Bonusy k Echu Pražského jara 2020 – díl třetí

Pěvkyně Simona Šaturová a dirigent Tomáš Netopil v Rudolfinu při koncertu Mozart Gala v rámci Pražského jara 2020, foto: Pražské Jaro – Petra Hajská

Základem Pražského jara 2020 je jedenáct koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských míst a jednoho místa brněnského. Všechny koncerty lze bezplatně sledovat na webových stránkách www.festival.cz, vybrané události zprostředkovávají Česká televize a Český rozhlas. Festivalovými večery provází Ondřej Havelka. Kompletní program festivalu naleznete ZDE.

Kvarteto přítomných videí tvoří rozšířené verze některých příspěvků, z nichž sestává třetí díl letošního Echa Pražského jara.  Televizní verze pořadu trvá čtyři a půl minuty, součet našich bonusů, které natočil Martin Kubala, tuto stopáž bohatě přesahuje.

V dnešním kvartetu bonusů se moderátorka Jitka Novotná nachází mimo jiné v Brně, neboť tam se při nynějším abnormálním ročníku historicky poprvé uskutečnil jeden z koncertů festivalu. Základní informace k jednotlivým videím najdete níže, přímo u nich.

Brno Contemporary Orchestra

Ve foyeru brněnského Janáčkova divadla se ve středu 20. května konal koncert souboru Brno Contemporary Orchestra. Zazněla díla světového repertoáru (Pascal Dusapin, Olga Neuwirth, Erkki-Sven Tüür) a světová premiéra skladby Zběsilost v srdci (Wild at Heart), kterou Pražské jaro objednalo u českého skladatele Jana Ryanta Dřízala. Ve videu hovoří Pavel Šnajdr, který těleso soudobé hudby dirigoval, a pak také tuzemský komponista Jan Ryant Dřízal.

Dirigent, skladatel a houslista Pavel Šnajdr (*1975) v současné době působí v Národním divadle Brno a spolupracuje s pražskou Státní operou jako dirigent baletních představení. V roce 2011 založil soubor BCO – Brno Contemporary Orchestra, s nímž se soustředí především na interpretaci soudobé hudby. Jan Ryant Dřízal (*1986) se stal historicky prvním vítězem skladatelské soutěže České filharmonie (a jeho skladba Kuře melancholik byla provedena pod taktovkou Jiřího Bělohlávka). V současnosti působí jako pedagog odborné hudební teorie na Pražské konzervatoři.

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704

Koncert barokní hudby proběhl 18. května v Pražské křižovatce. Šlo o program připravený speciálně pro tuto příležitost; tvořila jej díla Johanna Sebastiana Bacha, Jana Dismase Zelenky a Georga Friedricha Händela. Ve videu hovoří zakladatel a umělecký vedoucí souboru Collegium 1704 Václav Luks o tom, čím je barokní hudba umělecky a vlastně i společensky unikátní. A sopranistka Hana Blažíková nastiňuje své přípravy na koncert včetně toho, proč se raději nechala otestovat na koronavirus.

Václav Luks (*1970) je český dirigent, cembalista, hráč na lesní roh a hudební pedagog, specialista na interpretaci staré hudby se zaměřením na díla autorů vrcholného baroka. V roce 1991 založil soubor Collegium 1704, který v roce 2005 v rámci projektu Bach-Praha-2005 doplnil o vokální ansámbl Collegium Vocale 1704. Hana Blažíková (*1980) je sopranistka a harfenistka se specializací na středověkou, renesanční a barokní hudbu. Spolupracuje s řadou domácích i zahraničních souborů. Své „druhé já“ po řadu let uplatňovala jako baskytaristka v rockové kapele Stillknox.

Simona Šaturová

V sobotu 23. května proběhl v pražském Rudolfinu benefiční koncert nazvaný Pomáháme s Pražským jarem a Českou filharmonií. Šlo o podporu veřejnou sbírku SOS Česko, kterou vypsala nezisková organizace Člověk v tísni. Dirigent Tomáš Netopil připravil čistě mozartovský program sestavený z průřezu dvěma nejpopulárnějšími operami salcburského rodáka na italská libreta Lorenza da Ponteho. Jedním z vystupujících byla sopranistka Simona Šaturová, která v rozhovoru hovoří mimo jiné o tom, jak vnímá současnou situaci a jaké to je vystupovat bez publika.

Na Slovensku narozená, v Praze žijící pěvkyně Simona Šaturová, někdy také plným jménem uváděná Simona Houda-Šaturová, je mezinárodně žádanou interpretkou mozartovských postav a repertoáru období italského belcanta a rovněž renomovanou koncertní pěvkyní. Je držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových za vynikající pěvecké výkony (Lübeck, 2007) a Ceny Thálie za nejlepší operní výkon v roce 2001.

Mladí hudebníci na Pražském jaru

V pátek 22. května svedl koncert Pražského jara dohromady čtyři výrazné talenty nastupující generace českých hudebníků – klavíristu Jana Čmejlu, bicistu Ladislava Bilana jr. houslistu Eduarda Kollerta a klarinetistku Annu Paulovou.

Jan Čmejla (*2003) patří k velkým nadějím české klavírní školy. Hře na klavír se věnuje od svých šesti let, o dva roky později začal i se studiem skladby. Od roku 2018 studuje hru na klavír na Pražské konzervatoři pod vedením Evy Boguniové.

Ladislav Bilan jr. (*1994) prošel ve věku třinácti let konkurzem do Moravské filharmonie Olomouc, a stal se tak v roce 2009 jejím historicky nejmladším členem. Od roku 2014 je studentem Akademie múzických umění v Praze.

Eduard Kollert (*2002) začal v necelých sedmi letech studovat obor housle na Hudební škole hl. m. Prahy, na klavír ho učili rodiče. Již po dvou letech se představil jako sólista s PKF – Prague Philharmonia. Nyní studuje na Vysoké hudební škole královny Sofie v Madridu.

Anna Paulová (*1993) na klarinet začala hrát v jedenácti letech, později jej studovala studiu na Pražské konzervatoři a AMU. Stejně jako Ladislav Bilan jr. je vítězkou konkurzu Zahraj si s Českou filharmonií, díky čemuž v červnu 2014 vystoupila jako sólistka s ČF pod taktovkou Jiřího Bělohlávka.

Související