Rapové hvězdy přepisují pojem autorství pro 21. století

poster
Producent, hudebník a raper Travis Scott, vlastním jménem Jacques Webster, na festivalu v Quebecu, foto: Amy Harris (Invision)

„Každý člověk tady má svůj názor a nápady, a on jim pozorně naslouchá. Když má vybrané beaty a rýmy, tak je představí svému týmu a všichni je můžou rozebírat, pracovat na nich nebo je kritizovat. Na konci seance zjistíš, že celek je něco víc než součet jednotlivých částí. V tom je opravdový kouzelník,“ popisoval producent Q-Tip, jak to vypadalo, když Kanye West se svým týmem točil v roce 2010 album My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Americký rapper si tehdy pozval do svého studia na Haiti výkvět talentů elektroniky, hip hopu, ale i indie folku (Bon Iver), na nákladech se nešetřilo (je to jedna z nejdražších desek historie) a výsledkem byla monumentální zvuková koláž plná nestřídmých nápadů a divokých žánrových přemetů. Od té doby Kanye West natáčí alba právě takto: obklopen desítkami spolupracovníků, kteří mají za úkol přicházet s myšlenkami, jež pak jejich šéf dle svého uvážení použije. Připomíná to styl práce kreativních týmů z reklamních agentur, ego se tu rozpouští ve prospěch kolektivu.

Dá se vlastně ještě v souvislosti s Westem mluvit o hudebníkovi v původním smyslu toho slova? Možná by se pro něj víc hodilo slovo kurátor, které lépe popisuje způsob, jímž tento americký tvůrce lepí nahrávky z příspěvků lidí, které si najímá. Na podobně opulentní projekty samozřejmě nahrávací společnosti nedávají peníze každý den, ovšem kurátorský přístup se poslední dobou stal poměrně běžným a dál transformuje pojem autorství v 21. století. Nejčastěji ho aktuálně nacházíme v hip hopu, který má ke komunitnímu způsobu práce ze všech žánrů momentálně asi nejblíž. Aktuální album amerického rappera Travise Scotta nazvané Astroworld ukrývá ve svých drážkách příspěvky třiceti producentů a stejného počtu rapperů. DJ Khaled, který se „svou“ skladbou No-Brainer vystoupal minulý týden do Top 5 amerického i britského žebříčku, dokonce své tracky už ani neprodukuje, ani do nich nerapuje, pouze „dohlíží“ na jejich vznik a zaštiťuje je svým jménem celebrity z Instagramu. Respektive: maximálně do nich zakřičí některou ze svých populárních motivačních hlášek.

Kanye Runaway
Opulentní pětatřicetiminutový videoklip k písni Runaway ze zmíněného alba  My Beautiful Dark Twisted Fantasy Kanye Westa. V tuto chvíli má video téměř 23 milionů zhlédnutí, zdroj: YouTube

Ve světě výtvarného umění je role kurátora mnohem důležitější než před několika dekádami, což nejspíš souvisí s narůstajícím množstvím umělců, děl a rovněž s problematikou, co (výtvarným) uměním dneska vlastně je. Kromě záplavy nových děl se díky internetu nadto otevřely archivy a narostla tak poptávka po někom, kdo dokáže prezentovat minulost neotřelým způsobem. Platí to samozřejmě i v populární hudbě, která se poslední dekádu a půl nachází podle anglického publicisty Simona Reynoldse ve fázi retrománie. Ve stejnojmenné knize z roku 2011 autor připodobňuje roli muzikantů nového tisíciletí právě k uměleckým kurátorům, kteří si vybírají to nejzajímavější a skládají to do neotřelého kontextu. „Tento model umělecké inspirace je podobný blešímu trhu,“ píše Reynolds a připomíná, že na podobných principech stojí i moderní podoba hipsterství, jehož příslušníci si skládají svoji identitu z prvků jiných, autentických subkultur.

Skládání hudby pomocí kurátorování už existujících vlivů není zase tak nové; už v polovině osmdesátých let takhle pracoval Brian Eno, který dokonce tvrdil, že inovace tvoří menší část umělecké činnosti, než si myslíme, a preferoval přiznané remixování a rekombinování už existujících uměleckých děl jako adekvátnější model pro digitální éru, do níž se tehdy vstupovalo. Hip hop byl vlastně předchůdcem této metody – už na konci sedmdesátých let tvořili afroameričtí hudebníci tracky z útržků jiných desek. Tady si vypůjčili funkový rytmický přechod, tady syntetickou basovou linku a tady zajímavý vokál a – track byl hotový. O tři dekády později si Kanye West místo samplů ze zaprášených vinylů zve do studia mladé tvůrce, aby mu svoje myšlenky dávali přímo.

Album <em>Astroworld</em> Travise Scotta. Díky spolupracovníkům rapera, který se pod album podepsal, je deska kvalitativně mimo běžný průměr, video: Youtube
Album Astroworld Travise Scotta. Díky spolupracovníkům rapera, který se pod album podepsal, je deska kvalitativně mimo běžný průměr, video: Youtube

Zmínili jsme tu již Scottův Astroworld. Album pojmenoval podle zábavního parku, který fungoval v Houstonu od konce šedesátých let do roku 2005, kdy byl uzavřen. Desku Scott pojal coby bláznivý (a psychedelický) výlet po směrech a odrůdách současného rapu – a kulisy toho tripu Scottovi pomáhal postavit gang přizvaných kolegů. On sám je vlastně dost průměrný rapper s nepříliš zajímavými texty, avšak právě jeho bombastické vize, v nichž se do jedné skladby vejdou rockeři Tame Impala, Pharrell Williams a The Weeknd, posouvají Astroworld mimo běžný průměr.

Jistě, podobně a už dlouho se takto rodí popové desky: nahrávací společnost sežene hitmakery, ti nabízejí nápady, místo hvězdy má obvykle nad deskou vrchní dohled někdo z manažerského týmu, komu jde o něco jiného než o uměleckou kvalitu či integritu nahrávky. Když se však pozice „šéfa“ vrátí do rukou protagonistů samotných, existuje naděje, že vznikne ambiciózní deska. Jako třeba ta, kterou vydal Travis Scott – rapper, producent, ale hlavně kurátor.

Související