Radka Třeštíková si utahuje z moravského maloměsta
Hluboké a nosné téma návratu domů, ke své vlastní podstatě, Radka Třeštíková literárně nevytěžila. Svou poslední knihou Veselí se vrací ke svým kořenům zcela jiným – k marketingově spolehlivým literárním postupům, jejichž výsledkem jsou bestsellery à la Michal Viewegh v dobré formě.
„Když dojdete až na konec slepé ulice, máte dvě možnosti, přešlapovat na místě, anebo se vrátit. Třiatřicetiletá Eliška se rozhodla pro návrat, zpátky na jižní Moravu. Do svého dětského pokoje. K rodičům. K sobě samé. Ke své podstatě. Protože doma jsou odpovědi.“ Takto, celkem slibně, to stojí na přebalu románu Veselí, nejnovějšího titulu úspěšné Radky Třeštíkové (*1981), která většinu dětství prožila ve Veselí nad Moravou, k němuž názvem knihy odkazuje.
Autorka je tu blízká hlavní hrdince věkem a životním příběhem odchodu z malého města do Prahy. Zatímco však románová Eliška odchází z metropole s nepořízenou, svobodná a bezdětná v Kristových letech, Radce Třeštíkové se v hlavním městě vedlo o poznání lépe. Vystudovala práva, vdala se do prominentní rodiny Třeštíkových (její tchyní je slavná dokumentaristka) a vrhla se na psaní. Celkem slušný ohlas měly už její první knihy – Dobře mi tak a To prší moře. Absolutním bestsellerem se stala povídková sbírka Bábovky z roku 2014. Právě k ní se Veselí stylem nejvíc vztahuje.
Radka Třeštíková představuje svoji knihu Osm. Záběr z propagačního videa, repro: YouTube/ČTKdyby Třeštíková napsala svou poslední knihu jako vážně posazený nebo prostě nepodbízivý realistický román, mohla se možná zařadit vedle současných českých autorů a autorek sklízejících literární ceny. Jenže nenapsala. Veselí je, spíš než cokoliv jiného, hyperbolizovanou parodií na život moravského maloměsta. Parodií místy trapnou. Po serióznějším románu Osm se autorka bestsellerů ve Veselí vrací k marketingově spolehlivějším literárním postupům. A vyplácí se jí to: tvůrkyně své vlastní značky, rozená „píáristka“ Radka Třeštíková může jásat – Veselí se drží mezi nejprodávanějšími tituly druhé půle tohoto roku.
Literatura ve Veselí trpí, ale nenáročný(á) čtenář(ka) se baví. Třeba když se bezdětná Eliška octne na kurzu cvičení pro maminky s dětmi v místní tělocvičně nebo když ji hovnocucář Standa, toužící strávit s ní zbytek života, představí u rodinného oběda jako svou nevěstu. Pro humor za vlasy přitažené scénky na sebe autorka vrší od začátku do konce čtyřsetstránkového románu. Trochu jich ubývá snad jen v melancholicky laděných pasážích, kdy se Eliška vyrovnává se smrtí otce (dort se tu však sladkobolně krájí vedle urny) a s novým vztahem matky, chystající se začít život v cizině. I zde najdeme odkaz k reáliím ze života autorky, jak ví každý z jejích více než šedesáti tisíc facebookových „přátel“, jimž se v rámci budování své autorské značky svěřuje.
Jisté je, že Radka Třeštíková umí psát a také umí pozorovat svět. Otázka je, jakým způsobem svůj talent využívá a bude využívat v budoucnu. Zda zkrotí tendenci k ostentativně humorné a místy trapné nadsázce a napíše zase vážněji a vypravěčsky ambiciózněji míněný román. Anebo se rozhodne hnát prodej na nejvyšší obrátky a chrlit tituly podobné Bábovkám a Veselí. Vsadila bych na to druhé. Tahle moravská holka z dobré pražské rodiny má totiž obchod v krvi.
Autorka je redaktorkou LN
Obálka románu Veselí, repro: Albatros/Motto
Radka Třeštíková: Veselí. Motto, Praha 2018, 424 stran, doporučená cena 399 korun.