Mark Ther
S videem začal pracovat v druhé polovině devadesátých let. V několika videích tematizoval svůj obdivný vztah k legendární operní pěvkyni Marii Callasové – viz Therovy tituly What gave me America (1999), absolventské video My pleasure (2003) nebo M. C. a A. H. (2001).
Do Therových děl poměrně radikálně vstupovaly motivy a témata genderu, sexuality, identity, transgenderu; videa Hanes (2007) a I Will Get You Out and Chop You in the Midair (2007) „natvrdo“ tematizují homosexualitu.
„Therovy filmy jsou hodně enigmatické. Předkládané příběhy nemají pointu, vlastně nemají ani začátek a konec. Autor diváka vrhá někam doprostřed děje a všechno mu naznačuje pomocí symbolů a metafor soustředěných do jednoho klíčového okamžiku. V případě novějších snímků, které Ther věnuje převážně podobám mužské lásky, je přitom tento okamžik mnohdy opravdu nevšední,“ napsal Jan H. Vitvar do Respektu v únoru 2008, kdy Ther měl svoji samostatnou výstavu v Galerii hl. m. Prahy – otevírala cyklus mladého umění Hustý provoz. Výstava byla předčasně uzavřena z důvodu „homosexuální a nazi propagandy“.
Ta „zdůvodňovací“ formulace souvisí s tím, že Ther se v té době začal zaměřovat na téma moderní středoevropské historie, na fašistickou éru v Německu a na procesy, děje či atmosféru s tím spojenými. Tuto jeho kapitolu reprezentují například tituly Was für Material! (2007), Pflaumen (2011), Das wandernde Sternlein (2011).
Text: Josef Chuchma