Figura s kytarou či chlap s vrtulí. Podívejte se na zoufalé i povedené pomníky z poslední doby

Volavky a predátoři (3/8)

Pavel Karous
Autor pořadu sochař Pavel Karous výtvarné umění miluje víc, než je zdrávo, foto: ČT art

V pomníkové tvorbě jsme v České republice konzervativní a zpátečničtí. Drtivá většina nedávno vzniklých realizací se nezdařila proto, že neodpovídají době svého vzniku a jsou formálně a často i řemeslně pokleslé. Může za to především skutečnost, že na výběr těchto realizací neměla dostatečný vliv odborná veřejnost, nýbrž politická reprezentace, která bývá vizuálně negramotná. Proto jí nedochází, že neotřelá forma, umožňující vícero interpretací, je právě tím, co bychom měli po současných pomnících chtít.

V dalších dílech se můžete těšit na témata jako jsou současné katolické umění, sochařské festivaly či návrat okrašlovacích spolků. A nezapomeňte… Všechnu moc imaginaci!

MgA. Pavel Karous PhD. (* 1979)

Sochař, pedagog a publicista. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde poté působil jako odborný asistent v Ateliéru skla. Dlouhodobě se věnuje dokumentaci a popularizaci výtvarného umění z období reálného socialismu, k němuž připravil knižní katalog Vetřelci a volavky (2013) a s režisérkou Rozálií Kohoutovou také stejnojmenný dokumentární film (2008). Od roku 2018 připravoval a moderoval pořad Vetřelci a plameňáci, zaměřený na současné umění v městské krajině. S výtvarníkem Vladimírem Turnerem vytvořil pro online deník Alarm pořad Antifascist Art (2022) o angažovaném umění.

Související