Malá lež, že jsme spolu doma v kině, vychází

přísně hledící čínská rodina u stolu
Taková skoro normální čínská rodina. Záběr z filmu Malá lež.
Foto: A24

Společnost Aerofilms a spřátelená kina Scala (Brno), Central (Hradec Králové), Aero, Oko a Světozor (Praha) spustila nedlouho po omezení pohybu vinou koronavirové pandemie projekt Moje kino LIVE – Spolu doma v kině.

Aerofilms sice zásobují společně s dalšími menšími distributory video on demand platformu Aerovod, ale v době zákazu kulturních akcí a shromažďování se rozhodli nezáviset pouze na ní. V Mém kině LIVE je pokusem přenést na web a domácí obrazovky nejen něco z obsahu obsah kin, ale také něco z jejich atmosféry. Moje kino LIVE funguje na YouTube. Každý den od 20:00. Všem, kteří si zakoupí lístek, rozesílají pořadatelé link, na němž lze daný snímek dívat. Streamování díla je doprovozené lektorským úvodem, promítáním trailerů a úvodních slidů a chatem, v němž se „návštěvníci“ projekce navzájem zdraví a mají šanci o filmu diskutovat. Vzhledem k tomu, že – za mohutné podpory pořadatelů v chatu – se daří nastolit rodinnou atmosféru „hraní si na kino“ (včetně uvaděček a baru), funguje tento pokus v době vynuceného sociálního odstupu lépe, než jsem si předem dokázal představit.

rodinný oběd
Trailer filmu Malá lež, na snímku Shuzhen Zhao, Hong Lu, a Awkwafina, foto: A24

Dramaturgie přátelství a její limity

Dramaturgie se zatím zřetelně zaměřuje na „feel good“ tituly. Úplně prvním snímkem Mého kina LIVE byl sice žánrový multipack Parazit plný hořkého, černého humoru a sociální satiry. Následující starý Chaplinův film Kid, oscarovou Zelenou knihu, francouzskou nostalgii Tenkrát podruhé nebo Jarmuschova Patersona nespojuje prakticky nic jiného než pozitivní vyznění, důraz na přátelství a mezilidské vztahy. U některých z nich však existuje riziko, že on-line kino bude jen reprízovou příležitostí starších titulů, které jsou navíc dostupné i jinde, navíc zadarmo (Paterson například na Mall.tv), takže sledování bude čistým výrazem solidarity s kiny a jejich on-line projektem. Je proto chvályhodné, že do programu byla zařazena i exkluzivní uvedení, z nichž zatím nejvýznamnější bylo první české tuzemské zveřejnění snímku The Farewell americko-čínské filmařky Lulu Wang. Film má zatím český titul Malá lež, i když v úvodních titulcích se objevilo také Rozloučení.

režisérka při práci Lulu Wang režíruje Malou lež, foto: A24

Druhý celovečerní film v Pekingu roku 1983 narozené, ale v USA vyrůstající a žijící Lulu Wang sice zůstal před branami oscarových nominací, ale jiné významné ceny získal (kupříkladu Independent Spirit Award). Malá lež je hořkosladký autobiografický příběh o rodině z čínské diaspory, která se rozhodne své babičce zatajit její diagnózu – maligní nádor. Aby ospravedlnili to, že se najednou všichni z Japonska a Ameriky sjedou za ní do Číny, zinscenují vnukovu svatbu. Babička se zlobí, že po tříměsíčním vztahu s Japonkou Aiko (ta čínsky nerozumí ani slovo) přijde rodina do řečí. Všichni zatlačují slzy a na smrt nemocná babička je pro jejich bledost podezírá ze zdravotních obtíží… Energická stará žena, řečená Nai Nai, evidentně dlouholetá hlava celého širšího příbuzenstva, však není hlavní hrdinkou. Tou je její vnučka Billi, žijící v USA. Ztělesňuje ji nová hvězda amerického showbyznysu – raperka, komička a herečka Awkwafina. České publikum má v krátké době několikátou příležitost se s jejím herectvím seznámit, dosud ovšem šlo o vedlejší role.

Hořkosladký dopis vlastní babičce

Skrze postavu Billi režisérka píše vyznání své vlastní babičce. Celé odstavce jí adresovaného dopisu se věnují kulturním rozdílům, překonávání rodinných rozmíšek, hledání vlastního životního směru a stýskání tom, co nám ze života mizí stejně rychle jako dětství. Když se film vydá příliš doslovným směrem a nechá postavy promlouvat o rozdílech mezi Východem a Západem nebo o představách Číňanů o prvních amerických milionech, vzápětí obrátí pozornost jinam a kupí další témata, která taková rodina nabízí. Vztahy snachy a tchýně, svatební a jiná čínská pozorování. A byť režisérka prostřednictvím vnučky Billi snad až příliš evidentně oceňuje sebe samu a svou zarputilost životní volby, přesto ne úplně podléhá sentimentu a posouvá se k dalším tématům…

rodinný snímek v pozadí dekorace z duhy Tzi Ma, Shuzhen Zhao, Han Chen, Aoi Mizuhara, Hong Lu, and Awkwafina ve filmuMalá lež, foto: A24

Skrze množství obecně rodinných téma dává Lulu Wang ve svém druhém snímku (prvním byl v roce 2014 Posthumous) empaticky a s humorem nahlédnout do čínských reálií a do života diaspory a druhých generací přistěhovalců. Tím Malá lež může upomenout na některé motivy raných filmů Anga Lee (Tlačit rukama, Svatební hostina), později superúspěšného amerického režiséra tchajwanského původu (Zkrocená hora, Tygr a drak ad.).

Dohromady to zavdává důvod domnívat se, že Malá lež bude s českým publikem rezonovat, i když prarodiče a další blízcí již zase budou mnohem víc na dosah než v aktuální krizové situaci. A my se budeme moci na premiéry vrátit i do kinosálů.

Autor je filmový publicista a kritik.

zachmuřená skupina stojící v čínské ulici Tzi Ma, Shuzhen Zhao, Han Chen, Aoi Mizuhara, Hong Lu, Diana Lin, Awkwafina, and Yongbo Jiang ve filmu Malá lež, foto: A24

Malá lež (USA / Čína, 2019, stopáž 100 minut)
Režie a scénář: Lulu Wang, kamera: Anna Franquesa Solano, hudba: Alex Weston, střih: Michael Taylor. Hrají: Awkwafina, Tzi Ma, Ines Laimins, Jim Liu, Shuzhen Zhou, X Mayo, Hong Lu, Aoi Mizuhara, Yongbo Jiang, Han Chen a další.

Související