Bonusy k Echu Pražského jara 2020 – díl první

notový zápis skladby Vyšehrad
Pražské jaro & Má vlast, nedělitelné spojení, ilustrační foto: Pražské jaro – Ivan Malý

Základem Pražského jara 2020 je jedenáct koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní a jedné brněnské. Všechny koncerty lze bezplatně sledovat na webových stránkách www.festival.cz, vybrané koncerty zprostředkovávají Česká televize a Český rozhlas. Festivalovými večery provází Ondřej Havelka. Kompletní program festivalu naleznete ZDE.

Zde přítomná videa jsou rozšířenými verzemi některých pasáží, z nichž sestává první díl letošního Echa Pražského jara. Televizní verze pořadu trvá necelých pět minut, součet našich bonusů, které natočil Martin Kubala, tuto stopáž bohatě přesahuje.

V dnešním kvartetu bonusů se moderátorka Jitka Novotná táže dirigentů Jakuba Hrůši a Tomáše Netopila a hudebního skladatele a muzikologa Aleše Březiny. Proč právě jich, to se dozvíte v přiložené čtveřici rozhovorů.

3 + 1

Moderátorka Jitka Novotná se v prázdné Smetanově síni pražského Obecního domu ptá dirigentů Tomáše Netopila a Jakuba Hrůši a hudebního skladatele a muzikologa Aleše Březiny na jejich pocity z té liduprázdnosti a vůbec ze současné situace.

Tomáš Netopil

Dialog Jitky Novotné s dirigentem Tomášem Netopilem, který dirigoval Smetanovu Mou vlast na zahajovacím koncertu festivalu v roce 2018. Netopil vypráví mimo jiné o tom, jak se coby student houslí na konzervatoři potýkal s orchestrálními party právě z tohoto cyklu symfonických básní.

Aleš Březina

Skladatel a muzikolog Aleš Březina hovoří o své přednášce, kterou měl před časem ve Vídni a v níž Rakušanům vyprávěl, že Smetanova Má vlast byla vlastně „neplacenou prací pro vlast“, neboť skladatel tento cyklus symfonických básní tvořil bez jakékoliv objednávky a nikdy je nedostal zaplacené.

Jakub Hrůša

Dialog Jitky Novotné s dirigentem Jakubem Hrůšou, který dirigoval Smetanovu Mou vlast s Bamberskými symfoniky (jichž je šéfdirigentem) na zahajovacím koncertu festivalu v roce 2019. Hrůša vypráví mimo jiné o tom, co v tomto nestandardním období poslouchá nebo že víc si doma hraje na klavír.

Související