Dagmar Pecková obstála v jámě lvové. Její Němci jí rozumějí
Sedmnáctkrát vyprodala pražskou Lucernu s kabaretem Wanted! odkazujícím k tvorbě Kurta Weilla a Bertolda Brechta. Se stejným programem minulý týden v pátek jako první zahraniční umělkyně v sedmadvacetileté historii otevřela Festival Kurta Weilla v německém Dessau. Zažila přijetí, které sama popisuje jako jeden z vrcholů své dosavadní kariéry.
„Koncert v newyorské Carnegie Hall nebo vystoupení v San Franciscu, tahle dvě místa jsem dosud považovala za své největší profesní úspěchy,“ říká Dagmar Pecková. „Páteční vystoupení v Dessau pak do pomyslného žebříčku přidávám, ať už to byla reakce publika nebo důležitost místa,“ dodává.
Festival Kurta Weilla v německém Dessau je jedinou přehlídkou, která se věnuje výhradně tvorbě tohoto německého skladatele. Za šestadvacet předchozích ročníků akce konané v hudebníkově rodišti vystoupili umělci interpretující jeho hudbu v nejrůznějších žánrech; zahajovací večer ovšem vždy náležel německým hudebníkům. Peckovou si organizátoři festivalu vyhlédli před dvěma lety v Lucerně a její podání a kabaret, který připravila ve spolupráci s bratry Cabanovými, je zaujaly natolik, že „porušili“ pravidlo domácího headlinera.
„Jezdíme po celém světě a aktivně vyhledáváme umělce, kteří se Weillovi věnují,“ řekl Artzóně.cz umělecký šéf festivalu Gerhard Kämpfe. Kurt Weill (1900-1950) podle Kämpfeho inspiruje hudebníky i téměř sedmdesát let po své smrti. Do Dessau si organizátoři vybírají jen ty, kteří projdou přísným sítem. „Kabaret Wanted! jsme ocenili samozřejmě i díky výtvarnému zpracování, ale hlavně proto, že Dagmar Pecková se do Weillova díla pustila až s akademickým přístupem. Zcela srozumitelně převyprávěla umělcův složitý životní příběh, interpretačně pak jde o jeden z nejčistších přístupů, které jsem kdy viděl. Byl jsem si naprosto jistý, že zahajovací večer je místo, které si zaslouží.“
Osmnáctiminutové standing ovation, které následovaly po poslední písni, jeho odhad potvrdily. Je až paradoxní, s jakým úspěchem se Pecková v Dessau setkala: v Praze sice měla všech sedmnáct večerů plný sál, ale domácí kritika jí příliš nakloněna nebyla. Fenomenální přijetí Wanted! v Dessau, nejweillovštějším místě na světě, mimo jiné naznačuje i odlišné vnímání diváků: zatímco v Česku se k umění přistupuje spíš v podobě „pojď a předveď se“, Němci se na weillovské interprety dívají se zájmem, ve smyslu „pojď a ukaž nám, jak ho vnímáš ty.“ Oněch osmnáct minut dokazuje, že česká umělkyně obstála.
V Dessau jsme natáčeli generální zkoušku a rozhovor s Dagmar Peckovou kvůli časovému tlaku v situaci poněkud delikátní. Více ve videu!
Kamera: Patrik Balonek, střih: Michal Matějka