Proč potřebujeme jinou památkovou péči, než máme teď? Apel historika umění Jana Dientsbiera
APEL: SPEAKERS' CORNER WEBU ČT ART
Je tady další díl pořadu Apel, který dává prostor inspirativním myšlenkám i jedinečnému pohledu na svět. Vybrané osobnosti ze světa kultury se podělí o to, čím žijí a co je trápí. Tentokrát si odborník na středověké umění Jan Dientsbier klade otázku, proč Češi nemají rádi památkovou péči, i když mají rádi památky.
Myslím, že Češi mají rádi památky, ale nemají rádi památkovou péči, uvádí svůj Apel odborník na středověké umění Jan Dientsbier. Památkovou péči si podle něj lidé spojují obvykle s něčím, co je omezuje, když chtějí třeba vyměnit stará okna. Jenže nebýt snahy uchovat památky našich předků, vypadaly by Řím, Vídeň nebo Dubrovník úplně jinak. V čem tedy vězí nízká popularita památkové péče mezi lidmi?
Podle Dientsbiera si za to památkáři mohou sami, protože o své práci málo komunikují s veřejností. Příkladem může být nedávná rekonstrukce Clam-Gallasova paláce v Praze. Sochy barokního sochaře Matyáše Bernarda Brauna jsou nyní pokryty nátěrem tak, že se pod ním rozpadají. Navzdory kritice nedošlo ani po dvou letech k nápravě. Proč? Ututlat, promlčet. To je šlendrián, který z památkové péče dosud nezmizel. Na opravu památek vynakládáme nemalé prostředky. Je však třeba, aby se utrácely smysluplněji a památková péče změnila svůj přístup, apeluje Dientsbier.
Jan Dienstbier (* 1980)
Historik umění, medievalista. Studoval matematickou statistiku na MFF UK a dějiny výtvarného umění na FF UK. Působil jako vědecko-pedagogický pracovník na Technické univerzitě v Liberci i na FHS UK. Od roku 2021 působí na Ústavu pro dějiny umění na FF UK. Podílel se na různých grantových projektech souvisejících se středověkým uměním (Libri precum: Hodinky krále Václava IV. v kontextu laických modlitebních knih, Imago, Imagines, Obrazy/y v době Přemyslovců: kontexty a formy, Jeruzalém a jeho obraz v kultuře středověkých českých zemí; Obraz nepřítele – Vizuální projevy antisemitismu v českých zemích od středověku po současnost). Od roku 2017 působí také jako redaktor časopisu Umění / Art. Specializuje se především na středověkou nástěnnou a knižní malbu a ikonografii středověkého umění.