Esej: Jak hledat Boha v saxofonu. Chaos a krása spirituálního jazzu
Muzikant Sun Ra říkával, že Země se hýbe na základě hudby – jakéhosi rytmu nebo specifické noty. Dal si za cíl zjistit, jak ta hudba, která točí se světem, zní. A jeho verze „nálezu“ ukázala, že nezní tak, jak si lidé obvykle představují.
Amerika šedesátých let minulého století byla místem rasových nepokojů a sexuální revoluce. Mladí lidé se bouřili proti životním strategiím svých rodičů i proti zahraniční politice vlastní země, která se jim zdála krutá a zbytečná. Válka ve Vietnamu vehnala stovky tisíc mladých Američanů do demonstrací a do boje proti tomu, co se jim zdálo jako bezpráví. Běžně si s tímto obdobím spojujeme rockové kapely jako Rolling Stones nebo The Doors. Ostatně asi nejlepší politický dokument z té doby natočil francouzský avantgardista Godard právě o turné Stounů, i když ten film je nakonec o všem, jen ne tolik o téhle kapele. Méně se však při charakteristikách oné dekády mluví o tom, že ani jazz v tom období nezůstal stejný. Také se totiž radikalizoval. Nejvýraznější jazzový pod-žánr šedesátých let, spirituální jazz, nejen zuřil, ale zároveň směřoval k transcendenci.
I když ne všechno tehdy dopadlo dobře, hnutí Martina Luthera Kinga mělo z dlouhodobého hlediska ohromný dopad a válka ve Vietnamu nakonec po mnohých utrpeních skončila. Tyhle nálady podprahově zachytil právě spirituální jazz, někdy též označovaný jako astrální. Shazuje staré a zavedené pořádky. Ale zároveň se snaží v hemžení a chaosu najít východiska. A přesah.
Jean-Luc Godard se s zdraví Rolling Stones. Spoluprací vznikl roku 1968 bezmála dvouhodinový film Sympathy for the Devil, zdroj: Carlotta FilmsRevoluce transcendencí
Za přelomový bod je v historii tohoto žánru považováno v roce 1965 vydané album A Love Supreme saxofonisty Johna Coltranea (1926–1967). O pět let později mělo prodaných přes půl milionu kopií, což bylo v diskografii tohoto tvůrce nevídané – běžně se jeho prodeje pohybovaly kolem třiceti tisíc exemplářů. Album ovšem nebylo přelomové kvůli komerčnímu úspěchu, nýbrž díky novosti a dalekosáhlému vlivu. Love Supreme se dá vnímat jako chvalozpěv bohu rozdělený do čtyř částí. Záměrně píšeme boha s malým „b“, protože se nutně nemuselo jednat o křesťanského boha. Spíš o jakousi vyšší sílu, kterou mohl každý posluchač vnímat dle svého. Jazzový kritik Martin Gayford napsal pro noviny The Daily Telegraph: „Love Supreme znamenalo pro jazz – ať už je to dobře či špatně – že definitivně přestal být cool a stal se na nějakou dobu mystickým, až dokonce mesiášským.“
Kdo by snad čekal, že mysticismus ve formě jazzu bude plný nádherných melodií, pokory a zvukomalebných aranží, mýlí se. Coltraneův opus magnum ještě zčásti splňuje základní očekávání běžného posluchače jazzu, ale už se zde objevují atonální pasáže a přechody k improvizaci a free jazzu, včetně nejslavnějšího hymnického popěvku, kde se dokola opakují tři slova z názvu – A Love Supreme – tedy jakási vyšší nebo větší láska. Ke komu nebo k čemu? To už je na posluchači.
Na pozdějších albech jako Ascension nebo Meditations již Coltrane zachází do mnohem radikálnější avantgardy. Za pomyslný vrchol tohoto směřování se dá považovat jeho posmrtně vydaná deska z roku 1968, Om, složená z jediné, téměř půlhodinové skladby, která se pohybuje na hranicích úplné kakofonie a halucinace, doplněné o nesrozumitelná zvolání jakýchsi hlasů. Tahle deska je pro spoustu posluchačů neúnosná a nedokáží si ji spojit s tím, co si sami představují pod pojmem jazz. Om je v textech hinduismu považováno za posvátnou slabiku a Coltrane jí byl fascinován. Sám Om popsal jako „prapůvodní slovo, které v sobě nese velkou sílu“.
Nedlouho po Coltraneově smrti mu byl zasvěcen jeden z kostelů v San Franciscu, kde se dodnes čtou pasáže z jeho žalozpěvů a pouští se jeho hudba. V článku pro The New York Times píše reportér Samuel Freedman, „že se nejedná o žádnou kuriozitu či o pouhou bizarnost, ale o regulérní náboženské místo, kde se lidé chodí sblížit s Bohem tak, jak by si to přál sám Coltrane – skrz hudbu“.
Leckdo namítá, že na jeho posledních albech přece není nic spirituálního, že vytvářel chaotický nesmysl, který posluchači jen mate hlavu – a tím pádem ho od Boha spíše vzdálí. Sám Coltrane našel Boha v roce 1957, když překonával svou závislost na alkoholu a heroinu. Jeho cesta k víře nebyla cestou klidu a meditace, nýbrž vnitřního tápání – a tím si člověk při poslechu jeho pozdních alb rozhodně projde.
