Nastražené uši. Várka české alternativní hudby, která byla publikována letos na podzim

Repro: ČT art

Berta Doubková navrhla obal Soft Freezy Dolce pražské skupiny Ametyst, repro: Bandcamp

Ametyst: Soft Freezy Dolce

V psychedelic-punk-disko skupině Ametyst se sešli hudebník, zpěvák, producent a diskžokej David Doubek (čili Ventolin), textařka a zpěvačka Markéta Levínská, kytaristé Štěpán Uherka a Jan Hanyš a houslistka Klára Doubková. Znali se už z dávné kapely Pekelní satani a z divadla Nejhodnější medvídci. Původně měli jen ambici se sejít a zahrát si. Bez ohledu na to, kdo co umí a čím je, neboť covid z nich sejmul dosavadní umělecké „pozice“ a „zásluhy“. David Doubek k tomu dodává: „Vznikli jsme v covidovém bezčasí, když se nám v izolaci stýskalo po kamarádech. Občas to bylo náročné vydržet, a tak na jednom setkání v pauze mezi lockdowny Štěpán navrhnul, ať založíme kapelu. Jen tak, pro radost. Markéta, kromě toho, že je mou kolegyní z katedry, je také básnířkou. Chodívá na procházky se psem kolem řeky, píše o tom básně a dává je na Facebook. Navrhli jsme proto, aby se stala textařkou a zpěvačkou a ona hned na první zkoušku přinesla deset perfektních textů. K těm jsme začali improvizovat a zvuky, které nám z toho lezly, nás okamžitě bavily. Trochu nám to připomínalo hudbu našich oblíbenců Suicide či Bruce Haacka.“ První křest album Soft Freezy Dolce proběhl 16. listopadu v Brně, pražský křest je naplánován na 22. prosince do Café V lese.

Vyšlo 10. října na labelu Bumbum Satori.

Obal alba Petry Hermanové In Death´s Eyes. Co se vizuality týče, uvedeno je u něho toto: „Visual Concept by Evelyn Bencicova & Enes Güç. Album Artwork by Enes Güç. Typography, Layout & Iconography by Odious Rot.“ Repro: Bandcamp

Petra Hermanová: In Death´s Eyes

V březnu 2012 se Petra Hermanová coby členka brněnské skupiny Fiordmoss stala první vítězkou cen Vinyla v kategorii Objev roku. Ten samý rok se kapela přesunula do Berlína, kde navázala spolupráci s norským hudebníkem Jon-Eirikem Boskou, jenž se stal jejím bubeníkem. V roce 2017 Fiordmoss publikovali album Kingdom Come, za něž v březnu 2018 získali Cenu Anděl v kategorii elektronika. Po vydání tohoto titulu však skupina nevystupuje a nezveřejňuje další nahrávky. A Petra Hermanová jede po sólové dráze. Spolupracuje na ní kupříkladu se jmenovaným Jonem-Eirikem Boskou. Před pěti lety objevila autoharfu, což je upravená akordová citera. Tento nástroj Hermanovou nasměroval do současné fáze její kariéry: inspirovala se totiž středověkým dronem i doom metalem. Symbióza autoharfy a kostelních varhan dala vzniknout uhrančivému sólovému debutu In Death´s Eyes, který si v Berlíně usazená Hermanová kompletně zkomponovala a produkovala. Na jedné skladbě s ní spolupracoval varhaník Denny Wilke, u nahrávání v kostelích byl Jon-Eirik Boska, sbor účastný ve dvou skladbách vedl Johannes Weber. Deska zachycuje „boj za duchovní katarzi tváří v tvář realitě smrti a ztráty“. Album vyšlo nejprve pouze digitálně, nyní je k dispozici také na 2LP.

Vyšlo 13. října na labelu Unguarded.

