No. 007

malba / kresba /grafika

Dominika Dobiášová

Dominika Dobiášová je výraznou představitelkou nastupující generace malířů a malířek. Její malby odkazují na různé styly z dějin umění, tyto formy však narušuje osobitým současným rukopisem, který vytváří napětí mezi zobrazovanými tématy a použitou technikou. Dobiášová absolvovala magisterské studium na brněnské FaVU v ateliéru Malby 1. V roce 2024 se zúčastnila rezidenčního pobytu v bukurešťském A.R.C, její práce byly představeny na skupinových výstavách v 8smičce, Pragovce, v AM180 a na Zlínském salonu mladých. Mezi její sólové výstavy patří: Wish to Live Well (Commune, Vídeň, 2025), What Hangs in the Palm of Our Hands (hunt kastner project_room, Praha, 2024), Reap The Sown (eastcontemporary, Miláno, 2023), Bring Me a Flower, I Will Reward You (Zaazrak Dornych, Brno, 2022) anebo Sanctuary for Each of Them (Galerie mladých TIC, Brno, 2022).

Vítězné dílo

Hunter, Witch and Picker / 2024 / 2035 × 1410 mm / akryl na plátně, autorský rám, dubové dřevo / foto: Matěj Doležel

Postavy na obraze představují archetypy, zobrazující vnitřní mechanismy moci a hierarchie ve společenských strukturách. Lovec zde není klasickým hrdinou, ale spíše symbolem neustálé touhy po ovládání, i přesto, že odráží historickou roli lovce jako dobyvatele přírody, čelí neukojené touze po dominanci, ocitá se v momentu zaváhání o významu své role. Tímto kontrastem jsou aktivity jako sběr, organizování ochrana a způsob uchovávání sběrače. Čarodějnice se v mém díle vztahuje k historické roli ženy jako oběti, ale zároveň i jako odporu vůči patriarchálním strukturám. Odkazuji zde na otázky, jak bylo tělo ženy po staletí využíváno jako nástroj vykořisťování a kontroly. Čarodějnice na obraze se staví proti těmto mocenským strukturám. Je však ztracená i přes sílu formovat svou vlastní moc nyní padá. Nelineárně zkoumám širší univerzální otázky o zodpovědnosti, vině a vztazích mezi jednotlivcem a kolektivem, člověkem a přírodou. Vycházím zde z myšlenek autorek S. Federici a U. K. Le Guin.

Portfolio

In the Thrall of Mutual (V zajetí vzájemného) / 2023 / 810 × 1625 mm / akryl na plátně, autorský dubový rám / foto: Matěj Doležel

Obraz pracuje s tématem vytváření identity čarodějnice a zkoumá vztah muže k této nezávislé ženské postavě. Zobrazuje postavu Lilith, která je v židovské mytologii považována za první Adamovu ženu – příliš svobodnou a nespoutanou na to, aby se podrobila. Později je symbolicky přetvořena v hada, který svádí submisivnější Evu k ochutnání zakázaného ovoce ze stromu poznání. Malba však nenabízí tradiční výklad. Zaměřuje se na přímé propojení Adama a Lilith – dvou vůdčích energií, které jsou si v mnohém podobné, a přesto se navzájem vnímají jako hrozba. Dominantní Adam si musí svou mocenskou pozici chránit tváří v tvář Lilith, jež mu s vědomím vlastní síly podává jeřabiny. Ty nesou znak pentagramu jako symbol ochrany.

Witness to a Brawl (Svědek rvačky) / 2024 / 2040 × 1340 mm / akryl na plátně, autorský dubový rám / foto: Matěj Doležel

Obraz zobrazuje moderní podobu měšťanstva zasazenou do prostředí kabaretu – útočiště, kde se mohou svobodně setkávat odlišní lidé z různých subkultur a undergroundové scény, bez ohledu na věk či charakter. Scéna ale zároveň otevírá vážnější rovinu – dotýká se témat ignorace, agrese a společenských projevů spojených s genderovou identitou a mocenskými dynamikami. Uprostřed kabaretního dění propuká potyčka, namísto zásahu nebo zájmu okolí panuje však v obraze atmosféra pasivity – postavy působí odevzdaně, jakoby byly s vyhrocenou situací ve svém prostředí smířené. Ústřední postava vystupující performerky pak ilustruje zahleděnost do vlastních zájmů – vědomí své pozice, ale i vnitřní konflikt nejistoty spojený s tím, zda svoji pozici využít a případně jak.

For Higher Purpose (Pro vyšší účel) / 2024 / 1047 × 1730 mm / akryl na plátně, autorský dubový rám / foto: Matěj Doležel

Obraz se věnuje tématu zneužití pomoci ze strany těch, kteří mají moc – tedy pomáhajících, jejichž zásahy často neřeší skutečnou podstatu problému, ale spíše upevňují jejich vlastní pozici. Mocenské struktury tak spoluvytvářejí podmínky, které mohou být pro část populace znevýhodňující, a přesto se tváří jako záchranné síly. Nabízená pomoc se v tomto kontextu jeví spíše jako prostředek sebezviditelnění a posílení autority než jako skutečný akt solidarity. Tento paradox obraz ztvárňuje symbolicky: v popředí sedí žena, která přilévá vodu na ruce topících se – místo pomoci situaci zhoršuje, a přitom zůstává v pozici aktivního činitele. V pozadí sedící muž natahuje ruku směrem k tonoucím, ale jeho gesta naznačují neschopnost účinně zasáhnout. Děj doplňuje postava poslední ženy – její útěk vypovídá o pocitu bezmoci a o hranici, kdy se pozorování promění v únik před realitou, jež se stává neúnosnou.

Recruitment (Nábor), Common Site (Společná síť), The Trial (Soudní řízení) / 2022 / 690 × 970 mm, 1055 × 1510 mm, 930 × 1530 mm / akryl na plátně, autorský bukový rám / foto: Dalibor Novotný

Série obrazů se věnuje prostředí úředních institucí a mechanismům moci, které formují a omezují jedince. Inspirací je Kafkův Proces, v němž se zrcadlí tísnivá atmosféra byrokratického labyrintu, anonymní kontroly a nejasného obvinění. Vizuální pojetí balancuje mezi biomechanickým surrealismem a metafyzickým prostorem, přičemž je použita hieratická perspektiva připomínající egyptské reliéfy. Postavy nejsou realistické – nejsou z masa a kostí, ale připomínají herní figurky umístěné na deskové ploše, s možností být kdykoli přesunuty, nebo smeteny ze stolu. Obrazy tak vytvářejí dojem existence bez skutečné autonomie, podřízené neviditelnému systému pravidel.