Nárazy těl a hudby. 420People & Please The Trees na jednom jevišti
![poster](/cms/art/article-2018-39/articles/narazy-tel-a-hudby-420people-a-please-the-trees-na-jednom-jevisti/poster-30.jpg)
Nová inscenace tanečního uskupení 420People, nazvaná The Watcher, je dílem spoluzakladatele souboru Václava Kuneše. Ke spolupráci přizval rockovou kapelu Please The Trees, jejíž živý doprovod – s hudbou vytvořenou speciálně pro tuto produkci – je sám o sobě strhujícím elementem.
Energická hudba Please The Trees svým atakem, smíseným s trochou melancholie, podnítila choreografa k výpovědi, do níž obtiskl své přesvědčení, že v současném světě přesyceném technologiemi je tou nejdokonalejší beztak lidské tělo. Tento názor Kuneš přetavil do proměnlivých fyzických skupenství, která se rozpadají na mikročástice v podobě čtyř žen a jednoho muže.
Pětice postupně přichází před diváky skrze závěs tvořený povlávajícími černými pásy, které ulpívají na tělech kvintetu. Hodinové představení zahajuje sólový výstup jedné z tanečnic v černých šatech – Francesca Amante stojí uprostřed jeviště a neklidně se rozhlíží kolem dokola, aby z prudkého víření přešla v běh a v náhlé pády. Odvíjí se bohatě strukturovaná škála tanečních vazeb a variací představených v dynamických obměnách. Kuneš ve spolupráci s tanečníky zdařile kombinuje zpomalené fáze s radikálními změnami, čímž vznikají potřebné kontrasty. Divoké víření doprovází pomalé klesání paží sepjatých k modlitbě, těkavé vibrace se stahují do poklidného pohybového plutí. Sóla střídají duety a skupinové variace, pozornost na sebe v symbióze strhávají jak rocková, tak fyzicky barvitá hra.
![420](/cms/art/article-2018-39/articles/narazy-tel-a-hudby-420people-a-please-the-trees-na-jednom-jevisti/gallery-1/402People-17.jpg)
Mnohým možná utkví v paměti meditativní sólo Fanny Barrouquère, jejíž stín se odráží na spuštěné šedé roletě, zakrývající v daný moment kapelu. Pozornost zaujme i duet Fanny s Filipem Staňkem, v němž respektují prostor svého partnera, jehož si jen občas připustí k tělu, a pohlcují se navzájem kroužením rukou a hlavy. Pohybové impulsy přicházejí nečekaně, překvapují agresí, zneklidňují. Nastávají ale i okamžiky klidu a úlevy. Některé taneční sekvence se ovšem opakují bez zřetelnějšího dramaturgického ukotvení, aby je pouze na moment narušil odlišný pohybový kánon a diváci znejistěli, zda již nejde o konec.
Pro The Watcher je příznačné zvláštní přítmí, které navozuje až tajuplnou atmosféru naplněnou očekáváním. Skrze prostříhané pruhy nesměle prosvítá světlo, které dokresluje moment, kdy svět se mění na obraz, v němž dominuje černá barva, narušená pouze zeleným a fialovým odstínem kostýmů. Téměř v závěru scénu zalévají prudké štychy, do nichž pronikají těla účinkujících. Ti vás zahltí energií překotně se přelévající v jejich tělech. Nechávají na vás, jak a čeho bedlivým pozorovatelem se v The Watcher sami stanete.
Autorka absolvovala magisterské a doktorandské studium na Hudební a taneční fakultě AMU. Je externí pedagožkou HAMU. Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Hudební rozhledy aj.), je členkou redakce Tanečních aktualit.
![420People](/cms/art/article-2018-39/articles/narazy-tel-a-hudby-420people-a-please-the-trees-na-jednom-jevisti/402People-18.jpg)
420People – The Watcher
Choreografie: Václav Kuneš a tanečníci, dramaturgická asistence: Fabiana Mertová, hudba: Please The Trees, kostýmy: Olo Křížová, světla: Jan Mlčoch, scéna: Hynek Dřízhal. Interpreti: Francesca Maria Amante, Fanny Barrouquère, Veronika Čimborová, Simona Machovičová, Filip Staněk.
Premiéra: 11. 09. 2018 v La Fabrice, Praha.