Hieronymus Bosch ve věku své technické reprodukovatelnosti
Digitálně rozpohybované Boschovy obrazy v loňském dokumentárním filmu francouzských režisérek Eve Rambozové a Nathalie Plicotové jsou první dva říjnové týdny k vidění na iVysílání České televize.
Když se předloni v nizozemském městečku ‚s-Hertogenbosch konala výstava k pětistému výročí úmrtí tamního rodáka Hieronyma Bosche (1450–1516), věděl o tom s trochou nadsázky skoro každý. Během tří měsíců si „jednu z nejvýznamnějších výstav našeho století“, jak o události referoval britský deník The Guardian, nenechalo ujít více než čtyři sta tisíc lidí. Takový zájem přirozeně vyvolává otázku: Proč zrovna Bosch? Jak se stalo, že každý druhý středoškolák zná (spolu s těmi od Da Vinciho, Dalího a Van Gogha) právě jeho obrazy?
Šlo by jistě říci, že tomu tak je díky tržním silám a popkultuře, jež si Boschovo dílo přivlastnily poté, co je nejprve ve dvacátých letech minulého století znovuoživili pařížští surrealisté. Pročež si dnes můžeme užívat nejen odpudivé plastové figurky, trička, legíny, tenisky a skateboardy s výjevy z Boschových obrazů, ale i autentická díla autorů, kteří se boschovskou estetikou nějak inspirovali – v poslední době například Guillermo del Toro, David Bowie či Alexander McQueen.
Kulturní průmysl a zájem masového publika si však Hieronyma Bosche nenašly náhodou. Jeho halucinogenní obrazy dodnes přitahují svou mimořádnou výtvarnou kvalitou a tématy, která ani po pěti stech letech neztratila na existenciální palčivosti. I o tom vypráví francouzský dvaapadesátiminutový dokument Hieronymus Bosch: Ďábel s andělskými křídly (2017), který vytvořily Eve Rambozová a Nathalie Plicotová. V minulých dnech tento film, který ve Francii vznikl loni v rámci TV cyklu La galerie Francie 5, odvysílal program ČT art. Pokud vám jeho uvedení uniklo a máte zájem se na dokument podívat, můžete tak učinit do 14. října 2018 díky iVysílání České televize.