Vendula Chalánková: Líbí se mi, že i když je tma, strach a smutek, může přijít láska – a ta vše změní

Vendula Chalánková
Vendula Chalánková na výstavě v Rýmařově s vydáním Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky, které ilustrovala a roku 2020 jej vydal Host, foto: Městské muzeum Rýmařov

Do konce tohoto týdne je v Městském muzeu Rýmařov otevřena výstava Láska přijde tmou. Z čeho název vychází? 

Vysvětluje to text k výstavě od kurátora Michala Vyhlídala: „Zabít sebe, svět, už ho nevidět. / Vyřídit to hned, tak stoupám na Praděd. Ale jak ty hrůzy jdou noční oblohou, / naráz hvězdy na mě řvou: ‚Láska přijde tmou!‘ zpívá se v písni Praděd autorčiny oblíbené hudební skupiny Midi Lidi. Temnota šmrncnutá nadsázkou, černým humorem a místy i romantikou je totiž příznačná pro velkou část tvorby brněnské vizuální umělkyně Venduly Chalánkové.“ Za sebe dodávám: Líbí se mi, že i když je tma, i dlouhá tma, strach a smutek, může přijít láska – a ta vše změní. 

Vendula Chalánková Pohled do edice Lišky Bystroušky s ilustracemi Venduly Chalánkové (Host, 2020), foto: Host

Výstava se nachází ve dvou sálech. V malém jsou k vidění ilustrace z knihy Liška Bystrouška, autorské komiksy a ilustrace obálky časopisu Raketa na téma UFO. Ve velkém sále je to například soubor ilustrací ke Skácelovým čtyřverším, které vydalo polské nakladatelství Państwowy Instytut Wydawniczy pod názvem Boso po tłuczonym szkle. Kromě dalších maleb se v čele sálu nachází nový komponovaný obraz Stravovací provoz.

Což mě přivádí k tomu, že vaše tvorba je součástí „interaktivního výstavního projektu“ Zachraň jídlo, který je do 30. června k vidění v opavské Galerii Eisler… 

Ta výstava původně vznikla pro Atrium na pražském Žižkově díky organizaci Zachraň jídlo! Pak putovala do Kroměříže a nyní se tedy nachází v Opavě. V první fázi jsem byla oslovena kurátorem Ondřejem Horákem alias Fuczikem, posléze byl přibrán Slovák Vilo Slaminka. Spolu jsme pracovali na interaktivní části expozice zaměřené na zachraňování jídla. V sekci volné tvorby je pak zastoupeno několik dalších umělců, kteří s tématem  jídla pracují. Například Jan Švankmajer.

Vendula Chalánková Pohled do interaktivního výstavního projektu Zachraň jídlo! v pražském Atriu na Žižkově, rok 2021, foto: Atrium na Žižkově

Jídlo je opakovaně námětem i ve vaší volné tvorbě. Vytvořila jste například sérii retro zákusků a lahůdek, mezi nimiž byl punčový řez, vejce v aspiku nebo dort Míša. Čím je vám toto téma blízké?

Těžko říct. Jídlo v umění bylo téma už v mé diplomové práci, kterou jsem psala v roce 2005. Od té doby se mě nějak drží a stále mě fascinuje.

Ilustrovala jste i dvě kuchařky. Loni vyšla Kuchařka pro Mendela a o dva roky dříve jste se podílela na souboru receptů hospodyně, která působila v domácnosti Leoše Janáčka. Mářina kuchařka zaznamenala úspěch a na ni bude navazovat publikace jejích vzpomínek. Čím vás osobnost Marie Stejskalové zaujala? Jaké ilustrace budou součástí jejího životopisu?

Marie Stejskalová žila v rodině Leoše Janáčka opravdu dlouho. A její vyprávění je nahlédnutím nejen do kuchyně tohoto skladatele. Ilustrace vycházejí z Mariina vyprávění. Snažili jsme se vybrat veselé a zajímavé momenty. Například, když slavný skladatel seká dřevo, protože mu poradili, že je to dobré na revma. Nebo situaci, kdy ho sužuje bolest zubu a hospodyně dostane za úkol mu nečekaně zatáhnout za nit, kterou si kolem zubu uváže. Anebo výjev, kdy Leoš Janáček vyznává lásku své nastávající ženě. 

Vendula Chalánková Ilustrace z Mářiny kuchařky, repro: archiv umělkyně

Ve spolupráci s brněnskou Hvězdárnou a planetáriem také připravujete komiks, který se bude věnovat Kurtu Gödelovi, významnému matematikovi. Na čem ten bude postaven?

Tady bych nerada prozrazovala moc. Komiks by měl být publikován 28. dubna. Tento den, roku 1906, se světoznámý logik v Brně narodil.

Jaká je jeho spojitost s brněnským planetáriem?

Tato instituce spojuje jeho jméno s konferencí, která se tam pravidelně pořádá a sjíždí se na ni kapacity z celého světa. A zároveň je to instituce, která se rozhodla jeho osobnost popularizovat. Jeho život je nesmírně zajímavý – právě to se v komiksu snažíme zachytit. Spolupracovala jsem na něm  se slovenským výtvarníkem s Jánem Obyšovským, který je mou posilou tehdy, kdy se nakupí příliš práce.

Vendula Chalánková Vendula Chalánková s exemplářem Kuchařky pro Mendela, foto: archiv umělkyně

Vendula Chalánková (* 1981)

Studovala v Ateliéru environment u Vladimíra Merty a Mariana Pally na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně; tamtéž absolvovala i stáž v Ateliéru intermédia u Václava Stratila. Podpora pedagogů měla na další tvorbu rodačky z moravských Troubek důležitý vliv. Její práce již od časů studia vykazují několik společných motivů, jimiž se odlišovala od většiny výtvarné scény. Nejprve zaujala komiksovými stripy, v nichž s drsnou nadsázkou a humorem zpracovávala zcela osobní a intimní témata. Jednoduchost jejího výtvarného výrazu od počátku kontrastuje s bezprostřední silou výpovědí. Dalším zdrojem inspirace pro autorku byl a je svět konzumu. Stojí za (pseudo)designovou značkou Zvrhlý vkus, která produkuje autorské a vždy jedinečné ručně vytvářené produkty. Chalánková se však dokáže vyrovnat i s „velkým“ uměním, když tvoří velkoformátové obrazy s neobvyklými náměty předmětů každodenní spotřeby. Spoluzaložila hudební duo Muženy „adaptující“ vzkazy opsané z brněnských záchodků.

Vendula Chalánková, která žije a pracuje v Brně, se rovněž věnuje animovanému filmu a ilustrování dětských knih, do nichž vnáší originální vyšívané ilustrace; v roce 2010 obdržela za knihu Červená karkulka cenu Zlatá stuha.

Související