Proč mají být kulturní instituce odolné? Apel filmového historika Michala Breganta

APEL: SPEAKERS' CORNER WEBU ČT ART

Filmový historik a ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant
Filmový historik a ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant, repro: redakce webu ČT art

Filmový historik a kurátor Michal Bregant se coby ředitel Národního filmového archivu (NFA) dennodenně zabývá odolností kulturních institucí, zejména těch paměťových, k nimž NFA patří. Téma resilience čili odolnosti se ve společnosti objevuje stále častěji, což naznačuje, že si kolektivně uvědomujeme krize, v nichž se nacházíme. Zvraty posledních let jako je válka v Gaze a na Ukrajině, pandemie či rozvrat klimatu nejsou jen řetězcem krizí, ale jejich vrstvením. O to je naše sdílená zkušenost těžší. Instituce jsou tu od toho, aby vytvářely zázemí, které bude posilovat smysl existence jak jednotlivců, tak i vědomí smyslu a budoucnosti nás všech. Aby instituce dokázaly ochránit sebe a své lidi, mají privilegium přemýšlet o proměnách společnosti a  podílet se na nich. Nejen tedy promýšlet ideje, na nichž vznikly, ale i ty, k nimž směřují.

Michal Bregant (* 1964)

V roce 1987 vystudoval obor divadelní a filmová věda na Filozofické fakultě UK v Praze a nastoupil do Filmotéky Československého filmového ústavu (dnes Národní filmový archiv). Od roku 1991 působil jako pedagog na pražské FAMU; souběžně byl redaktorem a později šéfredaktorem odborného časopisu Iluminace. V letech 2002–2008 byl děkanem FAMU, následně, do roku 2011, řídil program FAMU International. Od ledna 2012 vykonává funkci ředitele Národního filmového archivu.

Související