No. 010

sklo / porcelán / keramika

Anna Jožová

Anna Jožová (* 1996) je česká umělkyně a designérka, která pracuje se sklem na pomezí volného umění a designu. V roce 2023 absolvovala studium v magisterském programu v Ateliéru skla pod vedením profesora Ronyho Plesla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Mezi lety 2016 a 2017 studovala v ateliéru Design keramiky pod vedením Antonína Tomáška na Fakultě umění a designu při Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2018 své práce prezentovala na mnoha kolektivních výstavách, veletrzích a uměleckých projektech: např. na Venice Design Biennial, Collectible NY, Collectible Brussels, 3 Days of Design, Czech Grand Design, London Design Fair… Také na samostatné přehlídce v pražské galerii Kvalitář a galerii Kuzebauch. Soustavně se věnuje zejména autorské sklářské tvorbě a designu, přičemž kombinací různých, na první pohled nesourodých materiálů a klasických sklářských technik vytváří nové objekty.

Vítězné dílo

Gaia / porcélanové vázy / porcelán, sopečný písek, transparentní glazura / foto: Anna Jožová

Tvar a povrch těchto porcelánových váz je výrazně ovlivněn tématem environmentální krize a mým zájmem o ekologii a důsledky lidského působení na životní prostředí. Série vznikala na studijní stáži na Novém Zélandu, kde mě inspirovala zkušenost s požáry pralesů, modrým sněhem nebo s nahrazením většiny původní vegetace kolonizátory v rámci relativně krátkého časového úseku. Tvar objektů je odvozen od mořských bójí a může zároveň připomínat i urny, což zvolené téma vhodně doplňuje. Do váz jsem zakomponovala materiál z míst, která pravděpodobně brzy zaniknou vinou nepříznivých klimatických vlivů.

Portfolio

Dysplasio / 2024 / série objektů a váz / foto: Jan Kolský, Petr Dejmek

Série objektů a váz. Odkazuje k nejaktuálnějšímu zaměření Anny Jožové, a to k tématu růstových odchylek a nenadálých změn ve vývoji. Opět jde o zaměření na proces, který je z většiny úhlů pohledů vnímán jako negativní. Autorka na tyto odchylky však nahlíží jako na přirozené a pro harmonii ekosystému potřebné anomálie. Tvar vystavených objektů je inspirován vztahem hostitel-parazit a jejich povrch je vždy pojednán alespoň dvěma způsoby, kdy jeden je dominantnější. Reliéfy s otisky mořských organismů jsou postaveny do kontrastu s hladkou skleněnou plochou. Vysoké vázy působí dojmem, že jsou do těla hostitele vrostlé nepůvodní organické či anorganické tvary. I v případě světelných objektů jde o tematizaci vztahu dvou organismů.

Erebo / 2023 / instalace / foto: Petr Dejmek, Eva Rybářová

Umělecká instalace vychází z fenoménu poklesu diverzity v biosféře, tedy vymírání druhů a zániku celých ekosystémů. Problematika je zachycená prostřednictvím jazyku geologie, konkrétně postupným usazováním generací zvápenatělých schránek živočichů. Tyto sedimenty představují porcelánové podstavce odkazující k minulosti a zániku. Naopak ukotvené skleněné objekty na povrchu symbolizují život a současnost. EREBO popisuje přirozený koloběh života a obnažuje i naši zdánlivou nesmrtelnost.

Luma / 2021 / série váz / foto: Petr Dejmek

Každá z ručně foukaných černo-křišťálových váz Luma vznikla snoubením masivního skla s měděnými vlákny. Fascinace zábleskem v temnotě je základním inspiračním impulsem tohoto projektu. Obsažená měď během procesu na huti nepředvídatelně deformuje tvar a vytváří tak specifický optický dojem.

Lava / 2023 / série váz / foto: Petr Dejmek

Červeno-oranžové vázy Lava jsou kombinací dvou vrstev skla a měděného drátu, kde protékání skloviny skrze modelovaný měděný drát dodává tvaru vázy dynamický vzhled. Tematicky tato série opět vychází z eventuality zániku zapříčiněného přírodní katastrofou. Vzhled váz je inspirován přírodním procesem sopečné erupce a mimo jiné také odkazuje na pošetilost obyvatel města Pompeje, které jeho obyvatelé pyšně vystavěli poblíž sopky.