Minimalistický design příležitostného dua Nikl & Kyšperský, repro: Bandcamp

 Kyšperský Nikl: Kyšperský Nikl

Výtvarník a hudebník Petr Nikl a frontman kapely Květy a producent Martin E. Kyšperský vytvořili album, které nese jejich příjmení. Došli k němu následovně: Seznámili se díky sdružení Osamělí písničkáři. Začali se přátelit a realizovali několik performancí (například v rámci doprovodného programu Niklovy výstavy v Brně). K společné desce pak již nebylo daleko. „Petr mě jednou pozval domů, abych se podíval, na čem dělá. V kuchyni má spoustu nástrojů a já zjistil, že nejlíp si popovídáme tak, že každý nějaký nástroj popadne a hrajeme. Líbilo se nám, jak to zní, a tak jsem podruhé s sebou vzal počítač a všechno nahrál,“ vypráví Kyšperský. Důležitou spojnicí byl nástroj buzuki. Ze společných improvizací vznikly kostry skladeb, do nichž pak Nikl napsal šest z osmi textů, zbylé dva jsou od Kyšperského. Nahrávali výhradně na akustické nástroje. Na desce také zní bicí Jaroslava Nogy (z kapely Hm…) nebo trumpeta švédského multiinstrumentalisty Chrise Strandha. Album vyšlo na vinylu ve striktně limitované edici. Kdo se dostavil na dva křty, mohl si odnést autorsky vyhotovený obal. S dalšími koncerty dvojice – vzhledem k vytíženosti obou tvůrců – nepočítá. Klip ke skladbě Dogátka režíroval sám Martin E. Kyšperský a objevuje se v něm performerské duo Thomas and Ruhller.

Vyšlo 21. října na značce Polí5.

Obal druhého alba pražské skupiny Good Times Only je dílem Kuby Zemana, repro: Bandcamp

Good Times Only: Teď na to myslim

Druhé album pražská pětice Good Times Only. Desku nazvanou Teď na to myslim produkoval Lazer Viking, o mix se postaral Tomáš Havlen, o mastering Martin Havlen (Resound studio). Uhlazený synth-pop se tady střídá s akustickou kytarou i klavírem. Oproti debutu Pěkný chvíle (2020), na němž se frontman Filip Černý vypisoval z rozpadajícího se vztahu, se Good Times Only tentokrát rozhodli zvolit přístup „co skladba, to příběh“, což ovšem neznamená, že se songy o lásce zcela vytratily. Původně kvarteto se letos rozrostlo o pátého člena (Lukáše Klavrzu na klávesy) a projevilo se to na tvůrčím procesu: „Našli jsme nový společný jazyk. Dřív jsem téměř nedokázal ukázat ve zkušebně rozpracovaný text, zatímco Teď na to myslim jsme poprvé psali doopravdy spolu,“ říká frontman Filip Černý. Křest desky proběhl 30. listopadu v pražských Kasárnách Karlín.

Vyšlo 27. října vlastním nákladem kapely.

Co se vizuality alba Údolí hvězd týče, je u něho uvedeno: alba Ester Knapová, grafická úprava Vojtěch Jasanský, písmo Erika Velická, foto Patrik Šafránek, repro: Bandcamp

Tábor: Údolí hvězd

Za debut Liebe obdržela pražská čtveřice Tábor v únoru 2021 Vinylu, druhé album Údolí hvězd vyšlo letos nikoliv náhodou přesně na Dušičky. Adam, David, Kateřina a Magdalena si prošli kapelami Bahratal, Oswaldovi, Vole, Or a dalšími. Pod hlavičkou Tábor namísto přímočarosti volí spíše zasněné mantry na pomezí noci a dne. Novinka nabízí atmosférické skladby prodchnuté zvukem starého harmonia. V Údolí hvězd se ukrývá „jistá zlověstnost“ a panuje v něm „zvláštní bezčasí, v němž lze natrefit na postavy z dětských nočních můr a na další bytosti, skrytá zákoutí i lány luk“, dočteme se v tiskové zprávě. „Láska je srážka vlaků, smrt nečekej. Čekej svítání,“ vzkazují Tábor. Nahrávka vznikala během loňského října ve studiu Tropical Cell, sídlícím v pražských Kasárnách Karlín; u natáčení byl Lukáš Polák. Nahrávka je dostupná digitálně i na vinylu, jenž obsahuje i sítotiskový plakát ve formátu A3.

Vyšlo 2. listopadu na značce Day After.

Obal alba Doping navrhla Denisa Müllerová, repro: Bandcamp

Laokoon: Doping

Brněnské alternativně-rapové duo Laokoon tvoří producent Jiří Machů (Killiekrankie) a rapper Mikuláš Hamerla (Sekvoye). Existuje od roku 2020, srdnatě bojovalo v Startéru Radia Wave a fanoušky zásobuje spoustou hudby. Doping je už jejich třetím albem. Oproti předchozím dvěma (Laokoon a Šperk) si nyní pozvali několik hostů. Konkrétně jde o jména Blue Uandi, Arleta, BoLs/sLoB, Štěpán Pařízek aka Slav, Fae Bestia, Kristína Mindová z Obligatne či Idea. „Ačkoli název Doping může evokovat drogy, obsah alba je víc o toku dat, o zahlcení procesoru stopami v hudebním programu a o stále rostoucí touze po kreativitě,“ řekl pro Radio Wave rapper a textař Mikuláš Hamerla, který se kvůli projektu Laokoon přestěhoval do Brna. Desku masteroval gargle and expel.

