Esej: Co je afrobeats, když to není afrobeat? Rozdíl je to podstatný. Byznys vs. autenticita

žena s miminkem
Africká selanka na vývoz. Detail z obalu alba A Better Time zpěváka jménem Davido (je v USA narozeným synem nigerijského miliardáře), repro: Amazon

Když v osmdesátých letech minulého století v Evropě představili Salif Keita, Youssou N´Dour, Mory Kante nebo Manu Dibango moderní verzi západoafrické tradiční hudby, hrané na elektrické nástroje a přizpůsobené západním posluchačům, vydavatelům a promotérům nezbývalo, než vymyslet srozumitelný marketingový titul redukující Afriku na jednu zemi – a vznikl afropop. Bylo lhostejné, jaká hudba se hraje na jihu či na východě afrického kontinentu, jak odlišně od sebe Afričané, mluvící stovkami dialektů, zní a že zastupují různé kultury a přístupy. V předinternetových dobách se na podobné detaily příliš nehledělo. Termín afropop navíc jasně odkazoval na Afriku, která tehdy začala být sexy.

Jenže adorace takřka veškeré hudby pocházející z Mali, Senegalu, Jižní Afriky, Alžírska, Keni nebo Beninu neměla dlouhého trvání. Afričané se nechali vlákat do pasti: Tak dlouho se na Západě přizpůsobovali přání vydavatelů a producentů, až přišli o podstatnou část autenticity a umělecké originality. Čehož si někteří afričtí tvůrci jsou vědomi. Třeba zpěvák Youssou N´Dour vydával alba ve dvou verzích: V západní a v senegalské, neboť doma by s „evropským“ popem byl pro smích a v Evropě by jeho styl mbalax pro změnu nikdo neutancoval.

Youssou N´Dour Ten, jehož hvězda vylétla v „osmdesátkách“ – zpěvák Youssou N´Dour, zdroj: Grammy

Nicméně vzdor veškeré diskutabilnosti se na rané období afropopu, přicházející v úsvitu fenoménu world music, vzpomíná jako na zásadní. Termín afropop se později vžil coby obecné označení pro veškerý pop přicházející z Afriky, ovšem už s uváděním země původu (neboť pop z Pobřeží slonoviny zní přece jenom jinak než ten ze Zimbabwe).

Pojďme tančit na afrobeats!

S nynější afropopovou vlnou, která je nejvýznamnější od osmdesátých let a jež zasahuje globální scénu, je spojována snaha o podobnou marketingovou manipulaci: Pod názvem afrobeats se na Západě prodává zjednodušující představa o kulturně jednotném a homogenním popu z afrického kontinentu. Což je nesmysl, ale vysvětlujte to někomu, kdo ani neví, kde leží Ghana a Nigérie, rodiště afrobeatsu. Pocházejí odtud největší hvězdy: zpěvačky Tems, Tiwa Savage a Odunsi a také celá ekipa mužských: Burna Boy, Wizkid, Omah Lay, Mr Eazi, KiDi či Kuami Eugene. A důležitá je i diaspora: Američan s nigerijskými kořeny Davido nebo Britové Fuse ODG a D’banj, jejichž rodiče pocházejí z Ghany a Nigérie.

Bieber v přírodě
Wizkid ft Justin Bieber, Tems – Essence

Korunu všemu nasazuje zaměňování pojmu afrobeats za afrobeat. Jako kdyby šlo o to samé, jen s přidaným písmenkem „s“. Realita je zcela jiná! Fela Kuti, vynálezce výbušného a politicky vzdorovitého nigerijského afrobeatu, by se musel v hrobě obracet, kdyby měl být spojován s nynější bezproblémovou hudbou fixovanou na úspěch a nadnárodními vydavateli zabalenou do stravitelného internacionálního formátu; vždyť afrobeats dnes poslouchají i v Japonsku. Sláva afrobeatsových umělců není závislá na tom, zda jsou doma v Lagosu nebo v Londýně, kde se narodili či kam dorazili za lepším životem – za hvězdy platí v Africe jako kdekoliv jinde.

