Michal Lukáč (* 1999) je umělec a student ateliéru Objekt – Prostor – Akce pod vedením Jiřího Kovandy na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Díla Michala Lukáče lze rozdělit do dvou vzájemně se prolínajících oblastí: ohledávání hranic performance uvnitř instituce, a na tvorbu vycházející z jeho dlouhodobého zájmu o mytologii, paleontologii a videohry. Mnohé z jeho projektů aktivizují samotné diváky, kteří jsou vystaveni humoru, imaginaci i absurditě. V Lukáčově tvorbě se také setkáváme s různorodými médii (např. se sochařstvím, grafikou, fotografií, instalací či kresbou) a neotřelými přístupy k nim. Jeho tvorbu tak vystihují pojmy jako interakce, raubířství, živočišnost a důvtip.

Vítězné dílo

Vítězné dílo: O dokumentaci performance
O dokumentaci performance / instalace / 16 × matný papír A4 / foto: Michal Lukáč

Osm uvěřitelných dvojic fotek nainstalovaných tak, aby působily jako možné, avšak neuvěřitelné performance. Každá s vlastním konceptem. Polemizuji nad důvěryhodností dokumentace performance: Performance se slimákem, ale lidem se líbila. Vychoval jsem rybičky v ústech, po vzoru tlamovců. Vážil jsem vajíčka tak citlivě, že jsem odhadl, která budou mít dva žloutky. Tak dlouho jsem se opíral o stěnu, až jsem pomocí kvantové fyziky prošel stěnou. Kroužil jsem prstem do stolu, dokud mi kamarádi nepřestali chybět. Vylíbal jsem bustu milované osoby do ledu. Cvrnkal jsem mincí, ale vždy mi padla hrana. Listoval jsem v Babylonské knihovně a našel text.

Portfolio

Beze jména / 2024 / socha / kovová skříň, sádra, zemina / dokumentace: Karel Komorous

Do sklepení fakulty jsem jako svou bakalářskou práci nainstaloval dílo s názvem Beze jména, které balancuje na třech hranách. Těmi jsou paleontologie, mytologie a obyčejná věc. Těmito třemi úhly pohledu lze na vystavené „ostatky“ nahlížet. Nalezené kosti připomínají zkameněliny již dávno vyhynulého tvora, upírovu rakev s hnáty a páteří a nebo prachsprostý vysavač rozložený na součástky. Obdobně lze nahlížet na celou situaci, jež se rozprostírá před divákem a klade mu otázky typu: proč skříň, vysavač, či sklep?

Struktury bez struktury / 2022 / performance / různé imitace mramoru, oblečení autora, jeden živý slimák, drobný reproduktor, laptop a telefon / různé rozměry / dokumentace: Nikola Kubátová, Elle Peterka, Natálie Sedláčková

Na stěně ateliéru vytvářím instalaci, kterou „hodlám“ obhajovat. Než se k ní však komise dostane, „měním se na slimáka“ a skrze audio zařízení obhajuji z jiné místnosti dílo na stěně. Performance parafrázuje Metamorfózu od Franze Kafky a staví diváky do role, ve které se nejapný tvor snaží o věc, v tomto případě obhajobu díla, přestože by zrovna neměla být tak vysoko na jeho seznamu priorit.

Ex Nihilo / 2020 / inscenovaná fotografie / digitální tisk / A5 / foto: archiv autora

Soubor fotografií Ex Nihilo vznikl jako fotografický doprovod maturitní práce na SUPŠ Bechyně v rámci zadání „módní brožura“. Celý přístup k módní brožuře byl postaven „na hlavu“ fotografováním lidí za ošklivého počasí a v ošklivých oděvech. Výsledná brožura byla svázána a odprezentována v podobě bederní roušky.

Klauzura speedrun / 2025 / performance / imitace dveří, stopky, tužka / velikost dveří, tužky a stopek / dokumentace: Nikola Kubátová, Elle Peterka

Záznam z performancí, které jsou měřeny digitálními stopkami. Dříve než mne Jiří Kovanda zcela představil komisi na školních klauzurách, proskočil jsem imitací dveří a pomyslně doběhl do bodu, kdy už mám obhajobu za sebou. Odcházel jsem stejně tak, jako kdybych měl již známku, která sice není v systému STAG, ale je již schválená komisí. V tomto bodě zaznamenávám první čas na stopkách. Vracím se za komisí, věším stopky na hřebík, aby byl čas na odiv a obhajuji svou práci. Vysvětluji, co je speedrun a proč není práce zamýšlená proti instituci. Druhý čas zaznamenávám až poté, co komise známku prokonzultuje a odsouhlasí. Zničené dveře i se všemi rozsypanými kousky nechávám na zemi. Stopky bohužel musím vrátit.