Proč mají být kulturní instituce odolné? Apel filmového historika Michala Breganta
APEL: SPEAKERS' CORNER WEBU ČT ART
Je tady další díl pořadu Apel, který dává prostor inspirativním myšlenkám i jedinečnému pohledu na svět. Vybrané osobnosti ze světa kultury se podělí o to, čím žijí a co je trápí. Tentokrát zdůrazňuje ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant, proč potřebujeme ve společnosti odolné (kulturní) instituce. Vytvářejí totiž vědomí smyslu a budoucnosti nás všech.
Filmový historik a kurátor Michal Bregant se coby ředitel Národního filmového archivu (NFA) dennodenně zabývá odolností kulturních institucí, zejména těch paměťových, k nimž NFA patří. Téma resilience čili odolnosti se ve společnosti objevuje stále častěji, což naznačuje, že si kolektivně uvědomujeme krize, v nichž se nacházíme. Zvraty posledních let jako je válka v Gaze a na Ukrajině, pandemie či rozvrat klimatu nejsou jen řetězcem krizí, ale jejich vrstvením. O to je naše sdílená zkušenost těžší. Instituce jsou tu od toho, aby vytvářely zázemí, které bude posilovat smysl existence jak jednotlivců, tak i vědomí smyslu a budoucnosti nás všech. Aby instituce dokázaly ochránit sebe a své lidi, mají privilegium přemýšlet o proměnách společnosti a podílet se na nich. Nejen tedy promýšlet ideje, na nichž vznikly, ale i ty, k nimž směřují.
Michal Bregant (* 1964)
V roce 1987 vystudoval obor divadelní a filmová věda na Filozofické fakultě UK v Praze a nastoupil do Filmotéky Československého filmového ústavu (dnes Národní filmový archiv). Od roku 1991 působil jako pedagog na pražské FAMU; souběžně byl redaktorem a později šéfredaktorem odborného časopisu Iluminace. V letech 2002–2008 byl děkanem FAMU, následně, do roku 2011, řídil program FAMU International. Od ledna 2012 vykonává funkci ředitele Národního filmového archivu.