Afrobeats tak rozhodně není žánrem. Podobně jako u world music, i u něho označení zastřešuje hudební řeku s mnoha přítoky a deltami. Za autora termínu je považován britský rádiový moderátor ghanského původu DJ Abrantee, který termín afrobeats poprvé použil roku 2012 v souvislosti s undergroundovou hudbou londýnské západoafrické diaspory. DJ Abrantee patřil k propagátorům taneční afropopové směsi stylů z Nigérie a Ghany – hiplife, naija, juju, afrobeat, highlife – napojených v černošské komunitě multikulturního Londýna na hip hop, R & B, jamajský dancehall, trinidadské soca, britský house nebo grime. Zastřešující termín DJ Abrantee použil s ohledem na britské posluchače. Než by se totiž pouštěl do podrobností, svá úspěšná show v Londýně otevíral výzvou: Pojďme tančit na afrobeats!

Díky sociálním sítím a digitálním platformám se šíření nahrávek a informací i na africkém kontinentu nesmírně zrychlilo, tamní občané už nemusí čekat, až piráti vypálí na cédečka poslední hity a nabídnou je na ulici. Zjednodušil se i kontakt s fanoušky: Doba odsunula rádio a televizi na druhou kolej. Ohýnek z londýnské diaspory se proto brzy proměnil v požár a zasáhl bující scénu Nigérie a Ghany, vybavenou z minulosti solidními nahrávacími studii a schopnou okamžitě zareagovat. Ovšem zároveň se tam afrobeats daleko více přizpůsobil místním podmínkám, především velmi specifickým rytmům. A tyto variace se jako bumerang vrátily do Británie. A následně pobláznily planetu.

muž u stěny
Burna Boy – On The Low

Politika jde stranou

Proč afrobeatsu vládnou nigerijští a ghanští umělci? Nepominutelná je role zmíněného DJ Abranteeho uprostřed nejrychleji rostoucí černošské komunity Velké Británie, tvořené přistěhovalci z bývalých britských kolonií v západní Africe. Ti hovoří anglicky nebo pidgin angličtinou, což jim – na rozdíl od zbytku Západoafričanů, spoléhajících se na francouzštinu – umožnilo etablovat se v anglofonních zemích. A také: Nová tanečně-afropopová platforma v Londýně vyústila k překonání bariér mezi karibskou a západoafrickou diasporou; vedlo to ke společnému budování nové městské identity, což si donedávna málokdo dokázal představit. Zkrátka být dnes černým Britem, znamená přihlásit se k veršům Petera Toshe ze skladby African: „Bez ohledu na to, odkud pocházíš,/ dokud jsi černoch, jsi také Afričan.“

Britská hitparáda tak nyní zahrnuje Afrobeats Chart, žebříček nejprodávanějších nahrávek tohoto typu. A činí se i Billboard, neboť zmíněný trend má natolik nebývalou komerční sílu, že jej nelze ignorovat. Navíc se zde nabourává představa o starém dobrém afropopu – dosud ponejvíc řazeném do sekce world music, a tudíž mimo radary mainstreamu. Afrobeatsové hvězdy mají s nahrávkami globální dopad, točí se okolo nich milionový byznys, perou se o ně majors a lísají se k nim Drake, Ed Sheeran, Justin Bieber, Beyoncé, Kanye West. Největší hvězdy vyprodávají haly a stadiony. Když Burna Boy na plakátu festivalu Coachella našel své jméno napsané malým písmem kdesi na třetím řádku, vzkázal organizátorům, ať se koukají rychle vzpamatovat. Wizkid podepsal s RCA Records údajně nejlukrativnější smlouvu, k jaké se kdy jakýkoliv Afričan dopracoval. Vydavatelství Universal Music předloni spustilo label Def Jam Africa, zaměřený na nahrávky afrobeatsu a hip hopu z Afriky, a za jedno ze sídel si vybralo nigerijský Lagos.

Davido Zpěvák Davido a jeho statusové věci, zdroj: iamdavido.com

Celebrity afrobeatsu se na rozdíl od oslavovaných britských jazzmanů, patřících v Londýně do té samé černošské komunity, vyhýbají ostřejším politickým a společensky kritickým prohlášením, protože, jak tvrdí hitparádové promo, afrobeats má být přece o radosti, zábavě a tanci. Takže ano, je to hlavně hudba určená mladé generaci naplněná bezstarostností a libující si v efektních videoklipech, přijímající estetiku amerického hip hopu: nabubřelá gesta, značkové oblečení, luxus. Zobrazují opulentní snění o životě v afrických metropolích, ačkoliv taková Nigérie se potýká s ekonomickou krizí, chudobou, korupcí, násilím a koncert Wizkida si tu finančně může dovolit jen zlatá mládež, zatímco chudí kluci a holky sní se zpěvačkou Yemi Alade o lásce či se klepou štěstím, když na ně z limuzíny zapůjčené samotným prezidentem Buharim zamává na ulici Davido (v USA narozený syn nigerijského miliardáře).

