Bohdan Karásek
Narodil se roku 1978 v Brně. Vystudoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně a scenáristiku a dramaturgii na pražské FAMU. V druhé polovině devadesátých let začal natáčet amatérské filmy (Život s jídlem, Teritorium, Čistá rasa), některé z nich byly později uvedeny na projekcích tuzemské experimentální tvorby. Během svých famáckých let napsal scénář Život Poupěte, který měl realizovat – jako svůj celovečerní debut – Václav Kadrnka (k natočení nakonec nedošlo, Kadrnka debutoval roku roku 2010 filmem Osmdesát dopisů).
V letech 2007 až 2009 byl Karásek pedagogickým asistentem na Katedře scenáristiky a dramaturgie FAMU. Vystřídal řadu nefilmových zaměstnání, pracoval kupříkladu jako sanitář v nemocnici, obsluha logistického terminálu, zvukař v nahrávacím studiu, jazykový korektor knižních publikací, recepční v hotelu. V roce 2010 se vrátil k režii krátkometrážním titulem Nadějná generace. Následující rok vznikl první z jeho takzvaných bytových filmů, Lucie. V roce 2013 následovaly Milostné písně. Svůj první celovečerní film dokončil Karásek roku 2019 – snímek Karel, já a ty získal v Cenách české filmové kritiky nominaci v kategorii Nejlepší scénář a obdržel Cenu Innogy pro objev roku; kromě toho Jenovéfa Boková byla za roli Saši nominována v kategorii Nejlepší herečka. Nadto snímek ocenila svoji cenou ARAS – Asociace filmových režisérů, scenáristů a dramaturgů.
Karáskovy „bytové filmy“ vznikají s nejmenšími možnými náklady: štáb je minimalistický, prostředí reálné, výprava téměř neznatelná, herci nemaskovaní. Karásek zastává několik rolí: je scenáristou, střihačem, režisérem, píše hudbu, ve dvou z těchto tří snímků i hraje (to je v titulcích uveden pod jménem Miroslav Faderholz).
Vedle filmu se dlouho a aktivně věnuje hudbě. Spolupracoval s brněnským skladatelem Ondřejem Kyasem. Byl členem kapely Spal Miloslava Königa (tohoto herce obsadil do dvou svých „bytových filmů“). Je členem skupiny Ploy, kterou vede kytarista Tomáš Braun.
Pro Český rozhlas Vltava napsal a natočil rozhlasovou hru Noční scéna. Je spoluautorem scénáře divadelní hry Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi, která měla letos v lednu premiéru v brněnském HaDivadle.