Šest „návodů“, jak porozumět současnému (českému) umění

věž z tužkových baterií
Objekt Out of Power Tower od Krištofa Kintery na La Triennale di Milano. Zrod tohoto díla je námětem úvodního dílu cyklu Průvodce výtvarným územím, foto: Gianluca Di Ioia

Kurátor a lektor Ondřej Horák, spoluautor scénáře a průvodce tímto cyklem, v šesti šestadvacetiminutových dílech sleduje zrod konkrétních děl nebo výstav od ideje až k realizaci. Vybral si pro to zástupce střední generace tuzemských výtvarníků, své vrstevníky: Krištofa Kinteru, Kateřinu Šedou, Jiřího Příhodu, Vendulu Chalánkovou, Jiřího Frantu & Davida Böhma a nakonec další tvůrčí dvojici, Pavlu Scerankovou & Dušana Zahoranského.

Na jedné straně zde divák nenarazí na vznik „klasické“ malby, na straně druhé se nedočká videa, performance či výsostně konceptuálního díla. Tedy jinak řečeno: ani čehosi tradičního a určeného pro „pověšení na stěnu“, ani sofistikovaného, subtilního a třeba i určeného pro jednorázové provedení před speciálním publikem. I proto se cyklus jmenuje Průvodce výtvarným územím. Ondřej Horák, režisérka Bibiana Beňová a dramaturgyně cyklu Jana Strýčková volili pomyslný vybranější, rozuměj nepodbízející se střední proud v současné tuzemské výtvarné produkci. Vesměs běží o díla vstupující do veřejného prostoru, a v případě Jiřího Příhody jde rovnou o zakázku náležející v tvorbě autora k výtvorům, o nichž sám bez uzardění říká, že mu pomáhají platit složenky.

Jiří Příhoda Objekt Vista Mars Jiřího Příhody vyrostl mezi administrativními budovami pražského centra Rustonka. Z pořadu Průvodce výtvarným územím, zdroj: Česká televize

Krištof Kintera před kamerou tvoří pro trienále v Miláně svoji monumentální instalaci z použitých baterií Out Of Power Tower, Kateřina Šedá v Benátkách na architektonickém bienále prezentuje projekt UNES-CO, Jiří Příhoda buduje mezi novými stavbami v pražském Karlíně objekt zvaný Vista Mars. Vendula Chalánková představuje vznik svých vystřihávaných obrazů s motivy vázanými například k dílu Leoše Janáčka, Jiří Franta s Davidem Böhmem vymýšlejí a realizují instalaci Setkání, jakousi kresbu v prostoru pro vstupní část zámku Krásný Dvůr, a Pavla Sceranková s Dušanem Zahoranským připravují rozsáhlou výstavu Práce na budoucnosti v brněnské Fait Gallery.

Divák má možnost poznat, že příprava děl v nejednom případě vyžaduje značné fyzické nasazení a rukodělný um, že je to robota s vrtačkami, bruskami, svářečkami a jinými nástroji, že to může být úmorná mechanická piplačka a podobně. „Umělecká práce je v mnoha ohledech totožná s prací někoho ve fabrice,“ tvrdí Zahoranský, jinak pedagog pražské AVU. V díle věnovaném jemu a jeho tvůrčí i životní partnerce Scerankové, která na AVU rovněž pedagogicky působí, nahlédneme právě i do jejich výuky, do dialogu se studenty. Sceranková také ke konci šestého dílu, a tím i celého cyklu, vyslovuje věty, které jsou důležité nejen pro Průvodce výtvarným územím, nýbrž i pro přístup k současné výtvarné tvorbě jako takové: „Mluvení o umění prohlubuje v divákovi pocit, že umění je tajenka, které má nějak porozumět. Divák by však neměl být v pozici, že luští tajenku, ale spíše, že je v nějakém prostoru, kde se mu najednou zjemní vnímání. To místo ho nějak vyruší ze způsobu uvažování, na které je v běžném životě zvyklý.“

Dodejme ještě, že Průvodci výtvarným územím se v průběhu uvádění cyklu budeme na těchto stránkách ještě věnovat. Nechte se překvapit!

Jiří Franta u notebooku a PC Jiří Franta plánuje instalaci pro zámek Krásný dvůr. Z pořadu Průvodce výtvarným územím, zdroj: Česká televize

Průvodce výtvarným územím (Česká televize, 2020, 6 epizod)

Námět a scénář: Ondřej Horák, Bibiana Beňová, režie: Bibiana Beňová, dramaturgie: Jana Strýčková, střih: Miroslav Bláha a Evženie Brabcová, výkonná producentka: Jarmila Hoznauerová, kreativní producentka: Kateřina Ondřejková.

Související