žena u stromu
Yemi Alade, Angelique Kidjo – Shekere

Politika vlastně nejde stranou

Za zvláštní kapitolu afrobeatsové mánie lze považovat ceny Grammy. Patříte-li k fanouškům world music, pravděpodobně tuhle show neberete vážně. V zákulisí se totiž už léta odehrávají podivnosti, ceny připomínají orloj, kde se dokola točí ti samí lidé a za šedou eminenci platí zpěvačka Angelique Kidjo z Beninu, zatvrzelá bojovnice proti world music. Šeptá se, že hlavně její zásluhou došlo ke změně názvu kategorie na Best Global Music Album; prý s potřebou moderního a relevantního termínu zbaveného nařčení z rasismu.

Burna Boy Prominentní africký zpěvák Burna Boy, zdroj: Ticketmaster

Když Kidjo s albem Celia vyhrála, veřejně prohlásila, že cenu měl dostat spolu s ní nominovaný Burna Boy, „kluk měnící pohled na africkou hudbu“. Podpora afrobeatsových superstar ze strany Angelique Kidjo nakonec vedla k loňskému vítězství Burna Boye (album Twice As Tall) i Wizkida (společný videoklip Brown Skin Girl s Beyoncé a Blue Ivy), nominovaného za album Made In Lagos.

žena a dítě
Beyoncé, Blue Ivy, SAINt JHN, WizKid – Brown Skin Girl

Zprávy, že Afrika konečně jede první popovou extraligu, se dobře poslouchají. Jenže kompromisy neředěná africká hudba zní docela jinak a těžko si představit, že by po africké autentičnosti zčistajasna toužící Beyoncé propadla dejme tomu malijskému griotu Toumani Diabatému s korou nebo že by si Adele namísto od Tems prozpěvovala skladbu Fatoumaty Diawara. Tolik toho západní popstar o Africe nevědí, jen naskočily na módní vlnu, protože jim to přináší potenciální fanoušky a těch jsou v Africe mraky.

Hrdost a smazávání identity

Každá mince však má dvě strany: Zatímco kritici viní afrobeatsové hvězdy ze zaprodávání se stravitelnému formátu „made in Západ, nejlépe USA“, mladí Afričané, ať doma či v Londýně, skrze globální úspěchy prožívají pocit pýchy a dosud v davu ukrytá diaspora se nebojí přihlásit k africkému původu nebo k hashtagu  #TINA – This Is New Africa. Vymyslel ho Fuse ODG a zdůrazňuje hrdost mladých britských Afričanů na své kořeny. Přidal se i miliardářův synek Davido: „Dnes je cool být Afričanem, ale ještě před pár lety byste to nahlas dobrovolně neřekli, protože navzdory tomu, co jsme dokázali, jsme byli nejprve Afričané a teprve potom umělci.“

muž v autě
Davido – Fall

Zatímco ghansko-nigerijský pop ještě poslední slovo neřekl a chvíli potrvá, než se ho svět nabaží, s původně lokálním londýnským termínem afrobeats, přijatým s typicky západní mediální potřebou honem honem tu vlnu pojmenovat, začínají mít Afričané a dokonce i Burna Boy problémy.

Proč? Znovu, jako v případě označení „zpěvák z Afriky“ (namísto toho, aby se řeklo dejme tomu z Mali), přicházejí o svou identitu. S nigerijským popem se totiž hází do jednoho afrobeatsového pytle senegalský mbalax, bikutsi z Kamerunu, tanzánské bongo flava, coupé décalé z Pobřeží slonoviny, jihoafrický gqom nebo jakýkoliv jiný pop z různých koutů Afriky. S tím se nemohou smířit jak někteří Nigerijci, vždyť afrobeats je jejich hudba, tak umělci z jiných afrických zemí, odmítající, aby je někdo, pro ně až urážlivě, delegoval do uniformní masy, v níž přijdou o to nejcennější – o regionální kulturní a historickou příslušnost definující jejich osobnost.

Autor je hudební publicista zaměřený na world music a folk.

Související