Nastražené uši. Říjnové novinky české hudební alternativy ve výběru Vinyly 2021
Pětici albových přírůstků zde představují organizátoři hudebních cen Vinyla. Jde o třetí část cyklu jimi připravovaných měsíčních přehledů, které vám pomohou v orientaci na živelném a pro leckoho až nepřehledném poli tuzemské hudební pop alternativy.
Jedna z fotografií, která doprovází album Amelie Siby Love Cowboys, zdroj: Facebook umělkyně, foto: Katerina Guić
Amelie Siba: Love Cowboys
Mladičká česká písničkářka Amelie Siba obdržela za svůj loňský debut Dye My Hair ceny Apollo i Anděl i nominaci na Vinylu. Letos na něj nejprve navázala EP When is our time a před pár dny albem Love Cowboys. Na něm rozšiřuje žánrové spektrum svého introspektivnho debutu až k alternativnímu či indie rocku. Deska se dotýká jarního období, konce starých lásek a nových začátků. Ovšem Siba zde rovněž pracuje s motivy zlosti, frustrace, křivdy, osamostatnění. Autorka písně i tentokrát skládala sama, ale při nahrávání nyní využila služeb kapely. Na basu ji doprovází Josef Hradílek z kapel Dukla a Mayen, na kytaru Vojtěch Pejša známý ze shoegaze projektu Manon Meurt. Na výsledné postprodukci a mixu se podílel Kryštof Kříček (Please The Trees, Haru). Siba si desku vydala sama.
Vyšlo 20. října vlastním nákladem.
Obal třetího alba kapely Vole; dostalo název Tohle není prdel, repro: Stoned to Death
Vole: Tohle není prdel
„Od metalu zpátky k punku a rocku,“ charakterizuje frontman Tomáš Mitura cestu, kterou urazila kapela Vole mezi svojí druhou nahrávkou Dej Bůh Pěstí a třetím dlouhohrajícím titulem Tohle není prdel. Hluční Vole se zrodili roku 2016 na troskách kapely Hlinomaz: duo Emil Prachař a David Vála k sobě tehdy přibralo dvojici studentů umění, sochaře Ondru Filípka a malíře Tomáše Mituru. Dříve než vydali desku, sklízeli uznání za intenzivní koncerty. Novinka navazuje na hypnotickou atmosféru předchozího alba, ovšem více míří k punkrocku a japonskému kamikaze disbeatu. „Mitura ve své tvorbě reflektuje společenskou situaci, období lockdownu, volnou rukou se ale umí propsat až k obchodu s uměním, punkovému pozérství a obecné lyrické halucinaci,“ dočteme se v tiskové zprávě. Deska vyšla na vinylu se zinovou přílohou Davida Kukoly.
Vyšlo 18. října na značce Stoned to Death.
Obal alba Šimona Holého Zrcadla ve tmě (OST), repro: Bandcamp
Šimon Holý: Zrcadla ve tmě (OST)
Šimon Holý dělí svůj čas mezi hudbu a film. Ostatně jeho celovečerní filmařský debut Zrcadla ve tmě – pohled na vztahy, sny a starosti dnešních lidí okolo třicítky – měl premiéru na letošním festivalu v Karlových Varech. Režisér ve snímku kombinuje vytříbenou filmařskou poetiku se svou vlastní hudbou – filmovou i písňovou. Holý před lety natáčel taneční hudbu pod jménem Holy, tentokrát se vrací ke svému občanskému jménu, pod nímž už vydal kupříkladu soundtrack k filmu Všechno bude (s Monikou Midriakovou) nebo spolupracoval s Klárou Vytiskovou. Soundtrack k Zrcadlům ve tmě je nasáklý současnou klubovou hudbou. Objevuje se na něm zástup českých hudebnic: Rapperka Hellwanna, zpěvačky Annabelle, Klára Vytisková, Sára V., Terra, Annabelle, Eva Pašuldová či představitelka hlavní role Zrcadel ve tmě Alena Doláková. Klip vznikl ke skladbě Don´t Leave Me, v níž zpívá Terra.
Vyšlo 1. října vlastním nákladem.
Obal alba Test Pressing, které pražský hudebník Kryštof Kříček nahrál pod pseudonymem Haru, repro: Bandcamp
Haru: Test Pressing
Pražský hudebník Kryštof Kříček (viz výše uvedené informace o albu Amelie Siby) byl dříve známý jako Kurisutaru – pod tímto jménem dělal osobitý elektronický outsider pop. Poslední tři roky je rovněž členem skupiny Please The Trees, s nimiž na jaře vydal EP 0 s novými verzemi jejich starých hitů; kromě toho se s frontmanem této kapely Václavem Havelkou podílel na opeře Logika chaosu. Minulý měsíc publikoval svůj první dlouhohrající počin pod jménem Haru. Album Test Pressing začal připravovat v loňském prosinci a nahrávku postavil na hledání nového zvuku. Od synthpopových songů došel k většímu experimentu, k neurotické rychlosti a abstrakci. „V textech se zpovídám ze svých mentálních problémů, závislostí, špatných životních zkušeností a chyb,“ prozrazuje o tématech písní.
Vyšlo 5. října na labelu VerifyYrAge.
Fotografie použitá jako poster k sólovému albovému debutu The Boy Who Came Here from the Dust Jáchyma Kováře alias Yashy, zdroj: Facebook umělce, foto: Ondřej Lebeda
Yasha: The Boy Who Came Here from the Dust
The Boy Who Came Here from the Dust je sólový albový debut Jáchyma Kováře alias Yashy, který jinak tvoří polovinu dua JayRo a šéfuje labelu Oddity. „Už od třinácti jsem chtěl vydat sólovou desku. Na tomto albu jsem pracoval přes tři roky, když jsem se přestěhoval do Berlína. Jde o velkou a důležitou etapu mého života,“ pravil Yasha o nahrávce, která žánrově spadá do kategorie elektronického popu s přesahy do indie rocku. Yasha na albu odhaluje své emoce: jsou zde písně věnované členům jeho rodiny nebo pohnutým životním momentům. O produkci desky se postaral Néro Scartch (Mydy Rabycad, Android Asteroid) a na desce zní hlasy zpěvaček Amelie Siby nebo Anny Vaverkové, Yashovy kolegyně z Oddity Records.
Vyšlo 8. října v distribuci Believe Music.