Hudbo, hraj! Jak pop music pomáhá televizním seriálům

poster
Issa Rae, hlavní hrdinka seriálu Nesvá z produkce HBO. Její příběh dokresluje a dopovídá vhodně vybraná hudba, foto: HBO

V šestém díle první série seriálu Insecure se hlavní hrdinka Issa snaží dát do pořádku svůj vztah s přítelem Lawrencem. Po krátkém odloučení způsobeném její nevěrou se ti dva usmíří. Znovu začnou bydlet spolu. Vypadá to na šťastný konec, avšak Lawrence v noci objeví na telefonu Issy zprávu od jejího ex-milence a zjistí, že si s ním pořád píše. Issa spí klidně v posteli, Lawrence už ví, že mezi nimi definitivně nastane konec. Ten moment prozření zachytí píseň Ghost od anglické zpěvačky Lianne La Havas. Píseň začne znít přesně v okamžiku, kdy se Lawrence podívá na displej telefonu: „Je to pořád dokola / stále nás pronásledují naši duchové / a my jsme zaseknutí mezi přátelstvím a nepřátelstvím / a tak se točíme pořád v kruhu.“ Text refrénu jako kdyby doříkával dosud nevyřčenou část příběhu. Společně s jímavou hudbou činí dějovou zápletku značně emotivní.

Americký seriál Insecure pracuje s hudebním doprovodem velmi dobře. Hudba je v něm všudypřítomná. Podkresluje zápletky i charaktery postav, dotváří emoce záběrů. Issa Rae zde v hlavní roli hraje sebe sama – nesmělou afroamerickou koordinátorku programů pro mládež v problémových čtvrtích; ženu, která se těsně před třicítkou snaží kormidlovat svůj život přes nástrahy vztahů, rasismu i nevlídné ekonomické situace. Issa kdysi na střední škole rapovala a nyní zahání svoje úzkosti z nepříjemných situací freestylem před zrcadlem. Hudba – nejčastěji samozřejmě afroamerická – je nedílnou součástí jejího života v Los Angeles. Vlastně by se dalo říct, že bez hudby by Insecure byl jen jedním seriálem z mnoha.

Pro TV seriály nebyly dlouho soundtracky podstatné. Stačil indiferentní syntezátorový podklad, případně pár motivů k dramatickým momentům v ději. Avšak v devadesátých letech tvůrci zjistili, že popové písničky posilují realističnost postav a děje. Takhle fungují jak aktuální hity v seriálech ze současnosti, tak historické skladby v seriálech dobových. Mladí diváci hudbu milují a díky ní se mohou k seriálu emočně připoutat.

Nesvá Bez dobře zvolené hudby by seriál Nesvá byl jen jedním z mnoha, říká publicista Karel Veselý. Foto: HBO

Pracovat důkladně s hudebním doprovodem – nikoliv nutně s orchestrálním soundtrackem, nýbrž s již hotovými písničkami – je poslední roky v seriálech běžné. O spojení mezi světem popu a televize se stará právě hudební supervizor. Je to relativně nová pozice. Teprve před osmi lety tato profese založila svoji vlastní organizaci a od loňského roku se v této kategorii uděluje i nejprestižnější televizní cena Emmy.

Traduje se, že role hudebního supervizora by dnes neexistovala, nebýt Alexandry Patsavas. Tato žena v devadesátých letech sblížila teenagerské seriály s aktuálním popem. Povedlo se jí například dostat do série Beverly Hills 90210 psychedelické rockery Flaming Lips. Posléze tato dáma dlouho pracovala na seriálech Chirurgové nebo Super drbna, pro něž objevovala málo známé kapely. Jednak to dodávalo jejímu výběru autenticitu, jednak to bylo levnější než licencovat hudbu hvězd.

V novém tisíciletí správné použití písně v epizodě již mohlo udělat z interpreta hvězdu a ze seriálu umělecké dílo (alespoň na chvíli). Dva příklady z mnoha: Breath Me od zpěvačky Sii v Odpočívej v pokoji nebo Hide and Seek od Imogen Heap v OC. Běžně vycházely soundtracky s hudbou ze seriálů a muzikanti mimořádně stáli o to, aby se jejich hudba objevila třeba v sérii Girls. Dnes už je seriálů násobné množství a nevyrábí je výlučně televize, nýbrž v hojné míře i streamovací služby jako Netflix nebo Amazon. Tudíž je těžké zasáhnout široké spektrum diváků. O to víc se cení originalita.

Alexandra Patsavas Tahle za to může! Alexandra Patsavas nechala vzniknout oboru hudebního supervizora. To ona začala jako první pracovat s aktuálním popem v seriálech. Bylo to v 90. letech v legendárním Beverly Hills 90210, foto: Pro Music Magazine

Hudebním supervizorem seriálu Insecure je Kier Lehman, jemuž s výběrem písní pomáhá třeba zpěvačka Solange nebo hudebník Raphael Saadiq, autor doprovodné hudby. Celkový „hudební design“ dílů je pod dohledem Issy Rae coby hlavní tvůrkyně seriálu plus režisérů jednotlivých dílů, mezi něž patří Melina Matsoukas, autorka oceňovaných klipů. Společně mají za úkol propojit děj s konkrétními skladbami tak, aby to působilo účelně i realisticky. Právě realističnost je klíčem k výběru. Jak nedávno Lehman prozradil pro časopis Billboard, písně mají „dotvářet atmosféru současného Los Angeles“, a proto mají přednost aktuální místní muzikanti, a mladé rapperky obzvlášť. Některé ten seriál už stihl proslavit. Pomoc je to však vzájemná: díky mladým neokoukaným jménům má show punc pouliční opravdovosti. Diváci pak tím spíš uvěří tomu, že sledují příběh dvou obyčejných kamarádek z dnešního LA.

Když letos v srpnu startovala třetí série Insecure, uspořádala televizní stanice HBO u této příležitosti koncert na stadionu fotbalového klubu FC Los Angeles. Na pódiu se kromě hereček a herců objevila třeba i britská R&B hvězdička Jorja Smith, o níž Issa Rae (postava v seriálu i skutečná scenáristka a herečka) často mluví jako o své oblíbené současné zpěvačce. O vzájemné důvěře hovoří i to, že Smith premiérově v druhé sérii Insecure uvedla dvě nové skladby. Hudební supervizor zase jednou splnil svoji funkci na výbornou.

Související