Julius Reichel

Julius Reichel
Julius Reichel, foto: Kateřina Zemanová, video: Ondřej Mazura

Narodil se roku 1981 v jihočeské Kaplici. Maturoval na střední zemědělské škole, obor výsadby a úpravy veřejné zeleně, následně vystudoval krajinnou tvorbu na VOŠ v Táboře. Kurátor některých jeho výstav Radek Wohlmuth před pěti lety napsal, že u tohoto muže „si člověk nemůže být jistý skoro ničím, dokonce ani jménem.“ Kurátorovi tehdy řekl: „To své současné jsem přijal před několika lety, když jsem žil v Českých Budějovicích v bytě po svém pradědečkovi. Na dveřích prostě zůstala stará jmenovka. Navíc v rodině z máminy strany nejsou žádní mužští potomci, takže tímhle způsobem trochu zachraňuju situaci.“

Na začátku jeho vizuálního vyjadřování stála graffiti scéna. Ostatně za tyhle aktivity vyfasoval podmíněný trest ve výši osmnácti měsíců a pět set hodin veřejně prospěšných prací. Svůj první obraz namaloval až na pražské AVU, kam ho do ateliéru intermédií přijal Milan Knížák. To bylo studentovi osmadvacet let. Po roce změnil školu a vyučující: na pražské UMPRUM studoval u Jiřího Davida a absolvoval ve svých pětatřiceti, v roce 2016. „Neuvažuji o sobě jako o malíři. Snažím se pracovat jako typograf s rozvržením plochy, s obrazem skoro jako s plakátem,“ říká v knize Budoucnost je děsivý místo, která má vyšla vloni. Přinesl v ní svědectví o tom, co předcházelo jeho malířské dráze, jak tvořil a žil na jihu Čech.

Spolu s malíři Davidem Krňanským, Martinem (Maťkem) Lukáčem nebo Namorem Ynrobyvem (rozuměj Romanem Výborným) je součástí uměleckého uskupení Black Hole Generation. Tvoří v pražských Holešovicích.

Julius Reichel … 2020 …

Výběr z obrazů, které vznikly v roce 2020. Tématem Julia Reichela byla (a je) post-digitální realita a její vazby na pointilismus, expresi a gestickou abstrakci. Často pracuje se symboly, typografií a znakem hlavy, která je jakoby přehlcená všemožným balastem digitální doby.

Julius Reichel: 2014 až 2020

Náhled do výstav Julia Reichela, které se uskutečnily od roku 2014 do roku 2020 v klasických galerijních prostorách.

Objekty zanechané na pospas

Objekty a situace ve veřejném prostoru od roku 2012 do roku 2018. Situace a objekty nevznikaly primárně kvůli tomu, aby byly vyfotografovány, nýbrž pro situaci samu. Objekty Reichel vždy ponechal na daném místě. „Když jsem přemýšlel o umění, došel jsem k tomu, že jej můžeš dělat všude. Nepotřebuješ formát galerie. Tak jsem dělal akce ve veřejném prostoru,“ píše ve své knize Budoucnost je děsivý místo, která všechny tyto situace a objekty zaznamenává.

Plazení (2014)

Performance před pražským Veletržním palácem (tedy před Národní galerií) v roce 2014, video natočil Daniel Pietrucha. V mokrém oblečení přeplazil celou piazzettu, kde před tím stály sochy. Nechal po sobě linku, která po několika minutách zmizela. „Tenkrát jsem pracoval hodně s liniemi, chtěl jsem vytvořit stopu také lidským tělem… Fakt to dost bolelo,“ říká k performanci.

Poslední profily