Bonusy k Echu Pražského jara 2020 – díl pátý Finále!
Pětasedmdesátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl atypický. Celý se konal online. Jednou týdně, vždy v neděli, bylo na programu ČT art odvysíláno informační Echo Pražského jara 2020. My zde přinášeli bonusy k této relaci. Závěrečná bonusová dávka je výživná.
Pětasedmdesátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl atypický. Celý se konal online. Jednou týdně, vždy v neděli, bylo na programu ČT art odvysíláno informační Echo Pražského jara 2020. My zde přinášeli bonusy k této relaci. Závěrečná bonusová dávka je výživná.
Atypičnost 75. Pražského jara ovšem nespočívala výhradně v tom, že se vinou pandemie téměř celý konal bez diváků – velmi redukované publikum mohlo být přítomno až úplně ke konci festivalu, ale rovněž se lišil ve skladbě programu. Snížil se pochopitelně počet festivalových koncertů, dramaturgie volila nevídaná řešení, jak co se týče prostorů, kde se daný koncert konal (viz foyer Janáčkova divadla v Brně, kde 20. května 2020 hrál Brno Contemporary Orchestra – BCO), tak samotného programu. Asi nejvíce patrné to bylo u závěrečného koncertu, kde namísto původně plánované Beethovenovy Deváté symfonie s „Ódou na radost“, která je silně spjatá s historií Pražského jara, zazněly Beethovenovy dva pozdní smyčcové kvartety v úpravě pro smyčcový orchestr. Zahrála je smyčcová sekce Česká filharmonie pod taktovkou Jakuba Hrůši. Kromě bonusů na těchto stránkách nabízíme, co se Pražského jara týče, i názorové ohlédnutí za ním.
Alternativní program Pražského jara 2020 přinesl celkem jedenáct koncertů, jejichž přímé přenosy mohli diváci bezplatně sledovat prostřednictvím webových stránek a sociálních sítí festivalu. Vybrané koncerty zprostředkoval Český rozhlas a Česká televize. V součtu tyto přenosy dosáhly 1,2 milionu zhlédnutí v České republice a 53 zemích světa. „Za normálních okolností program Pražského jara připravujeme s několikaletým předstihem, alternativní program vznikal v řádu týdnů. V krátkém čase jsme si museli osvojit mnoho nových dovedností – naším úkolem bylo koncerty vymyslet, organizačně zajistit, ale nově také zprostředkovat divákům, kteří se z koncertních sálů přesunuli k obrazovkám a displejům,“ poznamenal ředitel Pražského jara Roman Bělor.