Šance nejen pro sociofobiky: Co si takhle festival užít z pohodlí obýváku?
Streamování z hudebních festivalů nabízí unikátní zážitek i pro ty, kterým se nechce jezdit do kempů. Pořadatelé festivalů teď hledají způsob, jak tuto službu zpeněžit a zároveň si ponechat její výhody.
Velké hudební festivaly můžou být někdy docela peklo. Vedro, únava, nepohodlí… je dost lidí, kteří nemají náladu na to strávit tři noci ve stanu a své milované hvězdy poslouchat v desetitisícovém davu několik stovek metrů od pódia, kde stejně kapela připomíná miniaturní figurky na hraní.
Možnost sledovat celý program festivalu na YouTube už skoro dekádu nabízí festival Coachella, dnes dost možná nejprestižnější událost svého druhu. Pořadatelé festivalu v coloradské poušti si dávají záležet na tom, aby drželi prst na tepu doby. Obyčejně se zde odehrávají přelomové koncerty. Tak třeba v roce 2007 zde odstartovali svoji cestu k dobytí Ameriky francouzští elektronikové Daft Punk ve své LED pyramidě postavené speciálně jen pro toto vystoupení. Vloni zaujala koncertem s obří pochodovou kapelou zpěvačka Beyoncé (záznam aktuálně vyšel pod názvem Homecoming na Netflixu, ale i jako živé album) a letošek možná vstoupí do historie chaotickou nedělní bohoslužbou Kanyeho Westa nebo hravým vystoupením Ariany Grande. A stejně jako se Coachella snaží zvát ta nejaktuálnější popová jména, jde s dobou i technologicky.
Festivaly si obvykle pečlivě střeží svá tajemství, v minulosti některé dokonce zakazovaly pořizování fotek či videí. Coachella naopak moc dobře ví, že sociální sítě jsou pro ni skvělá reklama. Spojenectví s YouTube je pro ni zásadní – největší video platforma přenáší dění z pouštní arény Empire Polo Club už devět let. Letos se stejně jako vloni vysílaly oba festivalové víkendy.
Když na začátku naší dekády začal trend streamování koncertů z festivalů, ukázalo se, že to oproti původním představám není nic snadného. Pořízení kvalitního přenosu vyžaduje velký štáb, na záběr z jedné kamery se nikdo už dívat nechce. A bez spolupráce s YouTube to nejde. (Podobné služby nabízí snad už jen portál Twich zaměřený jinak na streamování herních letsplayů.) Pokrytí festivalů, jako je Coachella, je dnes už doslova „televizní“, od skvělé režie až třeba po studio, v němž se o přestávkách střídají hosté. Velkou devízou jsou tři souběžně běžící kanály, které lze dle libosti přepínat, ale i další dostupný videoobsah s profily účinkujících.
Náročnost přenosu je důvodem, proč podobnou službu nenabízí žádný festival v České republice. Na uklidnění je třeba dodat, že i v celé Evropě je jen pár akcí, které se přenosem mohou pochlubit. Tak třeba i obří festival v dánském Roskilde se po jednoročním experimentu s přenosem přes Red Bull TV musí nyní spokojit jen s omezeným streamem přes Facebook. Internetový přenos je vyhrazený gigantům, jako je právě Coachella.
Po letošním prvním víkendu v poušti dokonce hudební portál Pitchfork psal o „festivalu postaveném pro YouTube“. Ať už to byly detailní záběry na obličejovou mimiku Donalda Glovera (aka Childish Gambino) nebo domácká intimita stage Billie Eilish připomínající temný pokojíček -náctileté gotičky, spoustu detailů si jednoduše mohli užít jen diváci u obrazovek a monitorů. Pro účastníky v několikatisícových davech byla i projekční plátna příliš daleko. (Byť, pochopitelně, fyzická přítomnost na festivalu má rozhodně i své nezastupitelné výhody.)
Fanoušci u internetu navíc generují i nemalý internetový „buzz“. Podle společnosti Eventbrite analyzující ohlas festivalů, jako jsou Coachella, Electic Daisy Carneval nebo Burning Man, vyprodukují „vzdálení návštěvníci“ festivalů bezmála čtvrtinu zmínek na sociálních sítích. Je tedy jasné, že v budoucnosti budou obří festivaly mířit právě na tento segment. Rekrutují se z něj potenciální návštěvníci a také konzumenti reklamy. V dohledné době se navíc – docela pravděpodobně – přenosy na internetu pro pořadatele stanou samostatným zdrojem zisku, podobně jako se to stalo se sportovními přenosy. Ty nejzajímavější už dnes také nejsou dostupné zadarmo, jednou si možná za exkluzivní obývákový přenos koncertů připlatíme podobně jako za zápasy z fotbalové Ligy mistrů.