Vojtěch Vaněk

Vojtěch Vaněk

Herní vývojář a výtvarník, v současnosti působí jako vedoucí Ateliéru herních médií na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT), který je zaměřen na tvorbu digitálních, deskových a karetních her a instalací.

Ve svých projektech i v ateliéru, který vede, Vaněk rád využívá různé výtvarné techniky a kombinuje je s technologickými postupy počítačových her. Vaněk sám na FaVU VUT studoval – v Ateliéru intermédií se věnoval hlavně experimentální animaci, ilustraci a malbě. Vystavoval kromě jiného v pražské Galerii Futura (2010), GVU Ostrava (2010), v Galerii Pavilon (2009). Spolupracoval na divadelních realizacích se skupinou Kyklos Galaktikos.

V roce 2013 spoluzaložil herní studio Paperash, které v roce 2016 dokončilo indie hru Dark Train založenou na technice papírové koláže a ruční kresby. Vedle toho působí v samostatné tvůrčí skupině Ateliér Duchů, která „zachytává a dokončuje nebo restartuje projekty, jejichž životní cyklus byl již v rámci školy naplněn“; jde tedy o činnost související s tím a navazující na to, co se děje ve zmíněném Ateliéru herních médií FaVU VUT. Společně s Bohdanem Heblíkem se Vaněk rovněž podílí na herní sekci pro festival současného umění a animace PAF v Olomouci.

V letošním roce chce uspořádat nultý ročník festivalu Lektvar, v rámci něhož představí své výstupy studenti a studentky zmiňovaného Ateliéru herních médií FaVU VUT („program festivalu bude zveřejněn, jakmile bude zdraví bezpečno a bude probíhat v českém jazyce“).

Ateliér Duchů (2020)

Ateliér Duchů je autorská tvůrčí skupina zformovaná ze studentů a studentek Ateliéru herních médií FaVU VUT v Brně. V současnosti se zde ve vyvíjí řada projektů, mezi které patří čistě digitální hry HADR (Dominik Konečný), erLett (Daniel Jenikovský) a The Gray man (Richard Haraším). V rámci deskových her se jedná například o hru Rozety a Rakety (Natálie Sodomková, Aneta Fasorová), inspirovanou gotickou architekturou. Specifickým projektem je desková hra Souhvězdí (Lucie Polášková), po jejímž dokončení vzniká permanentní obraz. Ateliér Duchů se produkčně neomezuje pouze na herní témata. Vzniká zde prostor pro experimentální projekty, které se více dotýkají klasické ilustrace nebo módního návrhářství.

Kominikovo (Ateliér Duchů, 2020)

V současné době vyvíjená autorská digitální hra. Žánrově se pohybuje na pomezí pohádky a dobrodružné hry, herní formát se dotýká vizuální novely a point & click adventury. V příběhu hry hledá jeho hlavní postava – Meluzína –  na sklonku kominického řemesla poslední místo, kde by mohla být potřeba. Její boj se Sazemi se postupně mění na péči o komíny. Spolupracuje přitom s dívkou, která jakožto vynálezkyně dostala ve stejný čas úkol dokončit temný mechanický vlak. Ve hře jsou zpracovány historické komíny z území České republiky.

Digitalium (Hangonit, Narrative media, Paperash, 2019)

Společný projekt s Vladimírem Kudělkou (Hangonit). Jedná se o videoherní instalaci ve fyzickém prostoru o celkové rozloze 200m². Interakce probíhá bezdotykově a je otevřena všem věkovým kategoriím. Ústředním tématem instalace je stylizovaná lidská hlava, jejíž proporce a charakter podléhá interaktivnímu zacházením se světlem a rotací. Skrze interakci tak dochází k otevírání témat, jakými jsou míchání barev, deformace, rozklad nebo fyzikální hra. Digitalium je v současnosti vystaveno ve VIDA! Sience centrum v Brně.

Dark Train (Paperash, 2016)

Digitální hra, v níž hráči ovládají a prozkoumávají temný mechanický vlak. Ten potřebuje neustálou péči, aby převezl svůj náklad za hranice města plného surrealistických situací a dějů. Hra je vyrobena digitalizací fyzických papírových modelů a ručně kreslených textur v duchu klasické ploškové animace.

Poslední profily