Klára Čermáková (* 1992) je vizuální umělkyně, sochařka a ilustrátorka. Vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde prošla ateliéry ilustrace a grafiky, malby a sochy. Její práce byly představeny na řadě skupinových výstav a rezidencí po celé Evropě – například ve Francii, Německu, Rakousku, Slovinsku a dalších zemích. Spolu s typografem a designérem Jakubem Hojgrem tvoří tmiu — themachineis.us, kde vyvíjejí distribuci uměleckého artefaktu skrze předměty každodenní potřeby. Její objekty a instalace spojuje porézní hranice mezi přirozeným a umělým, tělem a technologií – a také mezi uměním a vědou. Úroveň významu spočívá v intuitivní tvorbě a konstrukci, kde základem je samotný materiál a radost z jeho proměny a objevování. Umění chápe jako formu komunikace, která otevírá prostor pro jinakost a představivost mimo instituce.
Vítězné dílo

Tématem tohoto dlouhodobého projektu je umělecká tvorba objektů z odpadních či zbytkových materiálů, které jsem získala darem. Materiál těchto artefaktů představuje symbiózu umělého, průmyslově vyráběného materiálu – polyuretanové pěny a přírodního materiálu – vrbového dřeva.
„Hmat, který zprostředkovává tělesnější prožitky než zrak, byl klíčový pro objekty Kláry Čermákové, připomínající ostatky lidských těl, archeologické vykopávky, stejně jako protetické pomůcky. Její kvazimuzeální expozice, již si během vernisáže návštěvníci mohli dokonce osahat, na jedné straně odhalila křehkou hranici mezi přirozeným a umělým, mezi tělem a technologií, či mezi uměním a vědou, a na straně druhé nenápadným způsobem ‚odpočítávala‘ čas a hodnotu lidské práce.“
– Martina Pachmanová o instalaci na Mikulovském výtvarném sympoziu
Portfolio






Klíčem k pochopení celé instalace je teze z knihy O umění Marxe a Engelse: „Tak je ruka nejen orgánem práce, je i jejím produktem.“ Autoři tím říkají, že schopnost fyzicky a fyziologicky se přizpůsobovat tlakům rozdílného prostředí nedokáže (díky dlouhému vývoji lovecko-sběračské etapy) žádný jiný biologický druh, a že právě prací — přizpůsobováním se stále novým úkonům — nabyla lidská ruka onoho vysokého stupně dokonalosti. Tematicky vycházím z vlastní uměleckořemeslné činnosti a snažím se na ni sebekriticky nahlížet — celkově postihnout proměnu charakteru práce. Jestliže totiž proměna uměleckého nástroje formuje nejen umělce, ale i jeho roli ve společnosti, musím si položit sugestivní otázku: neperformuje dnes umělec už jen práci strojů? Leitmotivem se tak stává odcizení se vlastnímu tělu, přirozenosti a soběstačnosti — prostřednictvím uměleckých nástrojů, které prošly technologickou evolucí. Připustím-li, že nástroj zprostředkovává odcizení, stojí za to přemýšlet o tom, jak interaktivní rozhraní splynulo s naším světem a tělem. „Jedním z účelů technologie je to, abyste na ni zapomněli.“ – McKenzie Wark




Tématem tohoto dlouhodobého projektu je umělecká tvorba objektů z odpadních či zbytkových materiálů, které jsem získala darem. Materiál těchto artefaktů představuje symbiózu umělého, průmyslově vyráběného materiálu – polyuretanové pěny a přírodního materiálu – vrbového dřeva.





Stan je základní jednotkou architektury, „gastrulou“, vymezující vnitřek a vnějšek. Je minulostí, alternativou přítomnosti i možnou nelichotivou budoucností. Odkazuje k hranicím civilizace, která kromě globálního oteplování produkuje obrovské množství odpadu. Klára Čermáková využívá zbytky sériové výroby – automobilové pásy, padákové tkaniny či staré stany – a pomalým ručním šitím z nich tvoří organismy-stany. Ty tak metaforicky nabývají vlastností živých organismů a místo funkcionalistických „strojů na bydlení“ se z nich stávají zvířata okraje, jež konzumací mršin kapitalismu tvoří vlastní tkáně.