Slunce naše jasné
Hudebníci, kteří na Coltranea navazovali, vycházeli právě spíš z jeho atonálních desek. Nemůžeme hovořit o spirituálním jazzu, aniž bychom nezmínili jeho nejvýraznější figuru. Byl jí Herman Blount (1914–1993), známý pod pseudonymem Sun Ra. Americký jazzový skladatel, klavírista a hráč na syntezátory, ale také experimentální básník, filozof kosmických teorií a spirituální guru. Za svůj život nahrál přes půl tisícovky alb a se svým orchestrem odjel na čtvrtstoletí trvající turné. Tvrdil, že je mimozemšťan, který pochází z jiné planety (v tom tehdy nebyl sám). Občas budil svoji kapelu ve čtyři ráno, aby s nimi mohl dvanáct hodin v kuse cvičit, dokud se nedostali do úplného hudebního rauše. Dodnes se ve spoustě ohledů jedná o enigmatickou a těžko uchopitelnou postavu.
Pro všechnu podivnost Sun Ra se často zapomíná na to, že byl skladatelem, který spirituálnímu jazzu vtiskl tvář a ustanovil, čím tento žánr je a kam se ještě může vyvíjet. Sun Ra nosil excentrické kostýmy, které upomínaly na staré egyptské bohy. Egyptologií byl ostatně přímo fascinován a často o ní hovořil na pódiu. Jeho diskografie obsahuje tradiční jazzové skladby i bebop a klasický swing, ale zásadní je jeho experimentální hudba. Legendárními se stávaly jeho koncerty. Často vystupoval i se třicetičlenným orchestrem.
Sun Ra svoji dobrodružnou a nepředvídatelnou hudbou, kombinující úplný experiment s posluchačsky příjemnějšími kompozicemi, dokázal uhranout celé sály. Posluchači mluvili o náboženské zkušenosti. Nikdo netušil, kam je další minuty hudby zavedou, a tak si mohli prožít vše: od libozvučné krásy až po atonální, nezřízené šílenství. Tahle emoční horská dráha posluchače k oné spiritualitě vedla. Měli pocit, že toho najednou prožili tolik, až s tím museli zažít i zkušenost nejvyšší – tedy Boha. Nebo bohy.
Afrofuturismus a hledání vlastního světa
Co učinilo ze Sun Ra zásadní postavu své doby nejen v oblasti skládání hudby, nýbrž také jakési historické relevance, byla jeho schopnost vytvářet vlastní světy. Oblékal se i do vesmírných obleků či kostýmů antických bohů. A do tohoto vizuálu postupně přetvořil i zbytek orchestru, který potom vystupoval coby jedno vesmírné těleso. Je považován za jednoho z průkopníků afrofuturismu. Mluvil o sjednocení černošské komunity a o tom, že společně mohou vystřelit do vesmíru a hledat tam lepší, spravedlivější planetu. Nikdy o svých názorech nemluvil jako o filozofii. Metaforicky se jednalo o budování alternativní reality, v níž existuje více naděje. Jeho hudba byla toho výrazem i důkazem. Snažila se překročit limity reality. Sun Ra Arkestra nadále vystupuje – pod vedením veterána ze starých časů, letos pětadevadesátiletého Marshalla Allena.
Mezi podstatné spirituální jazzmany musíme zařadit i Američana Pharaoha Sanderse (*1940), který ještě stihl spolupracovat s Coltranem. Často se zmiňuje, že pokud je Coltrane otcem spirituálního jazzu, tak saxofonista Sanders je pomyslným synem. Jeho pátrání po hudební spiritualitě zahrnuje africké perkuse, flétny a nezkrotné jazzové improvizace, které někdy trvají desítky minut a zdají se jako nekonečné čekání na něco, co nepřijde, ale právě to čekání je cílem. Výborným příkladem Sandersova přístupu může být půlhodinová skladba Creator Has a Master Plan, která si projde mnoha rozličnými, mnohdy zuřivými polohami, aby skončila veselou hudbou a šťastným popěvkem.
Nejde nezmínit ani americkou skladatelku, klavíristku, varhanici i harfenistku Alici Coltraneovou (1937–2007). Její album z roku 1970 Journey in Satchidananda má v žánru specifickou pozici díky použití harfy. Díky ní a nespoutané kompozici zní její opus magnum zcela unikátně. I když ani její skladby nejsou úplně tradičně složené, vyskytuje se v nich tolik libozvučnosti a krásy v detailech, že může být ideální vstupní bránou do světa spirituálního jazzu.
Hráčka i skladatelka Alice Coltrane, foto: Archiv umělkyněKde je tedy ten Bůh?
Když vyslovíme sousloví duchovní hudba, „slyšíme“ gospel, kostelní varhany nebo sborový zpěv. Můžeme také slyšet kmenové bubnování a hučení. V prapůvodním slova smyslu to, co bylo náboženské, bylo i přirozené a animální. A co je náboženské, je také záhadné a nepoznatelné. Je to něco, nad čím si lidé po celé své životy lámou hlavy, než jim smrt ukáže, zdali byli ve své víře aspoň blízko.
Hudba spirituálního jazzu umí být krásná. V tradičním slova smyslu dokáže poskytovat pocit, že zažíváme něco hlubšího – něco víc než přízemně lidského. Ale to je, jak už je z výše zmíněného patrné, pouze jedna strana spirituálního jazzu. Má i druhou, méně vstřícnou stranu, a jako celek balancuje na pomezí mezi melodií a kakofonií, mezi rytmem a jeho absencí. Spirituální jazz podobně jako víra od nás vyžaduje, abychom v něm i za cenu tápání hledali styčné body a nosné plochy. Až konec skladby a její „dozvuk“ v nás ukáží, zda jsme byli ve svém napojení na hudbu aspoň trochu blízko spirituálnímu zážitku.
Autor je publicista, spolupracovník Českého rozhlasu – Radia Wave.