Marie Zandálková studuje post-magisterský program na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Během covidu-19 vysílala podcast Fóndy a Raklety, který se stal součástí vysílání RadioDoma studentstva UMPRUM. V roce 2020 spoluzaložila nakladatelství Viriditas, a je členkou mezinárodního kolektivu an office, který vznikl na podnět indonéského kolektivu ruangrupa během studia na Summer Salzburg Academy. Tvoří v ateliéru Nazdar pod Nuselskými schody v Praze. Momentálně se zabývá uměleckým výzkumem senzorického vnímání hmyzu, a následnou hrou s makro a mikro měřítky času, obrazů, pohybů a tvarů.

Vítězné dílo

Vítězné dílo: Protaetia – Uprchlíkům hmyzí říše
Protaetia – Uprchlíkům hmyzí říše / 2024/ memoriál / útočiště vymírajícímu hmyzu / foto: Marie Zandálková

Monument je navržený tak, aby oslovil především hmyzí uživatelstvo „veřejného“ městského prostoru, obrací se také k lidskému diváctvu, jemuž klade řadu otázek: Komu stavíme monumenty a památníky? Jak nám pomáhají vyrovnat se s násilnou smrtí? A jestliže je stavění monumentů a pomníků, jež uctívají památku padlých hrdinů, důležitým pilířem ideologického aparátu státu, jak se na tvorbě českého státu může podílet brouk? Monumenty jsou dva, první je umístěn na zahradě studia Bubec v Praze a druhý v Brně na Kraví hoře u biotopového jezírka.

Portfolio

Antirepellent / 2023 / kolekce šperků / dřevo / foto: Dominika Hiřmanová

Je možné být sexy třeba pro brouka? Jaké tvary a barvy jsou libé hmyzu? A můžeme se zdobit i pro více-než-lidské druhy? Tato kolekce šperků zpochybňuje tradiční představu o smyslu šperku. Nejde jen o ozdobu pro člověka – barvy a tvary jsou komponovány tak, aby lákaly hmyz, zejména zlatohlávkovité brouky. Autorka skládá obrazy a tvary, které pozoruje při taxonomickém třídění pomocí umělé inteligence, a převádí je do klenotů s vlastní poetikou. Šperky tak nesou dvojí poselství: jsou estetickým objektem pro člověka a zároveň vizuálním signálem pro jiný druh.

Bug on the Surface / 2023 / série osmi risografických tisků / foto: Marie Zandálková

Risografie vizuálně mapují přemýšlení o hmyzí tematice. Každý tisk představuje jeden segment tohoto uvažování – odkazuje k vědeckému rozkladu těla brouka na funkční části a k jejich opětovnému skládání do abstraktnějších tvarů. Z těchto tvarů pak vyrůstají nové myšlenky a asociace. Co vlastně nabízíme hmyzímu společenství? Můžeme s více než lidskými druhy navazovat dialog prostřednictvím umění? A je umění skutečně výlučně lidskou disciplínou? A co hmyzí právo na bydlení?

Extatické mobiliáře / 2018 / site-specific / foto: Marie Zandálková, Dominika Hiřmanová, Hugo Chmelař, Léo Marussich San Pedro

Dílo vzniklo přímo v prostředí brownfieldu, kde se dříve nacházela betonárna. Betonové panely, jakoby vyrůstající ze země nebo zavěšené ve vzduchu, vytvářejí dvojí tvář: na jedné straně proděravěný povrch, na druhé negativ lidského těla – jeskyni, do níž se postava noří a sestupuje do hlubin vlastní matérie. Inspirací otisků v betonových kvádrech, byly extatické polohy, zkoumané americkou lingvistkou a antropoložkou Felicitas D. Goodmanovou, která formulovala a vědecky podložila hypotézu o jejich spirituálním potenciálu. Sochy tak vznikly jako možné „extatické mobiliáře“, zkoumající, jakým způsobem lze skrze tělesnou zkušenost ohledávat spiritualitu místa. Dílo bylo realizováno v rámci Landscape festivalu roku 2018 na Rohanském ostrově, při pozdější zástavbě a stavbě Rohan City bylo zničeno.