Efemér Lucie Králíkové
Nakládá s květinami na mnohý způsob, ale snad žádný z nich není úplně obvyklý. Květiny jsou pro ni zprávami i bytostmi svého druhu, nezbytnou součástí světa, přičemž aspekt květinové krásy není pro Lucii Králíkovou rozhodující.
Narodila se 23. srpna 1981 v Žatci, maturovala roku 2000 v Přerově na gymnáziu. Nastoupila na Mendelovu univerzitu v Brně, kde roku 2006 vystudovala obor zahradní a krajinářská architektura; v rámci studia absolvovala letní semestr ve Francii na Institute d´horticulture. V roce 2011 založila s Klárou Zahradníčkovou výtvarně-ekologickou platformu Efemér, která se prvotně zabývala upozorňováním na okolnosti a pozadí dovozu a původu řezaných květin a hledáním alternativ k této praxi. Od roku 2015 Králíková pokračuje v projektu Efemér sama, přičemž navazuje na společně vystavěnou ideu, ovšem – jak říká – stále více posiluje její výtvarnou stránku.
„Zaměřuji se především na roli rostliny v české lidové kultuře a jejich využívání coby výtvarného prostředku. Vystavuji od roku 2009, za zásadní pro sebe považuji loňskou akci–výstavu Ephemeral Talks v ostravské Galerii PLATO a letošní expozici Czechia Now! v Českém centru v Londýně,“ dodává Lucie Králíková. „Přitahují mě různé úhly pohledu lidí ze zcela odlišných oborů. V současnosti úzce spolupracuji s fotografkou Michaelou Karáskovou a s oděvní designérkou Kateřinou Plamitzerovou.“
Kurátor Marek Pokorný, šéf Městské galerie současného umění PLATO o autorce napsal: „Aktivity Lucie Králíkové souvisejí s rostlinami, krajinou, lidmi a pamětí. Neskrývají emoce, ale zároveň jsou podložené expertní znalostí přírody, zkoumáním konkrétních lokalit a reflexí vztahů mezi místem, tradicí a jejich současnou (opomíjenou) hodnotou, kterou citlivě aktualizují a dokáží zprostředkovat. Jako celek lze projekty Lucie Králíkové jen těžko kategorizovat. Jistě: primárním a emblematickým výstupem bývají kytice. Či jejich fotografie. Jako estetický objekt, ale především coby kulturní a sociální artefakt. Jsou tu ale také výlety, pobyty, objevování lokální flóry pro jednotlivce a skupiny, tedy výrazně performativní aspekt, jehož podoby a formáty se proměňují. Je tu spolupráce na širších výzkumech spolu s fotografy a etnografy.“