Naslouchání hovorům i ptačímu zpěvu. A Day of Sound ozvučí okolí kutnohorské galerie
Festival hudebních experimentů A Day of Sound přiváží do kutnohorského GASKu hudebníky, zvukové umělce a performery.
Před deseti lety se v kutnohorské galerii GASK konal první ročník festivalu Creepy Teepee, který se následně přesunul do jiných prostor ve městě. Divná nebo prostě jen experimentální hudba se nyní vrací do prostor bývalé jezuitské koleje shlížející na Kutnou Horu i chrám svaté Barbory zapsaný v UNESCO. V pátek 6. září se bude na nádvoří i v zahradách GASKu konat festival A Day of Sound, který představí umělce propojující hudbu se současným výtvarným uměním. Hlavními hvězdami (jestli se o hudebnících z experimentální scény vůbec dá takto hovořit) jsou Britové Scanner a Roly Porter, kteří přistupují k hudbě jako ke koncepčnímu umění. Z českých hudebníků se objeví třeba Petr Nikl, Ivan Palacký nebo Petr Vrba.
Robin Rimbaud alias Scanner v polovině devadesátých let vyrobil přístroj, který se dokázal vlomit do mobilních sítí a odposlouchávat zde hovory lidí. Hovory pak v reálném čase pouštěl do svých ambientních setů. Byl to kontroverzní komentář ke společnosti dohledu – před kým vším (ne)jsme schopní skrýt naše soukromí a jak je jednoduché se do něho nabourat. To bylo ještě před masivním nástupem internetu. Dnes své soukromí svěřujeme Siri, Facebooku nebo do cloudových služeb úplně bez mrknutí… Scanner téma své nejslavnější desky nedávno oživil v rozšířené verzi Mass Observation (Expanded), jejíž světová premiéra se konala letos v pařížském Centre Pompidou.
Robin Rimbaud alias Scanner & jeho dráty, foto: Mark PoucherZnepokojivá a zároveň zvláštně opojná audiovizuální meditace se točí kolem úniku osobních dat a sledování občanů státním i soukromým sektorem. „Přijde mi, že vývoj naší kultury směřuje k propagaci lenosti nebo jednoduchého přístupu, který může být mnohdy velmi nebezpečný, protože lidé zapomínají o věcech pochybovat. Jednoduše si formujeme názory na něco nového tím, že se podíváme na YouTube kanál, který provozuje nějaký amatér nebo aktivista. Přijde mi, že takové zjednodušování může vést k něčemu velmi temnému,“ říká Rimbaud/Scanner v loňském rozhovoru pro portál A Closer Listen.
Producent Roly Porter z Bristolu je členem novější generace tzv. postbeatové scény. Nijak nemaskuje svůj maximalistický, v něčem možná až extrémistický přístup k hudbě, který má kořeny v apokalyptických zvucích klubové scény konce devadesátých let. V polovině nulté dekády se proslavil jako polovina dua Vex’d, jejichž deska Degenerate (2005) dodnes slouží jako skvělý reprezentant rané éry britského dubstepu. Duo se rozpadlo, Porter se na následných sólových deskách Afterlife (2011) či Life Cycle of a Massive Star (2013) zbavil beatů a svoji hudbu zavedl do hájemství temného ambientu.
Britský „elektronik“ Robin Rimbaud alias Scanner (*1964), zdroj: Festival Ad LibitumV jeho skladbách se vrací téma elektronické hudby jako průvodce sci-fi světy. Na desce Third Law (2016) nechává vybuchovat vesmírné galaxie – jako kdyby mělo jít o přenosy z jiných světů, kterým my, lidé, můžeme jen těžko porozumět. Fragmentarizované pulzy, škrábavé industriální drony a statické praskání se tady prezentují jako něco děsivého, neuchopitelného a čistě mimozemského/nelidského. Ve svém zatím nejaktuálnějším projektu Kistvaen se vrací k dávným pohanským písním pohřebních rituálů.
A Day of Sound zahájí v sedmnáct hodin performancí stvořenou přímo pro galerijní zahrady byvší jezuitské koleje výtvarník, hudebník, literát, loutkář a akční umělec Petr Nikl. Speciální formát terénního koncertu v pohybu má být poctou výtvarnici Olze Karlíkové, jejíž jedinečné grafické zápisy zpěvu ptáků „navrátí“ do volného prostoru mezinárodní ansámbl sedmi významných improvizátorů: londýnská rezidentka Lucie Štěpánková, George Cremaschi (USA), Ivan Palacký, Peter Graham, Pavel Zlámal, Pasi Mäkelä (Finsko) a Petr Vrba. „Happening v terénu dovolí posluchačům pohybovat se v prostoru mnohem větším než koncertní síň a ‚objevovat‘ jednotlivé hudebníky, kteří se budou během akce pohybovat tak, že se ze sedmi sól stane jeden ansámbl,“ vysvětluje Pavel Klusák, publicista a scenárista, který je kurátorem večera v Kutné Hoře.
„Galerie vždycky podporovaly progresivní muzikanty, některým pomohly doslova přežít – třeba americkým minimalistům,“ dodává Pavel Klusák a pokračuje: „Dnešní scény jsou přirozeně plné přesahů: hudba se prolíná s koncepty, videem, performancemi, grafickými partiturami, novými médii. GASK nyní dává prostor umělcům i publiku, které zajímá tohle přirozené prolínání, chtějí se do něj ponořit na jeden den a v Kutné Hoře třeba i přespí.“ Jeho A Day of Sound může být ideálním zakončením letošního festivalového léta.