No. 019

sklo / porcelán / keramika

Pavlína Šváchová

Pavlína Šváchová (* 1997) je sklářská a intermediální umělkyně, jejíž tvorba se pohybuje na tenké hranici mezi designem a volným uměním. Východiskem její práce je konceptuální a mediální zkoumání materiálu, formy a prostoru. Mezioborový přístup formovalo studium šperku, skla a intermédií na školách v Plzni, Ústí nad Labem a na AVU v Praze. V současnosti dokončuje doktorandské studium na VŠVU v Bratislavě. Je finalistkou mezinárodních soutěží, několikanásobnou držitelkou ceny Czech Design Award a spoluzakladatelkou uměleckého uskupení Dveperly, zaměřeného na společenská témata.

Vítězné dílo

Vítězné dílo: Totem No.3
Totem No. 3 / sklo (tavené) / 370 × 300 × 130 mm / foto: Filip Švácha

Kontrast minimalisticky tvarovaných bloků s expresivními barevnými prvky lampového skla, které zhmotňují mé automatické kresby při poslechu hudby. Snažila jsem se využít jeden materiál (sklo) pro vyjádření dvou odlišných poloh, a tím je tak více propojit i rozlišit. Došlo tak k netradiční kombinaci dvou sklářských technik – tavené plastiky a tvarování skla u kahanu.

Portfolio

Vanitas / 2024 / hřbitov Boskovice / realizace ve veřejném prostoru / kameny, iridované sklo, kov / foto: Filip Švácha

Místo tiché vzpomínky, rozloučení a smíření, věnované předčasně zemřelým dětem a rodičům, jejichž dítě se nenarodilo či nenarodí. Témata dětského světa, pomíjivosti a naděje se zhmotňují v symbolice mýdlové bubliny. Spojení skla a kamene vytváří dialog lehkosti a tíhy, trvání a pomíjivosti, s odkazem na lidský život.

šálkové objekty / 2023 / soubor 38 limitovaných šálků / borosilikátové (technické) sklo / cca 100 × 50 × 60 mm / foto: Filip Švácha

Sběratelská limitovaná kolekce šálkových objektů vznikla ve spolupráci s českou firmou Detesk s využitím technického (varného) skla. Zkoumá vzájemnou koexistenci designu a umění, kontrast mezi užitým předmětem a volnou autorskou plastikou.

Chléb náš / 2023 / performance, dočasná socha / video, fotografie / video a foto: Filip Švácha

Vizuální metafora roubování stromů reflektuje osobní zkušenost s nepřirozeným nabytím rodiny a jejím soužitím. Instalace propojuje archetypy stolu a chleba jako symboly rodiny, sdílení a sounáležitosti. Skrze osobní příběh se dílo obrací k univerzálním principům síly a funkčnosti.

Záznam / 2021 – 2024 / ručně, za tepla tvarované skleněné tyčinky / různé velikosti 170 – 400 mm / video a foto: Filip Švácha

Kolekce Záznam navazuje na odkaz československých skleněných figurek. Skleněné, teplem tvarované tyčinky vystupují z dvourozměrné roviny do prostoru a získávají sochařskou kvalitu. Abstraktní formy fungují jako materializované kresby, které narušují hranice tradičního vnímání média. Díla nesou autentické gesto a jsou volně inspirované dětskými kresbami.