Bonusy k Echu Pražského jara 2020 – díl čtvrtý

David Švec hraje na klavír, stojící Adam Plachetka zpívá
David Švec a Adam Plachetka při koncertu ve Dvořákově síni Rudolfina na letošním festivalu Pražské jaro, foto: Pražské jaro – Ivan Malý

Základem Pražského jara 2020 tvořilo jedenáct koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní a jedné brněnské. Všechny bylo možné bezplatně sledovat na webových stránkách www.festival.cz, vybrané koncerty zprostředkovaly Česká televize a Český rozhlas. Festivalovými večery provázel Ondřej Havelka.

Dvě přítomná videa doplňují příspěvky, z nichž sestával čtvrtý díl letošního Echa Pražského jara.

Adam Plachetka a David Švec

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina provedli v pondělí 25. května pěvec Adam Plachetka a klavírista David Švec písňový cyklus Franze Schuberta Zimní cesta, napsaný na verše Wilhelma Müllera. Stalo se tak již před publikem, byť pochopitelně vinou pandemických omezení početně redukovaným. Toto dílo zaznělo na Pražském jaru v kompletní podobě zatím pouze jednou – v roce 1986 jej přednesli tenorista Peter Schreier a klavírista Svjatoslav Richter. Adam Plachetka Zimní cestu vloni vydal na albu; na nahrávce jej doprovodil britský klavírista Gary Matthewman. Ten vzhledem k cestovním omezením nyní do Česka přijet nemohl. David Švec je především dirigentem Opery Národního divadla v Praze, ale občas koncertuje i jako klavírista, ostatně Plachetku doprovázel při jeho pražskojarním recitálu před deseti lety.

Původně je Zimní cesta psána pro tenor, ale vznikly verze pro nižší hlasy, které možná ještě lépe vystihují náladu cyklu. A takovým nižším hlasem disponuje právě i Adama Plachetka, basbarytonista.

Robert Kružík a Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Ve Studiu 1 Českého rozhlasu na Vinohradech zazněla ve středu 27. května díla Pavla Haase (Studie pro smyčce), Krzysztofa Pendereckého (Adagio), Antonína Dvořáka (Nokturno H dur op. 40) a Leoše Janáčka (Suita pro smyčce). Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) dirigoval třicetiletý Robert Kružík. Tento brněnský rodák začínal jako violoncellista. Absolvoval Konzervatoř Brno, kde se kromě violoncella věnoval rovněž dirigování. Ve studiu obou oborů pokračoval na pražské AMU (v akademickém roce 2012/2013 navštěvoval v obou oborech Zürcher Hochschule der Künste ve Švýcarsku). Od roku 2014 spolupracuje s Janáčkovou operou Národního divadla Brno, v letech 2016–2019 působil jako dirigent Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, je stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno.

Letošní účast na Pražském jaru měla být Kružíkovým koncertním dirigentským debutem v hlavním městě, avšak pandemie jej spolu se SOČRem, s nímž spolupracoval rovněž poprvé, uzavřela do Studia 1, kde toto těleso obvykle zkouší a nahrává. Odtud se přenášel streamovaný koncert.

Související