Vyšlo 3. listopadu vlastním nákladem.

Obal alba VHS je dílem Jana Čumlivského, repro: Bandcamp

B4: VHS

Novoborská skupina B4 oslavila letos čtvrtstoletí své existence. K jubileu si nadělila desku VHS. Za tu předchozí – Pomazánkové máslo (2021) – obdržela Vinylu, stejně jako deset let předtím za Didaktik Nation Legendary Rock. Nahrávka VHS mixuje mnohé hudební vlivy: pop, disco i rock jsou zde promíseny s psychedelickými a noisovými vstupy a odkazy na free jazz. Pozorné ucho může zaslechnout melodické výpůjčky z československých hitparád osmdesátých let i hrubě tesané elektro z let devadesátých. „B4 se inspirují oblíbenými deskami svých rodičů nebo vzpomínkami na disko písně ze školních večírků, které přetavují v zamlžené psychedelické obrazy. V textech se střídají snové výjevy s tématy reflexe stárnutí a upadání do bezvýznamnosti. Potutelný humor a vnitřní smích se tu střídá s melancholií a pochechtáváním se nad stereotypy své generace,“ vzkazuje tisková zpráva. B4 zůstávají v relativním utajení a koncertují výjimečně.

Vyšlo 6. listopadu na značce Polí5.

„Cover art by Oliver William Quinn“ – je uvedeno u alba Into This Only To Get Through This, repro: Bandcamp

sinks: Born Into This Only To Get Through This

Dva a půl roku po vydání eponymního debutu přišla brněnská noise-rocková trojice sinks s druhou deskou. Zpěvák a kytarista Antonín, baskytaristka Vendula a bubeník Peter na ní hlouběji zkoumají potemnělá zákoutí ztrouchnivělých struktur systému, který se zarývá a vpíjí do každé skulinky každodenního života. „Vydání tohoto alba trojice vnímá jako akt vzdoru proti nastavení, které velebí sebedestrukci zbytečnou prací s důrazem na produktivitu, haní odpočinek a sebepéči, krade kreativitu i čas a prostor pro ni,“ dočteme se v tiskové zprávě. Písně vznikaly po dobu tří let, samotný proces nahrávání desky trval v olomouckém SF MINI pět dní. Na vznik desky dohlížel producent, zpěvák a multiinstrumentalista Nichi Mlebom. Podílel se na ní i hudebně, stejně jako Kvan (Aperitiff, Tilikum, buchty/nouze) a Tomáš Jirsa (Zhasni, kolektiv Hlubina). Deska vyšla digitálně i fyzicky ve formě LP (z toho padesát kopií obsahuje sedmipalec s bonus trackem)

Vyšlo 14. listopadu na labelu Korobushka Records.

Obal alba Hideout pražského audiovizuálního projektu Nivva, repro: Bandcamp

Nivva: Hideout

Pražský audiovizuální projekt Nivva překračuje hranice umění a technologie. Po třech letech od debutového EP přichází se svým prvním albem – Hideout. V devíti skladbách zkoumá složitý svět lidského vnímání, nahlíží na umělou inteligenci, odhaluje pokušení a nebezpečí, která mohou číhat jak v našem vědomí, tak v online prostoru. Skrze perspektivu 3D avatara s vlastním vědomím nabízí NIVVA hudební zážitek + cestu do budoucnosti. Album s Nivvou nahrávali třeba Tomáš Hribík, Samuel Bílý, Apollon Quartet nebo Katarína Kubošiová / Katarzia a dohlíželi na ně v různých funkcích třeba Igor Bruso, Amák nebo Petr Ostrouchov. O master se postaral gargle and expel. Release desky uvedl videoklip ke skladbě Sirens, jenž byl vytvořen pomocí programovacího herního nástroje Unreal Engine 5 a ve spolupráci s režisérkou Jay Walker, kameramankou Annou Smoroňovou a americkou společností Impossible Objects.

Vyšlo 27. listopadu vlastním nákladem.

Související