Nositelka Grammy, skladatelka Nan Schwartz: Mladým skladatelům doporučuji poslouchat staré mistry

Nan Schwartz
Hudební skladatelka Nan Schwartz, foto: ČT art

V Praze nedávno přednášela a poskytla masterclass během Composers Summitu. Ve Dvořákově síni Rudolfina představila svoji symfonickou skladbu Romanza spolu s PKF – Prague Philharmonia. Program koncertu byl složen z tvorby hostů zmíněného summitu, mezi nimiž kromě Nan Schwartz byli americký skladatel a jazzový hráč Jeff Beal, britský televizní a filmový skladatel Christian Henson nebo proslulý americký skladatel a aranžér Christopher Young, s nímž na našich stránkách rovněž vyjde rozhovor.

Se skládáním filmové a televizní hudby začínala Američanka Nan Schwartz v době, kdy si ženy v tomto oboru teprve začínaly klestit cestu. Vyrůstala jako dcera muzikálních rodičů – otec, hráč na dechové nástroje, působil v Glenn Miller Orchestra, natáčel s Frankem Sinatrou a byl vyhledávaným studiovým hráčem; matka coby studiová zpěvačka natáčela mimo jiné pro Franka Sinatru, Deana Martina, Judy Garland, Henryho Manciniho či Cher. Dcera Nan hrála na klavír.

Po těžké zlomenině nohy, kterou Nan utrpěla při lyžování, se jí během dlouhé rekonvalescence jako smysluplná možnost trávení času vyjevilo studium instrumentace a skladatelství. Vzorem jí byl Johnny Mandel, autor hudby k filmu Písečný ptáček (1965) a také znělky filmu i seriálu M*A*S*H (zemřel předloni, ve čtyřiadevadesáti letech).

Nan Schwartz Nan Schwartz v časech, kdy se na poli televizní a filmové hudby etablovala, foto: archiv umělkyně

V osmdesátých a devadesátých letech Nan Schwartz získala několik nominací Emmy za hudbu k seriálům (Cagney & Lacey, Jack and Mike, Under the Influence, In the Heat of the Night). Třikrát byla nominována na Grammy a hned první nominaci proměnila v laureátství. Stalo se to roku 2009, kdy se na Grammy stala objevem roku Adele a sošku za nejlepší soundtrack si odnesli Hans Zimmer a James Newton Howard za Temného rytíře; Nan Schwartz převzala sošku v kategorii Nejlepší instrumentální aranžmá (šlo o píseň Here’s That Rainy Day v podání soulové a R&B legendy Natalie Cole).

Nan Schwartz se věnuje aranžmá jazzu i popu; spolupracovala kromě jiných se zpěvačkou Trijntje Oosterhuis a ceněným tělesem Metropole Orkest, s Rayem Charlesem či s jazzovým klarinetistou Eddiem Danielsem.

V současnosti Schwarz pracuje na dvou muzikálech. Jedním je Le Lavoir Au Cancan, smyšlený příběh z třicátých let 19. století, v němž skupina pradlen přijde během průmyslové revoluce o práci a v nabytém čase stvoří slavný kankánový tanec. Druhým muzikálem je The Grammarians, ten pojednává o dvojčatech posedlých gramatikou a slovními hříčkami a má obsahovat skladby napěchované jazykovými kotrmelci.

Rozhovor s Nan Schwartz byl natočen v pražském Skautském institutu.

Související