K čemu potřebujeme umělecké školy? Apel rektora AVU Tomáše Pospiszyla

APEL: SPEAKERS' CORNER WEBU ČT ART

Apel rektora AVU Tomáše Pospiszyla, repro: redakce webu ČT art

Tak jako má londýnský Hyde Park svůj Speakers‘ Corner, tak má nyní kulturní web ČT art svůj pořad Apel. Vzniká proto, aby dal prostor inspirativním myšlenkám a sdílení zkušeností i jedinečného pohledu na svět. Zveme osobnosti napříč kulturním spektrem, aby se s námi podělily o to, čím žijí a co je trápí. V prázdném prostoru white cube studia „píšou“ svůj vzkaz společnosti.

V úvodním díle se rektor AVU Tomáš Pospiszyl zamýšlí nad tím, co by se stalo, kdybychom zrušili umělecké školy. Všimli bychom si toho vůbec? A za jak dlouho? Neztratilo by umění schopnost reflektovat naši současnost?

Tomáš Pospiszyl (* 1967)

Český publicista, teoretik a historik výtvarného umění, pedagog a kurátor moderního a současného umění.  Od 1. 5. 2025 je rektorem AVU. Pospiszyl studoval v letech 1986–1991 na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy teorii kultury a v letech 1989–1992 dějiny umění, mezi roky 1995–1997 studoval na Center for Curatorial Studies na Bard College v New Yorku. Pracoval mimo jiné ve Správě Pražského hradu a v Národní galerii v Praze. V roce 2000 absolvoval sedmiměsíční studijní pobyt v Muzeu moderního umění (MoMA) v New Yorku. Pedagogicky působí na FAMU (Centrum audiovizuálních studií) a AVU (Katedra teorie a dějin umění). Věnuje se také umělecké publicistice, přispíval například do časopisů Týden, A2, Ateliér, Cinepur, Respekt, Umělec nebo Revolver revue. Je autorem více než tří desítek monografií či sborníků a antologií, zejména sbírek esejů Srovnávací studie (2005) a Asociativní dějepis umění (2014).

„Tomáš Pospiszyl se hlásí ke generaci, pro kterou je vztah Východu a Západu stěžejním tématem, a jeho odborná práce je vedena snahou vepsat východoevropské umění do globálního narativu umění.  Zájmem o hybridní formy umění přispívá k posílení takového uměnovědného přístupu, při kterém není objekt bádání zkoumán izolovaně od dalších projevů audiovizuální kultury,“ stojí v jeho medailonku z pera Veroniky Menšíkové v databázi Artlist.

Související