O motorismu za první republiky s publicistou a spisovatelem Janem Králíkem
Bonus k seriálu Životní styl první republiky
Šestidílný cyklus Aleše Kisila Životní styl první republiky pokračuje dnes na ČT artu předposledním dílem. Ke každému z nich přinášíme bonusový materiál ve formě sestřihu z rozhovoru, který byl pro potřeby cyklu, přesněji daného dílu, s příslušným expertem natočen.
Každé to interview trvalo několik desítek minut. V konečné verzi pořadu jsou z něho zařazeny pochopitelně jen zlomky. Coby bonus přinášíme souvislejší odpovědi toho, kdo byl zpovídán, byť pochopitelně i tohle je sestřih. V pátém díle, který je věnován sportu a motorismu, byl osloveným odborníkem publicista a spisovatel Jan Králík, který hovořil o aspektech motorismu za první repliky a krátce po ní. Otázky mu kladl průvodce cyklem, herec a hudebník Jan Jiráň.
Králíkovy odpovědi jsme rozčlenili do několika oddílů. Některé jeho věty z našeho sestřihu se pochopitelně objevují i ve finální verzi cyklu, protože jsme chtěli zachovat souvislost jeho promluvy k danému tématu. V obrazové části našeho materiálu přinášíme ke každému oddílu jednu tematickou fotografii, která dokresluje to, o čem se v něm hovoří.
A základní informace o zpovídaném člověku:
Jan Králík (* 1954). Narodil se a vyrůstal v Praze. Po maturitě na gymnáziu se opakovaně (a neúspěšně) pokoušel dostat na Fakultu žurnalistiky UK. Nastoupil do ČTK jako poslíček k dálnopisu. Po nějaké době se stal elévem v časopise Svět motorů. Později se stal jeho redaktorem a na žurnalistiku byl nakonec přijat. Motorismu a dopravě se profesně věnoval nadále, i když v půli osmdesátých let odešel na volnou nohu. Prvních deset popřevratových let pracoval v reklamě. Jeho vášní se stala (zejména historická) cyklistická kola. Je podepsán pod několika desítkami knih, nejnovější z nich, z letošního roku, nese titul Eska je hezká – Kola z Chebu 1892–2006. Další informace o životě a publikační činnosti Jana Králíka naleznete na autorových stránkách.
Životní styl první republiky – Sport a motorismus
Scénář a režie: Aleš Kisil, hlavní kameraman: Marek Diviš.