Vzpomínky bláznů Cirku La Putyka, aneb Když se sny stanou skutečností

Memories of Fools by se dalo shrnout následovně: poutavá podívaná o malém chlapci, který touží letět do vesmíru a na cestě za uskutečněním snu se setkává s různými strastmi i kuriozitami, foto: Cirk La Putyka

Novinka na repertoáru Cirku La Putyky neměla světovou premiéru v České republice, nýbrž v berlínském stánku Chamäleon Theatre, kde byla vloni uvedena bezmála sto osmdesátkrát. Pražská premiéra se uskutečnila počátkem letošního března, pár dní před uzavřením nejen divadelních hledišť. (Mimochodem: k začátku tohoto týdne zaslalo La Putyce prostřednictvím portálu www.darujme.cz více než třináct stovek lidí v úhrnu přes šest set tisíc na její provoz – právě i pod dojmem streamu, který se uskutečnil 11. března.)

Memories of Fools by se dalo shrnout následovně: poutavá podívaná o malém chlapci, který touží letět do vesmíru a na cestě za uskutečněním snu se setkává s různými strastmi i kuriozitami. Cirk La Putyka se za dobu své existence vyprofiloval v soubor s rozpoznatelným, výrazně teatrálním rukopisem. Memories of Fools je příznačným vzorkem této poetiky, která si zakládá na příběhu, do něhož jsou vsazena (někdy umněji, někdy méně) novocirkusová čísla i akrobatické prvky.

Pusťte si trailer k představení <em>Memories of Fools</em>, foto: Cirk La Putyka
Pusťte si trailer k představení Memories of Fools, foto: Cirk La Putyka

Zejména první část inscenace překvapí promyšleným dramaturgickým obloukem. Silný moment představuje práce s detaily jednotlivých akcí, s jejich načasováním i s estetikou pohybu – mnohdy zde nejde o předhánění se v obtížných tricích, nýbrž o vykreslení nálady té které dané situace a o využití potenciálu zvolených disciplín k podpoře děje. Příkladem může být hned první žonglérské číslo s kruhy: hlavní hrdina Johny (Vojtěch Fülep) se teprve mátoří z postele, zatímco akrobat (Vojtěch Zahradnický) proměňuje své náčiní z bezvýznamných kruhů (létajících nahoru a dolů v pravidelném rytmu v ptačí křídla připomínající onu lenivost ranního vstávání. A vmžiku pak opět začne žonglovat. Plastický pohyb paží se mu propisuje do těla a celé to působí jako taneční akt, jímž je pohlcený.

Naopak někdy se vyvážené prolnutí ne zcela daří, v následující scéně s teeterboardem mi nebylo zřejmé, proč se do něj zapojují i Johny a jeho nový kamarád. Dramaturgické problémy se stupňují zejména ve druhé části, v níž se zprvu sepjatá struktura inscenace rozpadá na fragmenty různých výstupů souvisejících s ústřední dějovou linií jen vzdáleně.

Záběr z inscenace Memories of Fools, kterou Cirk La Putyka premiérově v ČR představil tento měsíc, foto: Cirk La Putyka

Velkou devízu Memories of Fools představuje citlivá a inteligentní práce s humorem. Komika tady přímo vychází z pohybových akcí navázaných na děj; inscenátoři neodbočují za účelem laciných vtípků. Totéž platí pro komické části založené na slově – výborně vystavěná je například postava dědečka hlavního hrdiny. Ačkoliv má obtíže s chůzí a je viditelně sešlý věkem, stihne divákům předvést několik akrobatických kousků, aniž by vystoupil z role, přestože provádí i takzvaný zadní či přední plank na visuté hrazdě; vždy si totiž stěžuje na bolestivé tělo a nemohoucnost. „Bolest přejde, sláva je věčná,“ říká dědeček později Johnymu držíc se přitom za bedra.

A protože let do vesmíru pootevírá dveře fantazii, tak právě tam se Johny setkává s novým domácím – s růžovým králíkem. Ten funguje jako jakýsi uzemňující prvek, aby se vše nerozplynulo v nadměrné pohádkovosti (paradoxně je přitom králík sám velmi „pohádkový“). Druhá polovina nicméně není, jak už bylo naznačeno, z režijního i dramaturgického hlediska úplně soudržná a čitelná. Vedle umně do vyprávění vnořených akrobatických čísel se objevují i ta méně smysluplná, u nichž se ptáte, proč se děje právě to, co se děje. Na druhou stranu nelze nevidět výtečné výkony jednotlivců – ať už je to nápaditě zpracovaný vstup se cyrwheel (Alexandr Volný), závěsná akrobacie na šálách i strapsech (Šárka Bočková) nebo hand to hand čísla (Solenne Baily, Wilko Schütz)

Příběh dospěje k poněkud překvapivému rozuzlení, které nabízí několik interpretací. Možná právě to bylo cílem inscenátorů Memories of Fools, aby v divákovi příběh rezonoval i po skončení produkce. A to se Cirku La Putyka povedlo.

Záběr z inscenace Memories of Fools, kterou Cirk La Putyka premiérově v ČR představil tento měsíc, foto: Cirk La Putyka

Autor je šéfredaktorem serveru Taneční aktuality.

Cirk La Putyka, Praha: Memories of Fools
Koncept a režie: Rostislav Novák ml., herecký poradce: Jiří Kohout, hudba: Jan Balcar, texty: Andrej Rády, scénografie: Hynek Dřízhal, světelný design: Jiří (Zewll) Maleňák, zvukový design: Jan Balcar, Jan Středa, kostýmy, make-up: Kristina Záveská. Vystupují: Solenne Baily, Michal Boltnar, Šárka Fülep Bočková, Vojtěch Fülep, Daniel Komarov, Wilko Schütz, Alexandr Volný, Jiří Weissmann, Filip Zahradnický.

Česká premiéra: 6. března 2020 na Jatkách 78 v Praze 7.

POZNÁMKA REDAKCE:

Ve středu 18. března od 20.00 nabídne Cirk La Putyka zdarma na svém YouTube a Facebook kanálu filmový záznam novocirkusové inscenace Up End Down Symphony – tedy představení Up End Down s hudebním doprovodem čtyřiceti pětičlenné Filmové filharmonie pod taktovkou dirigenta Chuheie Iwasakiho. Záznam vznikl na Jatkách78 v prosinci 2018 za použití špičkové nahrávací techniky a v kinech ho mohli vidět diváci na podzim loňského roku. V inscenaci Up End Down Symphony v režii Rostislava Nováka ml. ožívá příběh o andělech a lidech plný vzpomínek, od kterých se člověk nedokáže odpoutat. Inscenace Up End Down měla premiéru v roce 2010 v pražské La Fabrice a v tom samém roce získala Cenu Divadelních novin.

Související