Jiří Honzírek: Vytvářet divadlo s názorem

Jiří Honzírek v prostoru Indrustry
Divadelní režisér Jiří Honzírek, foto: Ondřej Mazura

Brněnské Divadlo Feste je v rámci tuzemského nezávislého divadelnictví pojmem. A to pro svůj angažovaný program: zabývá se politickými, sociálními či tabuizovanými tématy. Název Feste je inspirován jménem Shakespearova klauna z Večera tříkrálového – a stejně jako tato postava, tak se i Honzírkovo divadlo snaží nastavovat kritické zrcadlo. Například v reflexi jeho minulé sezóny napsal Luboš Mareček v Divadelních novinách toto: „Honzírkova kulturní platforma se zase snaží kriticky reflektovat dnešek a nastínit jeho proměnlivou, nedopovězenou či přímo labilní podobu. Nejde ovšem cestou prvoplánové provokace, nesnaží se konstruovat obrazoborecká, uvědoměle působící hesla.”

Divadlo Feste se nebojí složitých témat, různorodosti prostředí ani nejistých existenčních podmínek. Experimentuje s formami: od činohry přes dokumentární divadlo, pohybové inscenace, site-specific až po improvizace. Nemá stálý soubor, a proto se charakterizuje jako „angažovaná kulturní platforma s těžištěm v divadelním umění”. Inscenace Feste otevírají témata jako terorismus, rasismus, nacionalismus, zpracovávají dramatické momenty či výrazné postavy českých dějin, ale třeba i postavení indických řidičů společnosti UBER nebo referendum o přesunu brněnského nádraží.

V nové inscenaci Diagnóza: Masaryk, která měla premiéru na konci ledna, Honzírek společně s autorem scénáře Jakubem Mackem zkoumají postavu Jana Masaryka. Děj je zasazen do Londýna v roce 1938, kde Masaryk – vlastně bez odpovídajícího vzdělání a determinován „stínem“ svého mimořádného otce – zastával nesnadný post československého velvyslance. „Jeho odhodlání bylo vlastně šílené. A můžeme jen spekulovat, zda by v takové situaci neselhal i takový politik, jakým byl jeho otec,” říká o Janu Masarykovi divadelník Honzírek. Spolupráce sociologa médií a šéfa Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity Jakuba Macka a Divadla Feste je dlouhodobá. Diagnóze: Masaryk předcházely inscenace Mackových textů Trenažér revoluce, Emil Hácha a Husina. 

Divadlo Feste působí v industriálním prostoru bývalých brněnských mrazíren Industra, ale často vystupuje ve veřejném prostoru a je k vidění jako host na různých českých scénách (například 22. února bude jejich titul Johannes Hoffmann: Hals zu kurz v Praze k vidění na přehlídce Malá inventura). Pro letošní rok Divadlo Feste chystá premiéru hry Romana Sikory o Petru Kellnerovi a také hru o manipulacích na sociálních sítích od Simony Petrů.

Jiří Honzírek sedí ve starých kinosedačkách před vstupem do Industry V první řadě. Jiří Honzírek před brněnskou Industrou, foto: Ondřej Mazura

Jiří Honzírek (*1979) vystudoval režii a dramaturgii na brněnské JAMU (2006), během studia absolvoval stáže na Hoogeschool voor de Kunsten v Amsterdamu (2002, 2003) a Folkwang Hochschule v německém Essenu (2004). V roce 2006 založil Divadlo Feste, jehož je uměleckým šéfem a kmenovým režisérem. Pohostinsky nastudoval inscenace v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, Západočeském divadle v Chebu, Městském divadle Most, pražském Švandově divadle, Slováckém divadle v Uherském Hradišti, HaDivadle či v Divadle Polárka. V letech 2009 a 2010 přednášel na FSS MU kurz Umění, politika, média. Žije v Brně a má dvě děti.

Související