Není všechno odvaz, co vykazuje energii a hýří asociacemi

poster
Matija Solce v hudebně-divadelní psycho grotesce RAT, foto: Vojtěch Brtnický

Tenhle slovinský performer, který vystudoval pražskou DAMU, se svými projekty cestuje po světě a na jednom místě nevydrží déle než pár týdnů. Zachytit ho na českých jevištích proto není úplně snadné.

Solce disponuje uhrančivým zjevem ztepilého, něčím až „mimozemského“ kabaretiéra a výjimečným osobním charismatem. Periodicky koncertuje se svou českou „hereckou“ kapelou Fekete Seretlek, hrající suverénním, až virtuózním způsobem (což u hereckých kapel nebývá vždycky zvykem) originální směs porůznu míchané a přetvářené lidové hudby z celého světa – od klezmeru po balkánskou dechovku. Coby frontman-harmonikář často prokládá živá vystoupení improvizovanými humornými loutkovými etudami (oblíbená jsou všemožná zvířátka, především plyšová panda). Koncerty Fekete Seretlek jsou jedinečné živelným přívalem energie i napojením na publikum, neustálou komunikací mezi jevištěm a hledištěm:

Fekete Sertlek
Fekete Seretlek na loňském festivalu … příští vlna / next wave…, foto: Kamil Košun – … příští vlna / next wave…, video: Youtube.com

Propojení koncertu kapely s divadelním rámcem si Solce s Fekete Seretlek vyzkoušeli poprvé předloni v inscenaci Kar, jakési smuteční hostině na pohřbu Anny Kareniny, jejíž příběh se tu připomíná v několika fragmentech-etudách. Nynější inscenace s názvem RAT, která se – stejně jako zmíněný Kar – hraje v pražském Paláci Akropolis, vaří z obdobného receptu. Solcemu a Fekete tu jako hlavní zdroj tentokrát posloužil antiutopický román George Orwella 1984.

O adaptaci Orwellova příběhu – ať už jakkoliv volnou – ovšem nejde; skoro by ani nebylo potřeba se k téhle inspiraci v anotacích hlásit. Až to vypadá, že tvůrce zaujala stěžejní scéna z románu s krysou coby zhmotněním největší fobie hlavní postavy plus vcelku obecné téma čehosi na způsob Velkého bratra, tedy totalitárního dohledu nad čím dál víc mechanickou, odosobněnou existencí člověka. Odsud se Solce a spol. odpíchli k všemožným vlastním asociacím – spíše na téma „o krysách a lidech“, přičemž ale příběh i románová témata se kamsi vytratily.

Diváci jsou uvítáni kapelou-komandem v černých brýlích, které kontroluje, zda se nikdo nebaví na politická témata a zda nikdo nepřehýbá papírky s „hymnou“, začínající slovy We’re the land of the free and brave, jejíž záměrně nekonečné provedení jsou diváci nuceni absolvovat vestoje.

Matija Matija Solce & Fekete Seretlek v Matija Solce v hudebně-divadelní psycho grotesce RAT, foto: Vojtěch Brtnický

Poté už následuje série bizarních scének prokládaných skvělými hudebními čísly. Společným jmenovatelem scének jsou jednak loutky – ať už pro Solceho tradičně „odpadové“ (z IKEA tašek) nebo malé plyšové myšky, jednak rytmicko-choreografické pasáže pracují se zvukem a světlem. Spolu s mnohdy až voicebandovým hlasovým doprovodem zřetelně poukazují na skutečnost, že jeden z protagonistů a basista skupiny Fekete Seretlek, Pavol Smolárik, je kromě toho i kmenovým hercem režiséra Jiřího Adámka. Tady se „adámkovsky“ rytmicky rozsvěcují a zhasínají lampičky za doprovodu ťukání do stroje nebo se skandují „zprávy“ ze světa: death sex fear trade star dance.

Představení má své okouzlující momenty: letadélko letící mezi plastovými pytlíky vznášejícími se nad větrákem, myši hrající a bubnující na violoncello skladbu s arabským nádechem. Těch méně vydařených, které nepříliš nápaditě, aktivisticky přímočaře napravují všechnu bídu světa, je však bohužel většina; namátkou: apelativní skandování o uprchlických člunech nebo proklamovaně zavrženíhodný pokus na laboratorní kryse… Honí se zde příliš mnoho zajíců, navíc akusticky na hranici srozumitelnosti. Humor nevychází.

Fekete Matija Solce v hudebně-divadelní psycho psycho grotesce RAT, foto: Vojtěch Brtnický

Bizarní asociativní nápady a kabaretně-klaunské scény protentokrát válcuje nesoudržnost, až besídková nahodilost, povrchnost. Dramaturgická propracovanost a intelektuálně náročná témata ostatně nejsou tím, v čem Solce vyniká. Zdá se, že surreálnou atmosféru svých minimalistických loutkáren, jež mají zhusta až rituální ráz, jen tak ničím nepřekoná.

Fekete Seretlek: RAT. Hudebně-divadelní psycho groteska
Režie, autor, hudba: Matija Solce, scénografie: Matija Solce a Jiří N. Jelínek, nástroje: Ondřej Janoušek. Hrají: Matija Solce, Jiří N. Jelínek, Pavol Smolárik, Anna Bubníková a Ivo Sedláček. Produkce: Zuzana Cajtlerová, producent: Studio DAMÚZA, koprodukce: Palác Akropolis (CZ) a KD Matita (SLO).
Premiéra 16. 4. 2018 v Paláci Akropolis, Praha

Související