Natálie Kocábová o generační propasti. Zabijáci a zabiják. Je svět spíše děravý, nebo plný?
ČT art v týdnu od 26. června
Záznam inscenace hry, kterou Natálie Kocábová napsala přímo pro Slovenské národní divadlo. Hodinový experiment o povaze současného světa. Nebo snímek z přelomového roku 1989 o vzestupu a pádu rock’n’rollové legendy, kterou byl (vloni zesnulý) Jerry Lee Lewis. To jsou některé z tipů pro tento týden.
Pondělí 26. června, 20:15
Hra o komplikovaném soužití generací z pera spisovatelky a zpěvačky Natálie Kocábové (* 1984) v nastudování Slovenského národního divadla. Mnoho je spojuje, ale roky je rozdělují. Mladá Vendy (Barbora Andrešičová) je svobodná matka, její babička (Božidara Turzonovová) ovdověla a nezvládá žít sama ve svém domě. Dvě ženy, které od sebe dělí značná věková propast, se sestěhují do jednoho domu. A jejich společné soužití není jednoduché… Kocábová hru napsala přímo pro činohru Slovenského národního divadla, premiéru měla na konci října 2020, tento záznam vznikl vloni.
V rozhovoru pro Český rozhlas Kocábová mluvila o obrovské vzdálenosti, která v její Sově dělí „babičku 20. století a vnučku 21. století“, přičemž u mladých považuje za podstatný faktor klimatických změn, „který vyvolává deprese i tím, že se s tím nedá individuálně pohnout. Mě osobně to nesmírně frustruje. Dost se tím zabývám. Dále je pravda relativizována kvůli ohromnému přenosu informací. Vše a nic je pravda, protože máte k dispozici tisíce úhlů pohledů. A je to nové. Mladá generace občas touží po černobílém světě, v němž by se dalo nějak snadněji orientovat,“ řekla.
Mladá Vendy (Barbora Andrešičová) je svobodná matka, její babička (Božidara Turzonovová) ovdověla a nezvládá žít sama ve svém domě, foto: archiv Slovenského národního divadla
Úterý 27. června, 20:15
Hostem ArtZóny bude uherskohradišťská scénografka Eva Jiřikovská, která vytvořila scénografie či kostýmy k činoherním i operním inscenacím například v Národním divadle v Praze (Boris Godunov, Tři sestry, Mlynářova opička, Naši furianti), v Národním divadle v Brně (Nápoj lásky, Hubička, Ideální manžel, Tančírna, Veroničin pokoj, Lékárník, Perikola), v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (Maria Stuarda, Tajemství) a v řadě dalších scén. Rubrika fenomén se zaměří na svět současného českého baletu.
Středa 28. června, 22:15
Kultovní americké drama v režii Olivera Stonea z roku 1994. Poslíček Mickey Knox (Woody Harrelson) se zamiluje do zákaznice Mallory Wilsonové (Juliette Lewis). Oba spojuje traumatické dětství. Mallory sexuálně zneužíval její otec, matka ji zanedbávala. Mickey se příliš neupejpá a matku i otce společně zabijí, nechají naživu pouze Malloryina bratra. V tomto schématu pokračují i nadále: vydávají se na cestu, na které po nich zůstane přes padesát mrtvol, ale vždy nechají žít jednoho člověka, který je svědkem jejich vražedného řádění. V patách mají detektiva Jacka Scagnettiho (Tom Sizemore) a reportéra Wayneho Galea, který všechny vraždy do detailu medializuje. Právě obliba vrahů, z nichž média udělala celebrity, stála za námětem, který přinesl Quentin Tarantino.
Kultovní americké drama v režii Olivera Stonea z roku 1994, foto: archiv ČT
Čtvrtek 29. června, 22:55
Hodinová vizuální esej Ondřeje Vavrečky (* 1980) z roku 2020. Jaká je podstata lidského bytí? A kde jsou její mezery? Je svět spíše děravý, než plný? Film vychází z dokumentárního žánru, ale překračuje jej; „… za pomocí idejí známých filosofů se snaží uchopit naši přítomnost skrze díry, cézury, prázdná a nedourčená místa. Kolážovitý, tematicky široce rozepjatý film vybízí k přemýšlení nad tím, co není,“ charakterizoval snímek kritik Martin Šrajer. Kameraman Simon Todorov a sám Vavrečka, který také někdy stál za kamerou (a pak i stříhal ve střižně) natáčeli na 16mm filmový materiál. Osobní život díry dokončil Vavrečkovu pentalogii, která započala roku 2009 experimentálním dokumentem Počátek a lev. Autor se na poli experimentů etabloval zejména dokumentárním „muzikálem“ De Potentia Dei, za nějž získal ocenění pro nejlepší experimentální snímek na festivalech v Jihlavě a Mariánských Lázních.
Hodinová vizuální esej Ondřeje Vavrečky si klade otázky jako: Jaká je podstata lidského bytí? A kde jsou její mezery?, foto: archiv ČT
Sobota 1. července, 21:55
Americký životopisný film o rock’n’rollové legendě, zpěváku, skladatelovi a pianistovi Jerrym Lee Lewisovi (1935–2022), jenž měl přezdívku The Killer (Zabiják). Mezi jeho největší hity patří Great Balls of Fire (objevil se v roce 1957 ve filmu Jamboree) nebo Breathless z roku 1958. Proslul i charismatickou a živelnou hrou na piano. Film (kde Jerry Lee Lewise ztvárnil americký herec Dennis Quaid) pokrývá celou dráhu zpěvákova vzestupu i tajný sňatek s třináctiletou Myrou, dcerou příbuzného a spoluhráče z kapely, u něhož bydlel. Jerry Lee Lewis, jemuž v té době bylo dvaadvacet, tisku tvrdil, že jeho manželce je už patnáct. Vyrazil do Velké Británie na velkolepé turné, ale po odhalení, jak mladou ženu má, nakonec odehrál jen tři koncerty a zbytek turné pořadatelé zrušili. Jeho kariéra se už nikdy naplno nevzkřísila.
Americký životopisný film o rock’n’rollové legendě, zpěváku, skladatelovi a pianistovi Jerrym Lee Lewisovi. Ztvárnil ho Dennis Quaid, foto: archiv ČT
Neděle 2. července, 20:15
Klasika největší. Americký muzikál z roku 1968 za nějž zpěvačka Barbra Streisandová, která ztvárnila hlavní roli, získala Oscara. Mladá židovská dívka Fanny Brice z chudého newyorského předměstí sní o kariéře herečky. Začíná jako tanečnice, ale její hlavní předností je zpěv. Nakonec získává angažmá ve vyhlášeném muzikálovém divadle Follies, které patří Florenzi Ziegfeldovi (Walter Pidgeon). A má obrovský úspěch! Jenže potká šarmantního hazardního hráče Nicka Arnsteina (Omar Sharif)… Opustí kvůli němu Fanny divadlo? Kromě laureátství pro nejlepší ženský herecký výkon snímek získal oscarové nominace za nejlepší herečku ve vedlejší roli (Kay Medfordová), za kameru, zvuk, střih zvuku, původní píseň (titulní Funny Girl) a za hudbu.
Americký muzikál z roku 1968 za nějž zpěvačka Barbra Streisandová, která ztvárnila hlavní roli, získala Oscara, foto: archiv ČT