Virtuální hudební festivaly v počítačových hrách by mohly přežít karanténu

Screenshot z digitálního spektáklu Travis Scott Astronomical
Screenshot z digitálního spektáklu Travis Scott Astronomical, repro: Videogamer.com

V jeden okamžik se na nebi zjeví svítící objekt připomínající zábavní park zkondenzovaný do podoby miniaturní planety. Jak tato koule sestupuje k pódiu, roste nadšení přítomných postav – začnou nadšeně skákat a kývat hlavami. Prostorem se nese úvodní riff písně Sicko Mode. Najednou ze středu planety vystřelí světelný paprsek a s ohlušujícím zvukem narazí do pódia a všechno kolem sebe promění ve futuristický lunapark v psychedelických barvách. Z místa nárazu se zvedne postava Travise Scotta s charakteristickými copánky a s křížem na holé hrudi. Během chvíle rapper vyroste do velikosti mrakodrapu a jak začne rapovat do beatu, obloha se zatáhne do ruda a prší z ní žhavé uhlíky. Vmžiku vše kolem hoří jasným plamenem, zatímco Travis Scott tancuje s bleskovými přízraky, které mizí a zase se zjevují.

Podívejte se, jak vypadá Travis Scott Astronomical
Podívejte se, jak vypadá Travis Scott Astronomical, zdroj: YouTube

Americký rapper Travis Scott nevystoupil letos 26. dubna na žádném velkém festivalu – ty se v době koronakrize ruší po celém světě – ale ve virtuálním světě počítačové hry Fortnite. Digitální spektákl Travis Scott Astronomical, který trval necelých devět minut a obsahoval také cestu do mořských hlubin, průlet kosmem a na konci explozi zmíněné koule, sledovalo údajně přímo ve hře přes dvanáct milionů uživatelů. Fanoušci kromě čtyřech Scottových hitů uslyšeli i novinku The Scotts, která následně vyšla na streamovacích službách a vystřelila do čela hitparády.
Poslední zhruba dva měsíce se koncerty přesunuly do virtuálního prostoru, nicméně při sledování záplavy streamů ze studií a z obýváků hvězd diváka lehce přepadne skepse. Zážitek se živou hudbou v prostředí jedniček a nul jen chabě imituje skutečnou euforii ze setkání s muzikanty tváří v tvář. Současný boom „karanténních koncertů“ na tom nic nezměnil. Pro fanoušky lačnící po živé hudbě i pro muzikanty, kteří potřebují kontakt s publikem (a samozřejmě i jeho peníze) zatím tato možnost musí postačit.

Vystoupení Travise Scotta, nebo přesněji jeho avatara, ve světě Fortnite na konci dubna bylo však něco jiného: poskytlo šanci se koncertu aspoň do určité míry zúčastnit a dělat věci, které na festivale obvykle děláme. Byť samozřejmě ve specifické podobě. Pro začátek mohly postavičky uživatelů tancovat nebo jinak projevovat radost a reagovat na sebe. Namísto úplně pasivního zírání na monitor umožňuje prostor počítačové hry jejímu aktérovi relativně volný pohyb, tudíž je i zážitek každého návštěvníka akce specifický. Bezprostředně po koncertě ve Fortnite se na YouTube vyrojily záznamy nahlížející Scottův koncert z různých úhlů a odhalovaly další detaily bombastické produkce.

Publicistka Cecilia D'Anastasio Publicistka Cecilia D’Anastasio, stálá spolupracovnice amerického printového i online magazínu Wired, který se zabývá se herním průmyslem a herní kulturou, zdroj: Twitter Cecilie D’Anastasio

„Lidé tady byli doslova a do písmene spolu a byli v širším smyslu součástí celé události,“ napsala na portál Wired publicistka Cecilia D‘Anastasio a dodala zajímavou věc: „Ontologicky rozlišovat ‚digitální‘ a skutečné v době, kdy jsou elektronické signály primárním způsobem komunikace, nedává už moc smysl. Po týdnech karantény se veřejnost již naučila lépe vnímat legitimnost digitálního společenství, něco, co hráči počítačových her už znají dekády.“ Podle ní jsou veřejné prostory virtuálních světů jako je Fortnite dnešním příkladem takzvaných třetích míst. Tímto termínem popsal sociolog Ray Oldenberg na konci osmdesátých let minulého století prostory společenského vyžití (třetí proto, že následují po práci a domově), jež v silně individualizované společnosti Západu sice mizí, ale zároveň je po nich neustává poptávka. Komunita, kterou člověk coby společenský tvor potřebuje k životu, se podle D´Anastasio přirozeně přesunula třeba právě do digitálních světů multiplayerových her.

Dalším příkladem jsou koncerty a festivaly, které se poslední roky celkem často odehrávají v kostičkovaném světě Minecraftu. Nesou vtipná jména jako Minegala, NetherMeant nebo Coalchella a patří k nim samozřejmě originální „festivalové areály“ postavené nadšenci z kostek přímo v Minecraftu. Kromě sledování koncertu se tady může uživatel volně procházet, objevovat jeho zákoutí, bavit se s druhými lidmi. A dokonce tady lze koupit i merchandise – nikoliv za peníze, nýbrž za věci, které se dají ve světě nasbírat. Komu to nestačí, může se přidat ke stavění dalších prostor minecraftovského světa. Zážitek z koncertu supluje třeba i to, že platí omezený počet vstupů na některé koncerty, protože servery, na něž se uživatelé musí přihlašovat, mají své limity. S karanténou zájem o tyto akce samozřejmě vzrostl a na konci dubna se v Minecraftu konal zajímavě obsazený festival Square Garden, kde z bezpečí svého domova do kostičkovaného světa streamovali svoji hudbu třeba Charli XCX, Kero Kero Bonito či Tommy Cash.

Jak vypadá hudební festival ve světě Minecraftu?
Jak vypadá hudební festival ve světě Minecraftu?, zdroj: YouTube

Festivaly konané v počítačových hrách nabízejí i takové možnosti vyžití, které skutečné festivaly nemají. Nakonec, kde jinde bychom si mohli užít koncert jak ze sci-fi, který odehrál Travis Scott ve Fortnite

Související