Po nás (ať) přijde potopa
Mezinárodní festival TANEC PRAHA se letos koná potřicáté. Jubilejní ročník zahájil světoznámý český choreograf Jiří Kylián, dlouholetý vedoucí věhlasného souboru Nizozemského tanečního divadla (NDT).
Otevření domácího tanečního svátku kusem tohoto jednasedmdesátiletého tvůrce má svoji symboliku. Když se v roce 1989 festival konal poprvé – ještě pod názvem Tanec ’89 –, jedním z uvedených děl bylo Kyliánovo slavné Stoolgame. Po třech desetiletích se tvůrce vrací s komornějším kusem East Shadow, do něhož zapojil dva vyzrálé tanečníky – v německém Wiesbadenu narozené Sabine Kupferberg (*1951) a Američana Garyho Chrysta (*1950).
Jejich duet je zasazen do ponuré jednoduché scény: oprýskaná pokojová stěna s oknem a s pootevřenými dveřmi, stůl a dvě židle; tentýž bizarně vzhlížející lidský příbytek se promítá i na stěnu v pravé části jeviště. Dění je takovým rodinným albem plným fotek, videí i živých akcí, jakousi retrospektivou životů obou protagonistů. Inspiračním zdrojem Kyliánovi byla ničivá vlna tsunami, která roku 2011 zasáhla východní pobřeží japonských ostrovů. Vodní živel se neustále připomíná v projekci; zprvu ho lze zahlédnout okenním průzorem, později rozbouřená mořská hladina pohltí celou promítací plochu. Působí jako výstražně zdvižený prst, jako parafráze osudu, jenž je nám neustále v patách. Lidská marnivost dostává na frak.
Kylián dovádí v East Shadow lidskou existenci ad absurdum. V této nicotě však přežívá něco křehkého a vzácného – vztah mezi mužem a ženou. Oba drží při sobě a statečně, vyrovnáni se svým osudem, čelí smrtelné hrozbě. Obzvláště ve výrazu Sabine Kupferberg je patrná absolutní bezmoc a oddanost, které se divákovi zaryjí pod kůži.
Atmosféru dokresluje – to nelze pominout – živý klavírní doprovod japonské, v Nizozemsku žijící hráčky a komponistky Tomoko Mukaiyamy. Kromě autorských skladeb East Shadow a Beginning zahrála i Klavírní sonátu D959 Andantino Franze Schuberta. Mukaiyama svádí lítý hudební souboj s ryčícím mořem a její neuvěřitelně citlivá interpretace posouvá inscenaci jako celek na další úroveň.
Kylián je bez nadsázky jediný svého druhu (to je zároveň název choreografie, kterou vytvořil v roce 1998). Jeho tvorbu charakterizuje několik odlišných období a některá choreografova díla se zapsala do celých generací tanečního publika. Jde zejména o velká taneční plátna v nichž diváky nešetří choreografickou invencí, mnohdy ani humorem a jež jsou dodnes jeho vizitkou. Ti, kteří čekali podobnou pohybovou smršť a vycizelovanou kyliánovskou estetiku, mohou být East Shadow poněkud zklamáni. Tento titul vyžaduje pohroužení do sebe sama, promlouvá totiž zcela jiným posazením, rozpoložením, než jsme u Kyliánových majstrštyků zvyklí.
Autor je redaktorem portálu Taneční aktuality.
Divadlo Ponec, festival Tanec Praha – Jiří Kylián: East Shadow
Tančí: Sabine Kupferberg, Gary Chryst, asistent choreografie, videoprodukce a hudby: Jason Akira Somma, hudba: Franz Schubert a Tomoko Mukaiyama, texty: Samuel Beckett, namluvili: Jiří Kylián a Olivier Kruithof, kostýmy: Joke Visser, Hermien Hollander (realizace), scéna: Jiří Kylián, technická produkce a světelný design: Loes Schakenbos.
Praha 1. – 3. 6. 2018, psáno z představení 1. a 2. 6. 2018