Lidštější než člověk? Virtuální celebrity jsou na vzestupu
Vítejte ve světě, v němž reálné a fiktivní dokonale splývá. A už to téměř nikomu nevadí. Tady je jeden takový malý příběh.
Vloni v srpnu hudební blogosféra objevila devatenáctiletou zpěvačku z Los Angeles jménem Lil Miquela. Ta zaujala svěžím elektropopovým singlem Not Mine a stala se hvězdou sociálních sítí. Jak to u podobných objevů bývá, příliš mnoho dalších informací o ní k dispozici nebylo. Všechny stopy vedly k jejímu Instagramu a k fotografiím latinoamerické dívky s tmavými vlasy, velkými rty a pihami ve tváři. V průběhu následujících měsíců se zde Miquela vyfotila s hvězdami, jako jsou Diplo, How to Dress Well nebo Nile Rogers, vydala další singly a začala skrze svůj účet dělat reklamu oděvním značkám. Na blozích se také šuškalo, že udržuje poměr s Noahem Gershem, kytaristou skupiny nazvané Portugal. The Man.
V příběhu Lil Miquely se ovšem začaly objevovat trhliny. Nikdy nekoncertovala. A na jejích fotkách něco nehrálo – vypadala na nich snad až příliš dokonale. (Tedy ne že by to na Instagramu bylo něco neobvyklého.) Začaly se objevovat spekulace, že Lil Miquela ve skutečnosti neexistuje. Nebo přesněji: že jde o existenci výhradně virtuální. To se potvrdilo letos v dubnu, její popularitě to však neublížilo – na Instagramu má nyní milion a půl fanoušků a stal se z ní důležitý influencer propagující výrobky velkých značek.
Fiktivní hudebníci nejsou nic nového. Už v šedesátých letech slavila hitparádové úspěchy parta animovaných teenagerů The Archies ze stejnojmenného seriálu. V polovině devadesátých let bodovala v japonských hitparádách Kjóko Date, virtuální idolka existující jen v počítači. V nynějším století zase fascinovaně sledujeme příběhy kreslených Gorillaz. K dokonalosti „kariéru“ virtuální hvězdy dovedla Hacune Miku, tvář japonského softwaru Vocaloid, uvedeného na trh v roce 2007. Její album před třemi lety dobylo japonský žebříček a předskakovala Lady Gaga. Miku však není autonomní: coby program k volnému užití zpívá cokoliv, co jí uživatelé přikážou, je pouhou hračkou v rukou svých pánů.
Zatímco o všech zmíněných hvězdách se vědělo, že nejsou skutečné, u nové generace se hranice mezi reálným a virtuálním komplikuje. Nahrává tomu technologiemi prorostlá popkultura – muzikanti se fanouškům prezentují přes sociální sítě a marketing už rovnou pracuje s jistými prvky fikce. Co je vlastně ještě vůbec skutečného na popových hvězdách, jejichž každý krok řídí firmy a PR agentury? Možná je budoucností popu umělá inteligence, která bude generovat kariéru hvězd podle přání fanoušků.
Galaxia, Blawko, Avalon, Brenn, Donny Red. To je jen hrstka jmen takzvaných virtuálních influencerů, kteří za poslední rok zaplavili Instagram a zapustili kořeny do popkultury. Jejich počítačově generované tváře propagují výrobky či firmy, anebo prostě testují hranice reality. Například instagramová modelka Shudu, která už byla i na obálce časopisu High Snobriety, je – jak se ukázalo – projektem britského fotografa Camerona-Jamese Wilsona. Ten o ní mluví jako o „uměleckém díle“ a „virtuální oslavě krásných žen tmavé barvy pleti“, které jsou v popkultuře nedostatečně zastoupeny.
O pozadí „fenoménu Lil Miquela“ se ovšem nadále mnoho neví. Spekuluje se o tom, že za ní stojí nějaký záhadný startup, o jehož motivacích se můžeme pouze dohadovat. S definitivní pravdou o své existenci musela Miquela ven poté, co jí účet ukradla Bermuda – jiná instagramová celebrita, která se „proslavila“ svými konexemi na alt-right hnutí. Slíbila, že účet vrátí, pokud Miquela „řekne světu pravdu“. Pihatá zpěvačka nakonec podlehla a v jejím popisu přibyla charakteristika „robot“. Vtipnou pointou celé téhle kauzy je to, že i Bermuda je ve skutečnosti jen virtuální. Na slovních válkách dvou virtuálních osobností je cosi vědeckofantastického, přitom je to ovšem už i současnost.