni Carnegie Hall, se před pár měsíci rozezněl americký swing v podání českého zpěváka Jana Smigmatora. Absolvent Pražské konzervatoře bude i hlavním hostem první poprázdninové Artzóny. Moderátorovi Sašovi Michailidisovi bude kromě zážitků z newyorského koncertu vyprávět o tom, jak se swingové hudbě daří v současném Česku. V rubrice Týden nahlédneme do třicátého ročníku Mikulovského výtvarného sympozia „dílna“ – výsledky svého letošního pobytu na Břeclavsku představí osobnosti Stefan Milkov, Petr Nikl, František Skála a Zdeněk Lhotský. V rubrice Fenomén se ohlédneme za pětadvacetiletou existencí brněnského experimentálního Divadla Líšeň. I přes toponymum v názvu divadla se nejedná o stálou divadelní scénu, nýbrž o kreativní uskupení, jež kromě kamenných divadel vystupuje po klubech a po kavárnách. K jeho stálicím na repertoáru náleží kupříkladu inscenace Putin lyžuje, která měla premiéru už v roce 2009.
Swingový zpěvák Jan Smigmator s muzikálovou zpěvačkou Michaelou Gemrotovou na festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio v roce 2019 v Olomouci, foto: ČTK – Luděk Peřina
Středa 13. září, 20:00
Wiener Philharmoniker, Jakub Hrůša a Igor Levit
Přímý přenos z festivalu Dvořákova Praha. Vídeňské filharmoniky, přední světové těleso svého druhu, bude řídit šéfdirigent Bamberských symfoniků Jakub Hrůša (tento brněnský rodák by se měl v září 2025 stát ředitelem Královské opery v londýnské Covent Garden). Dalším účinkujícím bude vynikající rusko-německý klavírista Igor Levit. Vedle Brahmsova Druhého klavírního koncertu zazní Dvořákova Symfonie č. 8 G dur. Přenos se uskuteční v koprodukci Evropské vysílací unie.
Dirigent Jakub Hrůša bude dirigovat Vídeňské filharmoniky, foto: archiv ČT
Čtvrtek 14. září, 20:15
V jednom malém pražském sále, sídlícím v Praze 6 – Dejvicích, uvedli v roce 1992 tehdejší studenti alternativního a loutkového herectví na DAMU v režii Jana Borny školní práci Johanes doktor Faust. O čtyři roky později převzal vedení dejvické scény Miroslav Krobot. Soubor se proměnil a rozrostl o herecká jména, která jsou s Dejvickým divadlem spjatá dodnes, kupříkladu dcera někdejšího uměleckého ředitele Lenka Krobotová, Ivan Trojan či Klára Melíšková. Třináctidílný dokumentární cyklus Dejvické divadlo nabídne kromě rozhovorů s osobnostmi dané scény archivní záběry mapující dejvické inscenace od roku 1992 do roku 2022. První epizoda nese název Zrod nového divadla.
Dejvické divadlo oslavilo 30 let a ohlíží se za svou historií, foto: archiv ČT – Alena Hrbková
Čtvrtek 14. září, 20:40
Letošní ročník festivalu Zlatá Praha, jenž nabízí pořady zaměřené na hudbu, tanec a divadlo, začíná již 20. září. ČT art se tak ohlíží za loňskými festivalovými snímky. Jedním z nich je i balet Alenka (2022) na motivy románu Lewise Carrolla Alenka v říši divů (1865). Ten v podání švýcarského tanečního souboru Opéra national du Rhin doplnila nová hudba amerického hudebního skladatele Phillipa Glasse. Za choreografií stojí Amir Hosseinpour a Jonathan Lunn. Režisérem filmového zpracování je François Roussillon. Z rubriky Zlatá Praha je tento týden na ČT artu k vidění rovněž: Opera o tyranovi Císař Atlantidy (2017), kterou skladatel Viktor Ullmann a libretista Peter Kien původně složili a nazkoušeli v koncentračním táboře v Terezíně, dokumentární snímek Xenakis (2022) zachycující tvůrčí cestu Iannise Xenakise, umělce, který propojoval zvuk, světlo a architekturu, a vidět můžete také záznam koncertu z ostrova Délos – Vivaldiho nejisté čtvero ročních období (2022) či filmové zpracování slavné opery Giacoma Pucciniho Bohéma (2022).
Filmové zpracování baletní inscenace Alenka, foto: archiv ČT
Pátek 15. září, 22:50
Bez nadsázky kultovní minisérie dánského scenáristy a režiséra Larse von Triera (první sezónu natočil v roce 1994). Království je ve stejnojmenné sérii název pro vyhlášenou nemocnici. Jenže na tamní neurochirurgii nic nefunguje tak, jak by mělo… Doktoři nepřiznávají zpackané operace a stopy zametají pod koberec, pacienti se snaží uspořádat duchařská setkání a po dlouhých nemocničních chodbách se prohánějí duše dřívějších pacientů. Quality TV z devadesátek!
Seriál Království od Larse von Triera, foto: archiv ČT
Neděle 6. září, 20:15
Nedělní večerní program na ČT artu se tento podzim ponese ve výběru nejlepších pořadů, které byly během deseti let existence této stanice na ní uvedeny. Proto nedělní programové bloky nesou označení Vše NEJ… V tom úvodním je nasazen dokument Jitky Němcové Nechte zpívat Mišíka (2017), jenž vznikl jako ohlédnutí za dosavadní tvorbou tehdejšího sedmdesátníka. Následuje portrét jednoho z nejvýznamnějších českých výtvarníků minulého století – František Kupka: Cesta k abstrakci (2014, režie Aleš Kisil). Pomyslný dokumentární triptych zakončí snímek Můj táta Dědek (2021) k nedožitým sedmdesátým narozeninám „basáka“ skupiny Katapult Jiřího „Dědka“ Šindeláře. Pietní koncert spolu se vzpomínkami na hudebníka natočil režisér Michal Rákosník.
Dokumentární snímek Nechte zpívat Mišíka vznikl u příležitosti sedmdesátin Vladimíra Mišíka, foto: archiv ČT