Když vás uzamknou. Písně z imaginárních klubů Loraine James
Pandemie nese své ovoce. V různém slova smyslu. Jedním takovým plodem je nyní vydané album anglické producentky elektronické hudby Loraine James.
Příběhy hudebníků z časů lockdownu jsou si v něčem podobné. Protiepidemická opatření jim znemožnila dělat to, co je baví, zbavila je velké části příjmů a přinesla deprese, beznaděj, nejednou i ztrátu inspirace. Loraine James navíc pandemie zastihla v okamžiku průlomu: čerstvě dostudovaná jednadvacetiletá hudebnice vydala na konci roku 2019 album For You and I, na něž se snesly oslavné fanfáry včetně triumfu v několika výročních anketách. James namíchala unikátní koláž klubových beatů, experimentálních postupů a silných emocí – tedy: avantgardní elektronika, jež neztratila kontakt se slastí taneční scény.
Nahrávka For You and I slavila úspěchy, aniž to Loraine James přineslo něco hmatatelného. Zůstala vinou pandemie zavřená v bytě a hroutily se plány na natočení další studiové desky. Namísto inspirace přišly deprese. Ocitla se mimo záchrannou síť své LGBTQ+ komunity i klubberů, do toho z USA přicházely zprávy o policejních vraždách a demonstracích proti rasismu. Konec pandemie se zdál být v nedohlednu.
„Tohle nejspíš nikdy neskončí. Necítím nic, informační přetížení. Neviděla jsem rodinu ani přátele. Zdá se mi, jako kdyby se zdi přibližovaly k sobě,“ mumlá James v titulní skladbě nynějšího alba Reflection do chladných beatových rampouchů, které prořezávají ticho. „Cítím něco a necítím nic. Všechno bude fajn, myslím. Mám pocit, jak kdyby mi měla vybouchnout hlava,“ střídají se nesourodé postřehy v rychlém sledu. Pocity, jichž jsme se v průběhu minulého více než roku nejspíš dotkli všichni – úzkost bez konce, zastavený čas, mizerné vyhlídky. To je album Reflection, kolekce futuristických balad pro imaginární kluby, kde není nutné tancovat.
Loraine James patří pod křídla britského labelu Hyperdub. Založen byl roku 2004 a výrazně je zapsán v povědomí fanoušků alternativní hudby. Muzikanti jako Burial, Ikonika nebo Lee Gamble vysvlékli elektronickou hudbu z taneční funkcionality a otevřeli ji novým možnostem vyjádření. Nahrávky Loraine James vycházejí z tohoto volnomyšlenkářského přístupu, který Hyperdub dlouhodobě pěstuje – v autorčině unikátní nadžánrové syntéze jsou slyšet vlivy aktuální horečky drillu i kybernetického R&B ze začátku tisíciletí, stejně tak dřevního techna nebo tučných subbasů dubstepu. Uzamknout její hudbu do jedné škatulky nelze.
Zatímco For You and I i loňské EP Nothing se vesměs obešly bez vokálů, novinka ve velké míře využívá hostující vokalisty – jsou to vesměs mladé talenty z britské undergroundové scény. Ve skladbách Build to Last a Black Ting dělají rappeři Xzavier Stone a Le3 bLACK věci, které rappeři obvykle dělají – mluví o úspěchu a o svých aspiracích, ovšem James používá jejich hlasy coby hudební nástroj, jejž vplétá do dekonstruovaných beatů a ujetých syntezátorových melodií.
Ty nejdůležitější věci však na Reflection říká sama Loraine. Ve skladbě Running Like That slyšíme monolog vnitřních hlasů, které hrdinku písně přesvědčují, aby vylezla ze své ulity a zkusila být víc s lidmi. „Měla bys to někdy zkusit, není to tak těžký… Jen otevřeš pusu a něco řekneš,“ přesvědčuje sebe sama.
V klipu Roba Heppella k této skladbě projíždí Loraine James v autě krajinou, již pohlcuje neúprosný oheň. Hoří stromy i domy ve vesnici, a když míjí kostel, na jeho vývěsní ceduli visí nápis: „Zachraň se, kdo můžeš.“ Apokalyptická vize chce možná připomenout, že pandemie je už nějak pod kontrolou, ale svět čekají větší výzvy. Album, které se zrodilo z chmur izolace a nejistoty, nakonec ze všeho nejvíc sděluje, že vlastně není kam utéct. Z některých pocitů se lze vyzpívat, beztak ovšem bude nutné se nadosobním problémům postavit čelem.