Pod podšívkou, díl první: Udržitelnost v módě
Chtěli jste se někdy dozvědět, že si na holou kůži oblékáte ropu? Že vaše trika šijí děti v šestnáctihodinových směnách? Nebo že barvení látek ničí, respektive už zničilo stovky kilometrů čtverečních orné půdy? Víte, kolik tisíc litrů vyžaduje výroba jednoho páru jeansů a nakolik módní průmysl znečišťuje planetu? Vítejte v nové rubrice Pod podšívkou.
Tou vás bude provádět Štěpánka Pivcová. Absolventku oděvního návrhářství na pražské VŠUP a módního designu na Utrecht School of the Arts jsme oslovili proto, že se dlouhodobě věnuje osvětě v módním průmyslu, a to z pozic nejvyšších. V posledních osmnácti letech pracovala jako šéfdesignérka značek Pietro Filipi, Ragwear nebo Horsefeathers, ale spolupracovala třeba i s Jakubem Polankou. V současné době se věnuje vlastní značce The May Studio.
V sérii prozatím šesti videí se Štěpánka Pivcová zabývá dlouhodobou udržitelností v módě, vysvětluje, jak vzniká fast fashion v porovnání se skutečnou módní výrobou, bourá mýtus recyklace nebo se stává advokátkou vodních zdrojů.
A proč se objevuje tenhle zdvižený prst na portálu, který je primárně určen světu umění? Protože i móda je (nebo může být) uměním: obraz do bytu si nejspíš nekupujete v řetězci s levným montovaným nábytkem, tak proč byste si v šatníku jednou provždy měli vystačit s levnými náhražkami na jednu sezónu?
Přejeme si, abyste po zhlédnutí nového seriálu u každého nákupu oblečení už vždycky přemýšleli nikoliv nad tím, jestli ho potřebujete (protože ho téměř jistě nepotřebujete), nýbrž nad tím, jak hluboká stopa až brázda po vás tím dalším kouskem zůstane. A aby vás „podšívka“ třeba i dovedla k rozhodnutí, že podpořit lokálního designéra je lepší než podporovat globální řetězce.
Kamera a střih: Ondřej Mazura
Ve videu jsou použity ilustrační záběry z archivu Greenpeace.
Děkujeme za poskytnutí prostor pro natáčení neziskové organizaci Minimum Waste.